Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gruppe utstengelse fra Rimi

SaitekQ

Anbefalte innlegg

Her er en løsning jeg tror butikkeier ville ha godtatt:

Dere som en gruppe skjuler kriminelle forbrytere. Nasking er kriminalitet uansett hvordan du snur og vender på det. Dersom dere som gruppe overtaler disse 2-3 som står for naskingen og hærerket til å innrømme forholdene og gjøre opp for seg så er jeg sikker på at butikken lemper på kravene.

Når dere som gruppe beskytter noen få råtne egg så må dere tåle å bli straffet som en gruppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

poenget er at hvis det hadde vært voksne folk som hadde gjort det, kunne de ikke stenge ut alle voksne folk.

dem gjør det jo bare fordi dere antageligvis ikke har så mye å si på inntekten dems og at dere anategilgvis ikke kommer til å lage noe stor sak ut av det.

Lenke til kommentar
poenget er at hvis det hadde vært voksne folk som hadde gjort det, kunne de ikke stenge ut alle voksne folk.

Voksne folk stjeler som ravner, men de opptrer som oftest ikke som pøbelgjenger slik skoleelever ofte gjør. Det finnes gjenger med voksne folk også (uten å navngi grupperingene jeg tenker på) som blir overvåket og kastet ut fra butikker rett som det er.

Her er det snakk om en lett identifiserbar gruppe i et lett identifiserbart tidsrom.

Lenke til kommentar

dem gjør det jo bare fordi dere antageligvis ikke har så mye å si på inntekten dems og at dere anategilgvis ikke kommer til å lage noe stor sak ut av det.

Hadde voksne folk fra en arbeidsplass kommet i store gjenger i røykepausene og stjålet som ravner, så hadde nok butikken satt ned foten der også. Voksne folk må også stå til ansvar for sine handlinger. En pøbel på 14 er beskyttet av loven..

Lenke til kommentar
nå finns det jo en mellomting da. deres eksempler er jo klart man vil stenge ute, men mange voksne som stjeler som srr helt "vanlige" ut, men da kan man ikke stenge ut alle vosken for det.

Nei, men 'voksne' er en relativt stor gruppe (les: stort kundegrunnlag) som man ikke kan stenge ute uten å tape vesentlig mer omsetning enn det er verdt. Skoleungdom/skoleelever er en liten, lett identifiserbar gruppe (alder, tidspunkter for besøk) som man enklere kan stenge ute. Det blir en avveining av hvor mye omsetning gruppen står for kontra hvor mye tap enkelte medlemmer av gruppen påfører bedriften.

Lenke til kommentar
nå finns det jo en mellomting da. deres eksempler er jo klart man vil stenge ute, men mange voksne som stjeler som srr helt "vanlige" ut, men da kan man ikke stenge ut alle vosken for det.

Men det er det da heller ingen som gjør. De har muligheten, men det er veldig dumt med tanke på hvordan de skal tjene penger. Elever derimot er kunder som butikken mener "koster mer enn det smaker" og velger da å nekte de adgang. De bruker lite penger og lager mye krøll.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Hadde det samme når jeg gikk på u.skole. Brydde meg ikke så mye, bare gikk til en annen butikk. Men en gang når jeg var endel eldre å skulle inn på en matbutikk i jobb pausen så kom en ansatt å prøvde å nekte meg inngang siden jeg liksom gikk på en eller annen skole i nærheten. Da så jeg rødt å dro til meg armen hardt (han holdt meg tilbake) å sa "jeg går ikke på noen jævla skole drit å rør meg). Da trakk han seg fort tilbake.

Lenke til kommentar

Hehe, takk for mange gode svar her :)

Ja, men vi har en Ica butikk ganske nært også som vi bruker å gå på :)

For å unngå stjeling der har de gjort slik at det bare kan være 5 skolelever i butikken om gangen, noe som jeg syns er en grei løsning.

Men sånn som jeg ser på det så taper bare rimi på å stenge oss ute. Kjapp hoderegning

300 elver er vi, la oss si 70 går å kjøper mat, 20-30 kr hver= 70*25 kr= 1750 kr

Og visst det blir stjelt for 100 kr så taper jo butikken på å stenge oss ute.

Men nå er jo dette sånn tall jeg kan se for meg, ikke noe fast statestikk på min tall er riktig :)

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Ja, men vi har en Ica butikk ganske nært også som vi bruker å gå på :)

For å unngå stjeling der har de gjort slik at det bare kan være 5 skolelever i butikken om gangen, noe som jeg syns er en grei løsning.

Men sånn som jeg ser på det så taper bare rimi på å stenge oss ute. Kjapp hoderegning

300 elver er vi, la oss si 70 går å kjøper mat, 20-30 kr hver= 70*25 kr= 1750 kr

Og visst det blir stjelt for 100 kr så taper jo butikken på å stenge oss ute.

Men nå er jo dette sånn tall jeg kan se for meg, ikke noe fast statestikk på min tall er riktig :)

Husk på at for hver person som stjeler må butikken selge 10 varer før de igjen begynner å tjene penger. Altså, hvis 7 stykker stjeler for 25 kroner så må 70 kjøpe for 25 kroner bare for at butikken ikke skal tape overskudd.

Lenke til kommentar

)

Husk på at for hver person som stjeler må butikken selge 10 varer før de igjen begynner å tjene penger. Altså, hvis 7 stykker stjeler for 25 kroner så må 70 kjøpe for 25 kroner bare for at butikken ikke skal tape overskudd.

Jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig, :blush: forklare med teskje? :!:

Edit: Mener du at butikken ikke tjener like mye? Ja det er jo klart men de får vel likevel overskudd?

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Butikken må også kjøpe varene frå produsent.

Om butikken kjøper ei vare frå produsent for 10 kroner og selger den for 11 kroner så tjener butikken berre ei krone per solgte produkt. Om nokon då tar produktet utan å betale for det så må butikken selge 10 nye varer for å gå i null. Dei tjener 1 krone per solgte produkt so 10 solgte produkt gir då ei fortjeneste på 10 kroner. Så om nokon stje produktet som er prissatt til 11 kroner så har butikken tapt alt dei har tjent opp.

Kor mykje fortjeneste butikken har kan variere ganske mykje, enkelte varer selg dei utan fortjeneste eller til og med med tap.

Lenke til kommentar

)

Butikken har jo betalt for varene som blir stjålet. Når de så ikke får betalt for dem, så blir 100% av det varene koster tap. Siden avansen også går til lønn er også dette tap. Så tyverier for 25 kroner er altså 25 kroner butikken har tapt.

Når butikken selger en vare for 25 kroner, så går litt av det til å dekke innkjøpsprisen, altså det butikken har betalt for varen, litt til å dekke lønn til ansatte, og så er det kanskje 10% -- 2,50 -- igjen i rent overskudd. Dette er det butikken kan bruke for å dekke inn det de har tapt på tyveriet. Det vil si at butikken må selge 10 varer, og få 25,- i rent overskudd, før de har dekket inn det de har tapt på den ene stjålne varen.

Dette er grovt forenklet, men det er slik det fungerer i praksis. Hvis man tar tallene dine, så er kun 175,- av de pengene dere legger igjen overskudd. Og når da det blir stjålet for 100,- så er det overskuddet plutselig halvert. Og de 75,- blir fort spist opp av ekstra tiltak for å forhindre flere tyverier. :)

Lenke til kommentar

)

Butikken har jo betalt for varene som blir stjålet. Når de så ikke får betalt for dem, så blir 100% av det varene koster tap. Siden avansen også går til lønn er også dette tap. Så tyverier for 25 kroner er altså 25 kroner butikken har tapt.

Butikken betaler i 98% av tilfellene mindre et utpris for varene.

Lenke til kommentar

Det synes jeg er smart av butikken å gjøre, egentlig. De selger kanskje mindre i skoletiden, men de har jo vanlig salg resten av dagen tenker jeg, og de slipper å tape penger på idiotisk skoleungdom.

Men det er som da jeg gikk i tiende klasse. Det tok 3 minutter å gå til butikken, så var ganske mange der, og kun tre fikk være i butikken samtidig. Men jeg som er ganske stor av meg, og til tider veldig skjeggete, kunne noen ganger gå rett inn med skolesekk på. Snakket ikke med noen før jeg gikk inn, eller i butikken, og latet som jeg ikke gikk på skolen, og det gikk helt fint:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...