Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gruppe utstengelse fra Rimi


SaitekQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobber selv i matvarebutikk, og blir enkeltpersoner stengt ute, men bare på grunn av at vi vet at akkurat DE nasker.

 

Men la oss si at det er en større statistisk sjanse for at sigøynere stjeler? Skal man stenge ute alle sigøynere? Eller bare de med pappegøye? :p

Lenke til kommentar

Jeg og noen venner gikk på Rema en gang for å kjøpe godteri til en film vi skulle se på kino senere. Der slapp vi inn, men fikk ikke lov til å kjøpe noe, og da vi spurte hvorfor sa de ansatte i butikken at de hadde gjort en avtale med rektoren på skolen ved siden av. Vi var bare nede i byen for å se på kino og skolen vår lå langt unna.

Skjønner jo at de må foreta seg noe hvis det hadde vært hærverk og stjeling, men kjipt at det går utover noen bare på grunn av alderen deres, og jeg syns det var litt merkelig å slippe oss inn, men ikke la oss kjøpe noe.

Lenke til kommentar

Er det lov å stenge ute enkelt personer. Offte er det noen kleptomane folk som blir tatt gang på gang og aldri gir seg. Er det lov å nekte dem adgang i butikken?

 

Hvis det er lov. Hvordan skal de få seg mat og andre nødvendige varer for å leve om de blir utestengt fra ale butikkene i nærheten?

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Lord-KGA: ved å slutte å stjele.

 

Ad trådens problemstilling, så er dette kjipt for dere, men ikke ulovlig, og lurt gjort. Dagligvarehandler har jævlig, jævlig lav avanse. Hvis to-tre av dere 70 stjeler litt, så taper de penger. Hvis dere lager kø for andre kunder, taper de penger. Om dere bråker og generelt sett oppfører dere som drittunger (som gjerne store grupper ungdomsskoleungdom gjør), taper de penger fordi dere skremmer vekk andre kunder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror ikke dette er et spørsmål om man har lov eller ikke ifølge loven. Når det er snakk om slike problemer må man nok ty til god gammeldags fornuft. Og jeg må si meg helt enig med butikkeier. Aldri i verden om jeg ville hatt en skokk kleptomane skoleungdomer i min butikk.

 

Jeg har derimot stor tro på det som ble foreslått tidligere i tråden; å komme i dialog med butikken. Husk, det at dere får gå på butikken å handle i friminuttet er et privilegium, ikke en rett. Dere går tross alt på u.skolen, og der jeg gikk fikk ingen lov til å gå ut av skolens område engang. Det kan likegodt være skolens ledelse som butikkens som har satt denne vakta der.

 

Gå til dialog. Det er mitt tips. Jeg tipper dere har et elevråd på skolen? Benytt det. Det er slike ting det er til for. Kom opp med en løsning som gjør slik at butikken får den tryggheten de må ha for å ikke lide no tap, og at dere får kjøpt de varene dere vil.

 

 

Og en ting som er sikkert, det sier jeg til flere av dere som har snakket her i tråden; Vold løser ingen ting ;) Når man en dag blir voksen så innser man etterhvert det. Like greit å skjønne det først som sist.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg gikk på ungdomsskolen (jeg er nå 25), så bestemte den lokale Rimi-butikken (nå ICA) å stenge adgangen til alle under 18 i skoletiden, etter å ha lest om det samme i avisa om en innvandrersjappe i Oslo.

 

Grunnen til at Rimien gjorde dette, var at mange fra den nærmeste skolen stjal. Siden jeg ikke gikk på den skolen, prøvde jeg å forklare at de ikke kan straffe alle fordi et fåtall hadde gjort noe galt.

Når jeg kom tilbake til skolen min, fortalte jeg rektor om dette. Han anmeldte butikken på timen for diskriminasjon.

Lenke til kommentar

Spent på denne jeg og... :p

 

Synes det blir feil å skjære alle over en kam. Mange invanderere stjeler handlevogner, men man kan ikke nekte dem å bruke de heller, for de handler ofte i STORE mengder for hele familier på asylmottakene.

 

Synes dere skal komme i dialog, det er mye lettere enn å konfrontere en vakt. En vakt har sine ordre, å holde dere unna. Han kan ikke ta noen sin side i saken, for han er betalt av butikkeieren for å holde dere unna.

 

Om dere vet hvem som nasker, altså dere er 70 stykker cirka, NOEN av de 70 vet hvem som nasker GARANTERT, hvorfor ikke bare angi de selv?

 

Har et finfint eksempel her.

 

Vi var tre stykker som kastet snøball på et hus. De kom etter oss. Vi splitta i to, til slutt ble jeg tatt. På politistasjonen ga jeg dem navnet på de andre som var med, siden det ble snakk om en ripe på ei Porsche i tillegg.

 

Sett at jeg SÅ dette, kjente de som gjorde det. Selv om de var vennene mine så har de gjort noe galt. Om de ikke blir rettet på så fortsetter de. Dette kan gå over til skyting på folk, bruk av softgun, paintball, luftgevær, tilogmed salongrifle o.l.

 

Det er standard i hele verden. Ingen starter med å rane bank. Men mange som startet med å naske f.eks. raner bank o.l. senere.

 

Angi dem! Det hjelper DERE, og DEM!

Lenke til kommentar
Spent på denne jeg og... :p

 

Synes det blir feil å skjære alle over en kam. Mange invanderere stjeler handlevogner, men man kan ikke nekte dem å bruke de heller, for de handler ofte i STORE mengder for hele familier på asylmottakene.

 

Synes dere skal komme i dialog, det er mye lettere enn å konfrontere en vakt. En vakt har sine ordre, å holde dere unna. Han kan ikke ta noen sin side i saken, for han er betalt av butikkeieren for å holde dere unna.

 

Om dere vet hvem som nasker, altså dere er 70 stykker cirka, NOEN av de 70 vet hvem som nasker GARANTERT, hvorfor ikke bare angi de selv?

 

Har et finfint eksempel her.

 

Vi var tre stykker som kastet snøball på et hus. De kom etter oss. Vi splitta i to, til slutt ble jeg tatt. På politistasjonen ga jeg dem navnet på de andre som var med, siden det ble snakk om en ripe på ei Porsche i tillegg.

 

Sett at jeg SÅ dette, kjente de som gjorde det. Selv om de var vennene mine så har de gjort noe galt. Om de ikke blir rettet på så fortsetter de. Dette kan gå over til skyting på folk, bruk av softgun, paintball, luftgevær, tilogmed salongrifle o.l.

 

Det er standard i hele verden. Ingen starter med å rane bank. Men mange som startet med å naske f.eks. raner bank o.l. senere.

 

dette synes jeg var en veldig dumt skrevet og formulert tekst. litt av poenget kan stemme, men er en liten ellom ting mellom disse to

Endret av vofferud
Lenke til kommentar

NIKS! Det er ikke en LITEN ting mellom de to, men en stor. Ene er at de nasker, og går over til noe som er farlig (bankran osv), eller at de skyter med paintball eller tilogmed skarpt. Andre kan komme til skade, ikke bare de med bot eller fengsel (evnt samfunnsstraff)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...