Gå til innhold

Problemer med lyd i Redhat 9.0

Anbefalte innlegg

Problemer med aa hoere lyd fra 2 forskjellige "sources" samtidig

For aa ta ett eks: Visst jeg hoerer paa Mp3 med XMMS og kjoerer LICQ samtidig.

Visst jeg da faar en melding paa ICQ saa proever LICQ og kjoere play paa en wav fil, men siden XMMS bruker lydkortet til aa spille mp3 saa faar ikke play kjoert den wav filen.

Det virker som at visst XMMS eller andre programmer bruker lydkortet saa kan ingen andre programmer faa tilgang til lydkortet ..

Lydkortet er ett via 97 kompatibelt kort innebygd i et Gigabyte hovedkort

Er det noen som forstaar hva jeg mener :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan sikkert komplettere litt for bergetun her... Har akkurat samme situasjon selv.

Kjører og RedHat 9.0, har et Aopen hovedkort med et innebygd via82xxx chipset for lyd. Bruker Alsa lyddriver versjon 0.9.2

Redhat har en egen evne til å fjerne de fleste feilmeldinger som oppstår mens man er inne i x, så det er nok ikke så rart at bergetun ikke har fått noen feilmeldinger. Jeg startet xmms, og begynte å spille av derfra, og startet mplayer etterpå fra kommandolinjen. Da klager mplayer på at

audio_setup: Can't open audio device /dev/dsp: Device or resource busy

Har bare gått ut fra at dette er slik det er i linux med dette temmelig råtne lydkortet og disse driverne, men jeg håper jeg har feil :)

-magnus

Lenke til kommentar

Kjører dere gnome? I så fall kan dere prøve å bytte til esound output plugin'en i xmms, kanskje det hjelper (dere kan finne pluginen på http://www.xmms.org om dere ikke har den allerede).

Kde bruker arts, som skal være generellt bedre, jeg har aldri hatt lydproblemer med kde. Men når jeg har brukt Gnome har xmms hatt en lei tendens til å stoppe opp mellom sangene. Det var bare å trykke på play, så fortsatte sangen, men dog, litt irriterende.

Lenke til kommentar

Naa begynner det lydproblemet aa bli ganske saa patetisk..

Det maa da veare mulig aa faa synkronisert lyd, altsaa at to lyder fra forskjellige kilder kan avspilles samtidig .. Multitasking er noe som vi har hatt i mange aar :)

Jeg har proevd aa bytte ut lydkortet paa pcen til ingen nytte, har tilogmed proevd aa installere Redhat 9 paa en annen maskin for aa se om dette er ett globalt problemem. Noe det viser seg at er.,

En ting er forskellig fra det gamle lydkortet : Visst jeg hoerer paa en mp3 og proever aa kjoere PLAY kommandoen paa en wav fil i kommandolinjen saa venter PLAY med aa kjoere til mp3 sangen er ferdig :) FIFO hehe..

Hoeres veldig merkelig ut naar jeg hoerer paa XMMS og samtidig bruker LICQ til aa snakke med venner. Da kommer alle "coocoo" lydene paa rad og rekke naar mp3 laaten er ferdig spilt.

Visst jeg proever spille av en film med GMplayer (mplayer) samtidig som jeg hoerer paa en mp3 i XMMS faar jeg denne meldingen.

Could not open/initilize audio device - No sound..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...