Del Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Du har antagelig et driverproblem med strømsparing, kanskje skjermkortdriveren din? Hos meg varer strømmen vel så lenge med linux. http://projects.gnome.org/cheese/ Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Du har antagelig et driverproblem med strømsparing, kanskje skjermkortdriveren din? Hos meg varer strømmen vel så lenge med linux. http://projects.gnome.org/cheese/ Og powertop er programmet som gir en god indikasjon på hva som bruker mest strøm programvaremessig (dvs den kan ikke avsløre om du kjører full lysstyrke på skjermen). sudo apt-get install powertop Fyr opp en terminal og kjør sudo powertop Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Ja, powertop er et fint redskap for å finne ut hva som spiser på batterikapasieten din. Når det gjelder 9.04 generelt synes jeg litt raskere oppstartstid og ext4 er den eneste store endringen. Ubuntu holder en sakte og konservativ linje når det gjelder hva nytt som implementeres. Helt OK for meg. Personlig synes jeg for store endringer kan slå begge veier. Tenker selv på at jeg var en stor KDE bruker og fan helt frem til V3.5.10. Med V4 var det helt stop. Store endringer får ikke alltid like bra utslag. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Brant iso på CD og det fungerte ikke. Installasjonen stoppet opp selv om jeg hadde sjekket CD for feil. Irriterende at man tydeligvis må bruke DVD plate. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Brenning er kjipt, USB-penn er mye bedre. Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Jeg har brent iso på CD selv. Det gikk helt fint. Brukte Brasero. Jeg installerte Google Earth fra pakkebrønnen og oppdaget at når jeg vil åpne bilder (disse små blå firkantene) får jeg bare opp en tom firkant med et lite spørsmålstegn i midten. Klikker jeg på spørsmålstegnet åpner firefox en side fra panoramio hvor bildet vises. Irriterende. Har noen andre samme erfaring? Endret 25. april 2009 av vannreven Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Må jeg reboote etter en distro-upgrade, eller holder det med å restart x? Tenker på å kjøre en "sudo do-release-upgrade" men vil nødig slå av serveren. Serveren kjører forresten 8.10 desktop edit:omformulering Endret 25. april 2009 av Xander^ Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Du må re-boote for å kjøre den nye kjernen, alt annet kan restartes. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 da har jeg oppdatert først post, send meg en pm om eventuelle en endringer Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Flere som kjører 9.04 på AAO ? Var storfornøyd med en gang, mye raskere oppstart og trådløst fungerte ut av boksen. Men så tullet det seg til, tror kanskje jeg kom borti av/på-knappen til trådløskortet. Nå ser det ut til å virke. wlan0 finnes, men network-manager finner ingen nett, ikke iwlist scanning heller. Prøvde å aktivere madwifi i hardware drivers, men da fungerte det ikke i det hele tatt. (Trenger jeg nett for å aktivere denne, må den laste ned noe?) La så inn linux-backport-modules-jaunty som jeg lastet ned på en annen maskin. Når maskinen skrur seg på lyser LED-en, men etter innlogging er den borte. Tapper av/på, og det begynner å blinke igjen, men den finner ikke noe nett. Prøver å kjøre iwlist scanning, men den står lenge på wlan0, før den til slutt sier "No scan results", og da sluitter LEDen å blinke... Edit: ser i dmesg ath5k phy0: gain calibration timeout (5745MHz) ath5k phy0: ath5k_chan_set: unable to reset channel (5745 Mhz) Jeg har restartet 10 ganger nå, men fullstendig shutdown var det som funket for å få den i balanse Endret 25. april 2009 av cp-nilsen Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Har vært borti dette tidligere tror jeg. En kamerat hadde samme problem. Løsningen er ganske enkelt å laste inn modulene for nettverkskortet på nytt. Nå husker ikke jeg navnet på de tre? modulene det gjelder, men du får en liste slik: lsmod | grep ath Deretter kan du kjøre følgende: sudo rmmod modulnavn #gjenta for alle tre modulene sudo modprobe modulnavn #gjenta dette også Dersom dette funker kan jeg gi deg instruksjoner for å automatisere dette i kveld så du kan bruke wifi-knappen på pcen til dette Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Å rmmod/modprobe modulene fungerte ikke, men som du ser funket en shutdown. Får satse på at dette er noe som ikke vil skje ofte. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Ahh.. Oppgraderingen gikk smertefritt Sambaen, torrentflux, http og alt annet ingen forandring Haha, tror systemet fikk kjørt seg når jeg startet torrentene og torrentflux skulle resumere torrentene.. var oppe i 18 i load :!: Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Jeg har brent iso på CD selv. Det gikk helt fint. Brukte Brasero. Jeg installerte Google Earth fra pakkebrønnen og oppdaget at når jeg vil åpne bilder (disse små blå firkantene) får jeg bare opp en tom firkant med et lite spørsmålstegn i midten. Klikker jeg på spørsmålstegnet åpner firefox en side fra panoramio hvor bildet vises. Irriterende. Har noen andre samme erfaring? Ja, dette er en bug i Google Earth 5.0 beta for meg. Last ned 4.3 stable i stedet, den funker: http://dl.google.com/earth/client/ge4/rele...3.7284.3916.bin Installasjon: sudo sh googleearth-linux-plus-4.3.7284.3916.bin Endret 25. april 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Argh! Jeg er så glad at alt fungerer plettfritt for meg nå! Ting jeg plagdes med i tidligere installasjoner og konfigurasjoner går smurt for tiden med serveren! I`m on a roll and i`m liking it... elns! Tror nok denne installen blir til den regelrett dør Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Flere som kjører 9.04 på AAO ?Var storfornøyd med en gang, mye raskere oppstart og trådløst fungerte ut av boksen. Men så tullet det seg til, tror kanskje jeg kom borti av/på-knappen til trådløskortet. Nå ser det ut til å virke. wlan0 finnes, men network-manager finner ingen nett, ikke iwlist scanning heller. Prøvde å aktivere madwifi i hardware drivers, men da fungerte det ikke i det hele tatt. (Trenger jeg nett for å aktivere denne, må den laste ned noe?) La så inn linux-backport-modules-jaunty som jeg lastet ned på en annen maskin. Når maskinen skrur seg på lyser LED-en, men etter innlogging er den borte. Tapper av/på, og det begynner å blinke igjen, men den finner ikke noe nett. Prøver å kjøre iwlist scanning, men den står lenge på wlan0, før den til slutt sier "No scan results", og da sluitter LEDen å blinke... Edit: ser i dmesg ath5k phy0: gain calibration timeout (5745MHz) ath5k phy0: ath5k_chan_set: unable to reset channel (5745 Mhz) Jeg har restartet 10 ganger nå, men fullstendig shutdown var det som funket for å få den i balanse Hei. Har kjørt 9.04 på AAO siden beta. For wifi: The ath5k WiFi driver works. No need to "modprobe -r ath5k acer_wmi; modprobe ath5k". Load linux-backports-modules-jaunty to get the LED to work. Kilde: https://help.ubuntu.com/community/AspireOne Altså, blackliste acer_wmi modulen og restart så skal det fungere (funka hos meg). Led`en starta å fungere med linux-backports-modules-jaunty. Lenke til kommentar
µT. Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Bare for å nevne det, så for å unngå Wifi-problemer med AAO, så blacklist "acer-wmi". Da skal nettverket fungere. Hopper den ut etter dette, så slå av PCen, riv løs batteriet i 1min, og sleng det på igjen. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Ellers så har jeg strippet ned 9.04 totalt, og har kvittet meg med litt over 1GB med systemfiler og "boss", så nå går det så det suser! Utrolig rask nå i forhold til tiden rett etter oppgraderingen, og spesielt før oppgraderingen fra 8.10. Manuelt, pakke for pakke? Eller finnes det noen enkel måte å gjøre det på? Endret 26. april 2009 av Pusur1993 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Noen som har noen idee om å senke viftefart og det der? Kan ikke stilles i BIOS her <.< Lenke til kommentar
Janvi Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Vet det er mange som har problemer med suspend/hibernate. Har hatt suksess med mine 3 maskiner på denne fremgangsmåten: EDIT: maskiner = laptoper 1. Åpne menu.lst som root i en editor (etter backup sef..) 2. I bunnen av fila finner dere omtrent noe slikt: ## ## End Default Options ## title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic uuid 93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic quiet title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode) uuid 93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic title Ubuntu 9.04, memtest86+ uuid 93b03dc1-6670-4e6f-a405-58eebe39da3e kernel /boot/memtest86+.bin quiet ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST Legg så til "pci=nomsi" i slutten av "kernel" linjene. Fungerer fint hos meg, husk å ta backup sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup Gi en tilbakemelding om dette funker hos flere Endret 26. april 2009 av Janvi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå