Subaru Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 har ikke helt skjønt forskjellen. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Slik jeg har forstått det så kaller vi en med en master for sivil ingeniør. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Det er ikke korrekt. Siv.ing. er ett sammenhengende femårig studieløp, mens på en to årig master så kan man ha litt forskjellig innhold på de foregående tre årene. Faglig kan en master+bachelor og en siv.ing. være veldig like, men studieløpet blir ikke det samme. Hvorfor det må skilles på master og siv.ing. kan vel tenkes å være fordi det legges opp til at man har en ferdig grad på bachelornivå, mens dette ikke er ett tema for siv.ing. Men det er bare spekulasjon fra min side. Endret 30. mars 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Tittelen siv.ing. får man ikke lenger, uansett hva man går. Man blir MSc (Master og Science). Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Jeg har bachelor + master (HiST og NTNU), og jeg har tittelen Sivilingeniør/Master i teknologi (Master of science på engelsk). Jeg kunne faktisk velge om jeg ville ha bare tittelen Sivilingeniør eller begge to. Jeg tenkte at to er bedre enn én, og valgte derfor skråstrek-varianten:) Endret 31. mars 2009 av orjanr Lenke til kommentar
Subaru Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 har delvis forstått det som at bachelor er en mer praktisk utdanning og master blir mer teori. Mens siv.ing er nesten bare teori. Er det noe i det? til orjanr: Var det greit og ta bachelor+master eller var det hardt og begynne på "nytt". Ser for meg at jeg er så lei at jeg kanskje ikke gidder mer etter bachelor, imotsetning til å gå rett på NTNU og bli låst til 5år. Eller har det noe for seg å ta bachelor og jobbe 1-2år for å få litt erfaring før master? Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 har delvis forstått det som at bachelor er en mer praktisk utdanning og master blir mer teori. Mens siv.ing er nesten bare teori. Er det noe i det? til orjanr: Var det greit og ta bachelor+master eller var det hardt og begynne på "nytt". Ser for meg at jeg er så lei at jeg kanskje ikke gidder mer etter bachelor, imotsetning til å gå rett på NTNU og bli låst til 5år. Eller har det noe for seg å ta bachelor og jobbe 1-2år for å få litt erfaring før master? Nja, en bachelor + master skal i teorien tilsvare et helt 5-årig løp på NTNU. Den linja jeg gikk på på høgskolen var veldig modellert etter siving-løpet på NTNU, så da jeg begynte på masteren fortsatte jeg egentlig med de samme tingene jeg holdt på med på høgskolen. Jeg måtte riktignok ta ett tilpasningsfag for å komme ajour på en del greier vi ikke hadde gjort på høgskolen. Jeg syntes ikke det var noen stor forskjell på bachelor- og master-tida, største forskjellen var at skolen lå i en annen del av byen. Glem å jobbe et par år før du begynner på masteren - det funker ikke i praksis. Når du er i studiemodus må du bare gjøre deg ferdig så langt du kommer. Svært få greier å koble ut av en hektisk jobbhverdag og begynne på igjen. Lenke til kommentar
Subaru Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 skjønner at det er mye smak og behag, men kunne det gått an å fått noen synspunkt på bachelor+master v.s master. trekke fram gode og dårlige sider. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jobbmulighetene er forskjellig fra bransje til bransje. Generelt gir master bedre jobb og lønnsmuligheter, men hvor nødvendig det er med master kommer ann på mange faktorer. Jeg har kompiser som har valgt linjer hvor master er obligatorisk for å få en relevant jobb, mens i min bransje møter man selvlærte som klarer seg ganske bra. Svarene spriker veldig. Hvilken bransje snakker vi om? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 skjønner at det er mye smak og behag, men kunne det gått an å fått noen synspunkt på bachelor+master v.s master. trekke fram gode og dårlige sider. Ei rein master utdanning gir ofte noke betre lønn. Men fordelen med bachelor+master er at du kan hoppe av som ingeniør etter tre år om du finner ut at du er skule lei eller at du får jobb tilbud som du vil ta. Med ei rein master utdanning så må du stå heile løpet ut før du får ei formell utdanning som du kan bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå