Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus P5Q pro og harddisk/raid

Anbefalte innlegg

Har akkurat snekkret sammen en pc med Asus P5Q hovedkort og sliter litt i oppstarten.

På de 6 SATA (røde) kontaktene har jeg plugget til 6 stk WD 1 TB disker som skal settes iraod 0. Har i tillegg kjørt i et SATA kort med 2 SATA koblinger, 1 for dvd brenner og 1 for en ekstra disk som skal kjøre OS.

Når jeg starter maskinen kommer det av og til opp at maskinen registerer alle diskene i bios, men når jeg kommmer til raid setting så finner den ingen "single" hard drive så får ikke kjørt raid der.

Har somsagt også nylig koblet til harddisk nr 7 som skal kjøre os, men får fremdeles ikke gjort noe der.

Det er 2 ekstra sata plugger i hovedkortet (hvir og orange) men dette var visst ikke "vanlige" innganger for tilkobling av disker.

Er litt grønn på dette så håper noen som vet mer enn meg kan gi meg en enkel forklaring, helst step by step i forhold til tilkobling og software delenen hvordan ejg skal få maskinen opp å gå med det oppsettet jeg har i tankene :-)

Håper på svar.

slabbedasken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert at du vil komme på utfordringer, uansett hvordan eller hvor mye man skriver her og nå, men:

----Frakople alle disken du har koplet på kontaktene 0-5, eller 1-6 (ich10r).

----Set sata as IDE og kople din Dvd rom på en av de 6.

Montere den andre sata kort. Jeg vet ikke type du har, men plassere ikke nærmest skjermkortet din. Hvis komflikter må du prøve andre slot.

----Montere Harddisken på den (Pci) sata kort.

Starte opp maskinen og entre biosen. Se i Boot meny om disken er å finne, og hvis ja, går du videre til installering.

Hvis XP, så trenger du drivere for den Pci kort, under installasjon, via floppy, eller via integrering (nlite?)

Etter installasjon, oppdatere du drivere for intel og alt annet du måtte, slår av og kopler fra Dvd rom.

Kontrollere videre, om dvd fungerer hvis det koples til pci kort, eller om du velger å kople til den orange sata port.

For at du skal bruke den orange sata port, må du i bios og i Tools meny.

--Velg Drive Xpert Control [Enabled]

--Velg Drive Xpert Mode Update [Mode Change]

-Press Enter på Update To Normal Mode (jeg vet ikke om hva det kommer fram der, men )

Kontrollere om Dvd fungerer, hvis tilkoplet på den, eller ikke.

Jeg ser vel egentlig behov av den dvd drive, kun i vanlig drift sammenheng, og ikke nødvendigvis til å boote opp.

Så skulle det senere kommer i konflikt med noe, så burde ikke væra mye å tenke på, enn å erstatte med noe annet.

----Nå kan du og forandre Sata as ,fra Ide til  Raid. under Main->Storage Configuration (i bios)

Boote i Windows og Installere Intel matrix manager. Etter det må du klikk på Hjelp i Matrix manager, og velg

.....Contents and Index..... Litt lesing der, og du er på tur.

(du trenger dermed ikke å gå i Intel Bios oppsett, men styrer alt det fra Intel Matrix Storage Consol.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Koblet vekk alle de 6 SATA diskene og koblet til DVD spiller på pci kort, denne fungerer da fint, og koblet til en annen 120gb sata disk på ett av de 6 inngangene på hovedkortet.

Denne dukker da opp i bios

Når jeg velger å boote fra ahrddisk kommer den inn i windows xp som var installert på denne på forhånd, men da slutter visst alle usb portene å virke så får ikek "logget" inn i xp da mus/tast ikke virker lengre.

Har vista som jeg vil prøve å installere, men ville da helst formatert denne harddisken for så å legge inn vista fra begynnelsen, men får hele tiden beskjed om at den ikke finner noen harddisk å formatere i raid oppsettet :-/ føler jeg er kommet litt på vei, men skulle ikke være så helt enkelt den biten med å koble sammen mange harddisker i raid.

Er det slik å forstå at raid skal settes opp ETTER at operativsystem er installert?

Lenke til kommentar

Raid på diskene koplet på de 6 intel sata portene, settes opp i etter tid. Derfor ikke kople noe disk der, før du langsomt får kontroll over systemet.

Når du ønsker å formatere disken tilkoplet på Pci kortet, som allerede er partitionert, det er normalt at du skal se den partition, når du kommer litt inn i Vista,  dvs etter du har valgt, språk, key (du skal selvfølgelig ikke velge noe enda, siden det er stor mulighet at du prøve igjen) osv.

Hos deg vil det være umulig å se noe partitioner. På samme bilde hvor du skulle se partitioner, skal du load drivere, som Vista mangler. Du laster inn drivere, enten med å ha dem i usb, og explore fram til dem, eller fjerner du Vista plate, inn med drivere plate, *inf file skal merkes for så å sette Vista dvd tilbake.

Da skal det være mulig med det du ønsker.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

har gitt opp det å installere os på egen disk, er helt umulig å få formatert den disken hvor det allerede ligger winxp på, men når den disken booter inn i xp somsagt så slutter alle usb portene å virke og det går ikke ann å navigere med mus/tastatur.

Prøvde nå og bare installere vista på en av de 6 hoved diskene jeg skal koble i raid i etterkant, så får jeg ta det derfra ;o)

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

Ville heller satt 2 og 2 disker i raid 0. 6 disker i raid0 øker sjangsen mye for at en feil oppstår og du mister ALL dataen du har. 6tb er MYE data :S

Du har 8 porter på kortet ditt? 6 + 2? Hvis du har det så kobler du dvd og os disken på den med 2. dvd sata blandet med raid på southbridge blir vanligvis krøll. Som sagt må du ha drivere for å få raidet til å fungere. Innstaller en ny kopi av windows på den ene disken og sett opp raidet i ettertid. Les manualen om hva du gjør i bios for å sette opp raidet.

Lenke til kommentar

Sånn som det er nå har jeg 6 sata på hovedkortet og kjøpte et ekstra pci kort med 2 sata utganger.

Tenkte å kjøre dvdrw spilleren på pci kortet og kosnentrere de 6 sata på hovedkortet til de 6 hoved diskene.

Går ut ifra at det går greit selv om jeg nå installerer vista på ene disken og raider den disken med en annen i ettertid, samt raider 2 og 2 av de 4 andre diskene.

Planen er å få laget en felles mappe som har tillgang til alle diskene sli kat det nesten virker som om det er raid, for det blir mye kluss om en må inn på forskjellige disker for å finne forskjellige ting, liker å ha allt samlet på en plass ;o)

btw noen som vet hvordan ejg kobler det lcd displayet? har fått strøm så det lyser, men får ingen info opp på selve skjermen, og stod ekstramt dårlig forklart i bruksanvisningen :-S

Lenke til kommentar
har gitt opp det å installere os på egen disk, er helt umulig å få formatert den disken hvor det allerede ligger winxp på, men når den disken booter inn i xp somsagt så slutter alle usb portene å virke og det går ikke ann å navigere med mus/tastatur.

Prøvde nå og bare installere vista på en av de 6 hoved diskene jeg skal koble i raid i etterkant, så får jeg ta det derfra ;o)

hvor er den XP disken tilkoplet, når du prøver å formatere\installere? Og du bruker Vista plate, ikke sant?

Det er sikkert noe enkelt som hindrer deg. Hvis du har USB stick, som kan få Vista plate i seg, så kan du la DVD være frakoplet, og bruke Usb for å installere Vista.

Lenke til kommentar
Ville heller satt 2 og 2 disker i raid 0. 6 disker i raid0 øker sjangsen mye for at en feil oppstår og du mister ALL dataen du har. 6tb er MYE data :S

Du har 8 porter på kortet ditt? 6 + 2? Hvis du har det så kobler du dvd og os disken på den med 2. dvd sata blandet med raid på southbridge blir vanligvis krøll. Som sagt må du ha drivere for å få raidet til å fungere. Innstaller en ny kopi av windows på den ene disken og sett opp raidet i ettertid. Les manualen om hva du gjør i bios for å sette opp raidet.

Hvordan er det best å raide oppsettet her da? Synest det var nevnt noe om en slags software raid som en applikasjon som skulle installeres!

Og er det mulig å lage en felles mappe for alle diskene slik at jeg slipper å gå fra disk til disk for å få tak i innhold? Blir vel nesten som snarveier fra andrefiler på de andre raid løsningene. Er dette mulig?

Lenke til kommentar

hmm maskinen finner ingen av harddiskene som er tilkoblet hovedkortets 6 porter, men når jeg kobler disken til det pci kortet med 2 ekstra sata utganger registrerer maskinen disken men vil fremdeles ikke boote inn i vista som er ferdig installert på den disken jeg kobler til!!!!

Det merkelige er det at i bios når den ståd på ide så registerer den alle 6 harddiskene, men etter den kommer ut av bios og holder på med oppstarten så er det plutselig "no hard drive found" og blir bedt om å boote på nytt.

Aner ikke hvorfor dette Asus kortet er så fryktelig vanskelig å ha med å gjørei forhold til EVGA kortet jeg har i min "hoved" maskin!!!!!

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
Er det noen spesiell grunn til at du vil kjøre 6 stk. 1 TB disker i RAID0?

I utgangspunktet var det forde da kunne jeg ha allt innhold samlet på ett sted, istede for å lete etter det på flere disker, blir fort bal og rot med det :-P

Skal fungere som en HTPC og server hybrid

var kun derfor, men vurderer nå 3 stk raid 0 løsninger for å minske faren for harddisk kræsj.

Men om det hadde gått ann å få laget en slags "felles" mappe som kan vise allt innhold på flere seperate disker hadde jeg i utgangspunktet ikke trengt noe raid, men vet ikke om noe slikt er mulig :-/

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

Dersom du ikke trenger noen form for redundans, er kanskje JBOD noe for deg? Da slåes alle diskene sammen til en virtuell disk. Ryker en av diskene, mister du bare det som ligger på akkurat den disken som røyk.

Ellers er kanskje et RAID5/6 løsning best for ditt bruk. Ryker en disk, kan du sette inn en ny, og innholdet blir bygd opp på nytt fra paritetsdata som ligger på de andre diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...