SaitekQ Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei, jeg går på en skole der noen elver har stjælt og ødelagt varer i butikken Rimi. Dette er snakk om 2-3 personen De bestemte seg for å utestenge alle fra min skole fra den butikken i friminuttene. Vil ikke dette være diskrimering? Hvilken rett har Rimi til å utestenge meg som person fra en offentlig butikk når jeg ikke har gjort NOE galt? Jeg diskuterte dette med vakten som bestemmer at ingen får gå inn. Da spurte jeg hvorfor jeg som person blir utesteng når jeg ikke har gjort noe galt? Da svarte han med at butikken har lov til å utestenge visse grupper. Så spurte jeg visst to 60 år gamle menn stjal, om de skulle utestenge alle 60 åringer ( Som et exempel)? Men da ble han bitter og begynte å si at jeg skulle pelle meg fra butikkområdet osv. Så hva sier dere? Har de lov til å utestenge meg når jeg ikke har vært involvert i stjelinga? Visst de ikke har lov hva kan jeg gjøre da? Ikke helt sikker om riktig forum Mvh Skoleelev Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det er så vidt jeg vet ikke offentlig butikk, men privateid (eller i det minste ikke statseid). Og de kan stenge ute de dem vil, utne begrunnelse. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 dette skjedde hos oss også. hvis du er veldig eager kan du høre med advokat og tror de ikke har legalt lov til det. blir som å utestenge alle negre for å si det sånn. en jeg vet om tok det med advokaten til faren og butikken måtte åpne igjen. men spørs vel litt:) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Dette er nok ikke diskrinminering. Det er jeg 95% sikker på. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Takk for raske svar! Men liksom, burde ikke jeg få et skriftelig bevis der det står at JEG er utestengt? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Dette synes jeg var en god idé, da blir dere "uskyldige" også straffet, og de som gjorde at dere blir utestengt får ekstra mye hat fra dere andre. Dette er enten bra eller dårlig. Bra hvis det får de til å skjerpe seg og slutte å være kriminelle svin. Dårlig hvis det skubber de enda lengre ut på skråplanet, så de kommer i gang med større vinningsforbrytelser. Vel, tiden vil vise. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Hehe, og det værste er at vakten er en sur kjiip man som er oppkjeftig Eller jeg får han oppkjefting hvertfall Men er det ikke diskrimering når en person blir stengt ute bare pga han går på den skolen? Endret 30. mars 2009 av SaitekQ Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Dette synes jeg var en god idé, da blir dere "uskyldige" også straffet, og de som gjorde at dere blir utestengt får ekstra mye hat fra dere andre. Dette er enten bra eller dårlig.Bra hvis det får de til å skjerpe seg og slutte å være kriminelle svin. Dårlig hvis det skubber de enda lengre ut på skråplanet, så de kommer i gang med større vinningsforbrytelser. Vel, tiden vil vise. egentlig enig i det. vi ga de som stjal juling så butikken ble åpnet etterhvert siden ingen turte å stjele:) Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Ja, butikken har vært stengt for oss siden skolestart. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Går i 9'ende Syntes bare det er galt å gi noen som ikke har gjort noe straff. Men hva sier dere om det med skriftlig papir på at JEG er utestengt? Endret 30. mars 2009 av SaitekQ Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Men hva sier dere om det med skriflig papir på at JEG er utestengt? Skulle ikke trenges om de sier det at skoleelever er uønsket i skoletida. Endret 30. mars 2009 av Lars Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Oppfordring til vold på forumet vil vi ikke ha noe av, og derfor fjernet jeg et stk. innlegg. MVH KVTL Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Butikken er privateid område og eier kan selv bestemme hvem som skal få lov til å komme inn i butikken for å handle der. Men eier må naturligvis forholde seg til diskrimineringsloven. Eier kan gi fullmakt til andre for å håndheve eiendomsloven(deriblandt vektere og ansatte). Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Åh, ser ut som jeg har tapt slaget Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Tråden omhandler ikke forbrukerretslige problemstillinger og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Juss, eventuelle reaksjoner på modereringen gjøres på pm. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg synes egentlig det er ganske hårreisende at de får lov til å gjøre dette. Tenk om en butikk hadde nektet alle pakistanere adgang på bakgrunn av at noen stjal. Skulle likt å sett reaksjonene da... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Smør matpakke før du drar på skolen, da slipper du å dra på Rimi for å kjøpe skolebolle. Ekstra bonus at du ikke blir feit. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Møkkaunger som det ødelegger for alle, sånn er det bare. De stenger helle butikken for alle skoleunger enn å risikere enda mere tyveri. De vet jo ikke hvem som stjeler og ikke stjeler. Har selv jobba i nærbutikk der skoleunger stjal som ravner. Skulle faen ikke tro de hadde oppdragelse. 8-10 åringer som sto og pjatta i kassa mens en kompis fylte lommene sine med sjokolader og smågodt..tok dem et par ganger, og da var de så tøffe i trynet og skulle banke oss og storebror skulle gi oss juling og alt mulig. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 et annet tips er nekt for at du går på skolen. det gjorde vgi først, helt til nmoen tipsa dem;) men uasnett er ikke noe spesielt du kan gjøre hvis ikke du har veldig god tid og penger.d\ dakunne du satt en advokat på saken. men er egentlig veldig enig med de som driver butikkene, hadde gjort det samme jeg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Løysninga til mange butikkar som er plaga med ungdomar som nasker er at dei berre slepp inn ei lita gruppe om gangen av den gruppa som dei anser som risikogruppe. Jo ferre som er inne i butikken jo lettare er det for betjenninga å passe på. Har sett dette blir gjort både mot skuleungdom og også med andre store grupper der butikken har erfart stjeling. Problemet for butikken er når det kjem ein heil gjeng med folk samtidig (i friminutta), det er ein veldig vanlig taktikk at flesteparten i gruppa distraherer betjenninga mens nokre av dei stjel ting. Eg vil anta at butikken i utganspunktet i utganspunktet ikkje vil hindre dere i å handle, så om du tar det opp med butikken så skal det nok ikkje være umogleg å finne ei løysning. Men det blir nok uaktuelt å henge på butikken, men skal nok ikkje være umogleg at f.eks ein og ein får springe inn og kjøpe ein bolle og ei Cola. Ta å ring butikksjefen og høyr om dere kan ha eit saklig møte for å finne ei løysning. Er heilt sikker på at butikksjefen helst vil ungå å måtte ha ei vakt på jobb også. Men du klarer ikkje å oppnå noke med å møte opp i eit friminutt å krangle med vakta, så ta å ring butikksjefen og avtal eit tidspunkt du kan snakke med han/ho. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå