Hogak Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei! Jeg skal inn på førstegangs-tjeneste for MP på Sessvollmoen 27.Juli i år! Og jeg har noen spørsmål: Er det vanskelig å gjennomføre seleksjons fasen? Hva gjør man, øvelser osv? Og jeg har hørt mye om denne "helvetes uka" til MP, hva går den ut på? Setter fryktelig pris på seriøse og fyldige svar om egne erfaringer osv! Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 - Nei, så lenge du har hodet på riktig plass og OK kondis så skal det ikek være noe problem. - Helvetesuken er noe BULLSHIT! Muligens litt pes der og da, men langt fra noe som kan kalles helvette. - Når det gjelder øvelser, så er det forsvar av basen, hvordan man fanger og utfører avhør, skyteøvelser, redde fanger i bygninger og åpent terreng... etc... etc. Jeg selv har en styrke, eller svakhet (alt etter hvordan du ser det) ved at det meste for meg er likegyldig. Jeg slapp til eksempel inn gud og hverman inn i basen, og dette i en tid vi var i ganske høy beredskap. Det endte med at jeg fikk en ny hårsveis av en oberst, ja fyren hadde så kraftig stemme at jeg endte opp seende >slik ut< Jeg endte også opp med å bli degradert til potetskreller (kjøkkentjeneste) den siste halvdelen av førstegangstjenesten. Noe som viste seg å være mer skoy enn å leke wannabe politi på en millitærbase. Jeg er en kresen fyr, men alikevell ganske glad i mat. Så lenge jeg utførte angitt plikter, kunne vi der mikse sammen og spise hva man ville når man ville. Mens de andre måtte ta til takke for en seig slafset makrell, satt jeg å tygget på tacos. Bakdelen var jo at jeg var 20 kilo tyngere da jeg gikk ut av millitutten enn da jeg kom inn. Lenke til kommentar
Hogak Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 - Nei, så lenge du har hodet på riktig plass og OK kondis så skal det ikek være noe problem.- Helvetesuken er noe BULLSHIT! Muligens litt pes der og da, men langt fra noe som kan kalles helvette. - Når det gjelder øvelser, så er det forsvar av basen, hvordan man fanger og utfører avhør, skyteøvelser, redde fanger i bygninger og åpent terreng... etc... etc. Jeg selv har en styrke, eller svakhet (alt etter hvordan du ser det) ved at det meste for meg er likegyldig. Jeg slapp til eksempel inn gud og hverman inn i basen, og dette i en tid vi var i ganske høy beredskap. Det endte med at jeg fikk en ny hårsveis av en oberst, ja fyren hadde så kraftig stemme at jeg endte opp seende >slik ut< Jeg endte også opp med å bli degradert til potetskreller (kjøkkentjeneste) den siste halvdelen av førstegangstjenesten. Noe som viste seg å være mer skoy enn å leke wannabe politi på en millitærbase. Jeg er en kresen fyr, men alikevell ganske glad i mat. Så lenge jeg utførte angitt plikter, kunne vi der mikse sammen og spise hva man ville når man ville. Mens de andre måtte ta til takke for en seig slafset makrell, satt jeg å tygget på tacos. Bakdelen var jo at jeg var 20 kilo tyngere da jeg gikk ut av millitutten enn da jeg kom inn. Takk for svar! Ja har lest mye her og der, og mange vinkler det til at det skal være umenneskelig vanskelig, men regner med at dette kommer fra folk som ikke ville være der i utgangspunktet Håper fra flere svar/erfaringer fra andre også! Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Når det er sagt, så er det ikke akuratt slik at de slenger ut den rød løperen for deg heller, og inviterer deg på galla middag. Lenke til kommentar
Hogak Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Haha, nei det skjønner jeg:) Håper flere har erfaringer dem kan dele! Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 MP rekrutten er hardere enn f.eks seleksjonen i Sjø/luft, generelt hæren har en hardere rekrutt enn andre forsvarsgrener (med forbehold). var vel 150 i starten av, og 60 stykker ble stående igjen. så lenge du har minstekravene inne for det fysiske så kommer du langt (ihvertfall forbi den første uken, hvor de fleste detter av). Streng disiplin, skaporden og knappetelt er det jeg ihvertfall forbinder med MP (har forresten ikke vært rekrutt der selv, men i avdelingen jeg er så var en god del av soldatene tidligrere MP rekrutter som hadde falt av, så har fått en god del info om det.) Lenke til kommentar
Speeed Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Til forskjell fra de andre som har svart deg så godt de kunne er jeg selv inne i førstegangstjenesten som MP nå og kan glede deg med nyheten at om du virkelig vil bli MP så har du mye å glede deg til. Jeg hadde samme innrykk som deg, altså sommer innrykket, dimiterer nå til sommeren selv. Men når det anngår rekrutten vår så ja... den er hard.. I starten, (første 1-2 ukene) går det mye på de fysiske kravene. Første du gjør når du kommer inn er at de går igjennom tingene dine å ser etter hasj og andre narkotiske stoffer. Her er det jo da selfølgelig noen ytterst få som allerede ryker ut. Videre er det de fysiske kravene som skal beståes, disse antar jeg du sikkert kan utentatt nå etter å ha lest de Består du de, er du godt på vei. MEN!, mange tror at om man klarer de fysike kravene å mestringa (helvetesuka) så er du inne. Vi hadde selv noen som var spreke som røyk ut. En av de var faktisk han som løp aller kjappest på 3000m av alle, tror han løp på 10 blank eller no. han ble sendt ut fordi befalet tolererte han ikke. Så det er litt trynefaktor med i bildet. Men det du lurer aller mest på er nok denne helvetes uka, eller mestringsuka som det heter i militæret. Det du kan belære deg på er MYYYE gåing. Den første dagen vår gikk vi i ca 35 timer... I STREKK! uten søvn eller mat. Har blitt kjent med mange nye som var på vinter innrykket, de har det litt "lettere" da de gikk i ca 10 timer og får mye mer mat. Men her er kulda et problem igjen. Maten du får forresten blir det også veldig lite av. Det vi fikk var 1 feltrasjon (FR) som er beregnet som en dags rasjon, altså frokost, lunsj og middag. Vi fikk en slik 3 paking delt på 2 personer på de 5 dagene. Dette er for noen, inkludert meg, det de sliter med mest, dette inkludert mangel på søvn. Men.. skulle du være en av de som kommer inn har du mye å glede deg til. Så ikke legg MP på hylla kun fordi det er ille som rekrutt. Det du skal gjennom senere er batongkurs, pepperspray kurs, laser (fartsmåling), arestasjonsteknikk og mye mer. Håper dette var noe til hjelp. =) Er bare å sende spm om det skulle ligge noen av dem på lager. Så svarer jeg på dem neste gang jeg logger inn. Lenke til kommentar
Mumf-mumf Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Må nok forsvare MP litt jeg, og. Har ikke vært der, men har et par kompiser som har dimmitert derfra nylig. Rekrutten i seg selv var visst ikke så ekstremt hard, men den er noe helt annet enn rekrutten i luft/sjø. Likevel var mestringsuka deres, som andre nevner her, veldig hard. Å si til en som ikke har noen som helst erfaring fra militæret at mestringsuka til MP er "BULLSHIT" kan gi inntrykk av man ikke kommer til å måtte gå i 30-40 timer i strekk med stor oppakning uten mat og søvn. Endret 24. februar 2010 av fredrraks Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Må nok forsvare MP litt jeg, og. Har ikke vært der, men har et par kompiser som har dimmitert derfra nylig. Rekrutten i seg selv var visst ikke så ekstremt hard, men den er noe helt annet enn rekrutten i luft/sjø. Likevel var mestringsuka deres, som andre nevner her, veldig hard. Å si til en som ikke har noen som helst erfaring fra militæret at mestringsuka til MP er "BULLSHIT" kan gi inntrykk av man ikke kommer til å måtte gå i 30-40 timer i strekk med stor oppakning uten mat og søvn. Endret 3. januar 2010 av danidic Lenke til kommentar
magnuswaa Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hva med bærbar data. Er det vits å ta med i rekrutten? Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 De fleste venter til etter rekrutten med å ta med seg pc. Lenke til kommentar
magnuswaa Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Er det mulighet for å få perm i rekrutten? I helger osv? Endret 3. januar 2010 av magnuswaa Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Er det mulighet for å få perm i rekrutten? I helger osv? Vet ikke med MP (men vil tro det), men i "vanlige" rekrutter (hærbataljonene og på madla) er det stort sett et par helgepermer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå