Gå til innhold

hva syns vi om ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope så langt? [første post oppdatert]


Anbefalte innlegg

Eneste som irriterer meg noe grenseløst er at touchpaden på laptopen slutta å fungere(Har ikke fått laget en bug ticket enda).

 

Allerede sett en del bugreports om denne saken. scrollinga i padden min (AAO) fungerer ikke lengre heller (fra 8.10->04).

 

scrolling har på min gått fra å være lik windows (en finger ytterst til høyre) til lik mac (to fingre, hvor som helst). hadde vært greit å få advarsel om det, evt. få velge, men jeg liker den siste løsningen best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste som irriterer meg noe grenseløst er at touchpaden på laptopen slutta å fungere(Har ikke fått laget en bug ticket enda).

 

Allerede sett en del bugreports om denne saken. scrollinga i padden min (AAO) fungerer ikke lengre heller (fra 8.10->04).

 

Scrollinga på AAO og 9.04 har blitt bra igjen. Så det kom en update på synaptic pakken for ikke mange dagene siden. Nå går surfing som en drøm igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er sinnsykt fornøyd med 9.04 så langt. :) Nesten alt virker ut av boksen på min asus eee 900 hvertfall.

 

Eneste er at pidgin har blitt ustabil, og tryner med jevne mellomrom. Det samme skjer med usb modemet mitt. Så jeg må kjøre "etc/init.d/networking restart" med jevne mellomrom for å få nettet opp igjen.

 

Opplevde også noen problemer med flash i Opera til å begynne med. Og multitouchpadden virker ikke som den skal. Jeg som var blitt vant med å bruke to fingre til å flytte vinduer osv. Så over her at det var noen endringer i en synaptics driver. Noen som har noen anelse om det er slikt som går ann å konfigurere, evt om det finnes støtte for multitouchpad i nye kjernen? Brukte en custom kernel for å få det til å virke under 8.10

Lenke til kommentar
skjønner ikke vitsen med å gå fra popup'ene de hadde før til det nye varslingssystemet. likte den forrige bedre, der man kunne få knapper, se hvor lang tid det var til de forsvant, trykke krysset for å bli kvitt dem osv.

Det trengs ikke. Den blir borte når du har musepekeren over.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jaunty virker greit nok, men irriterer meg grønn over volum-kontrolleren i gnome.Når man dobbeltklikker på den i Intrepid kommer kontrollpanelet opp, mens i Jaunty muter man bare lyden. :wallbash:

Hadde også håpet på større visuelle endringer i miljøet.

Endret av johnME
Lenke til kommentar
...mens i Jaunty muter man bare lyden.

Hadde også håpet på større visuelle endringer i miljøet.

Agreed!

Hadde også håpet på større visuelle endringer i miljøet.

Temaet Dust ligge inne, men ikke valgt som std. Kommer mer i neste utgivelse i følge ryktene/lovnadene.

Lenke til kommentar

@JohnME: For min del så bryr jeg meg ikke om det visuelle så mye, siden jeg selv kommer til å endre alt uansett. Men må si jeg liker den nye notification-popupen som dukker opp når noen skriver til meg, eller når jeg får ny mail i Emesene. Samme når det er nye oppdateringer, eller ja.. når hva som helst skjer..

 

Ellers så har jeg strippet ned 9.04 totalt, og har kvittet meg med litt over 1GB med systemfiler og "boss", så nå går det så det suser! Utrolig rask nå i forhold til tiden rett etter oppgraderingen, og spesielt før oppgraderingen fra 8.10.

Lenke til kommentar
@JohnME: For min del så bryr jeg meg ikke om det visuelle så mye, siden jeg selv kommer til å endre alt uansett. Men må si jeg liker den nye notification-popupen som dukker opp når noen skriver til meg, eller når jeg får ny mail i Emesene. Samme når det er nye oppdateringer, eller ja.. når hva som helst skjer..

 

Ellers så har jeg strippet ned 9.04 totalt, og har kvittet meg med litt over 1GB med systemfiler og "boss", så nå går det så det suser! Utrolig rask nå i forhold til tiden rett etter oppgraderingen, og spesielt før oppgraderingen fra 8.10.

 

Ubuntu har ikke utviklet seg veldig utseèndemessig.Personlig har jeg ikke noe imot dette, og gjør slik som deg - Stripper ned til så enkelt som mulig. Ekstreme forandringer vil sansyneligvis også oppleves negativt for faste tilhengere.Dette er vel en evighetsdiskusjon.Ubuntu vil alltid være enkelt med god støtte.

 

En liten edit: Det jeg nevnte tidligere om håp om forbedringer visuelt mente jeg vel egentlig ikke, da jeg ikke bryr meg så veldig selv. Men for å oppnå ett bredere publikum skader det ikke.

 

Temaet Dust ligge inne, men ikke valgt som std. Kommer mer i neste utgivelse i følge ryktene/lovnadene.

Tema Dust var pent :) Ett godt alternativ til Human, uten klissete farger og blanke paneler. Takk for «tipset».

Endret av johnME
Lenke til kommentar

Vurderer å legge inn ubuntu på mammas maskin mens jeg er hjemme i påsken, da hun er lei av at Vist r treigt og klikker veldig ofte. I stedet for en ren vista install uten alt acer-crapet som sannsynligvis er årsaken til problemene, kunne jeg tenke meg å legge inn linux for henne. Det virker dumt å legge inn en "gammel" versjon av ubuntu, og betaen av 9.04 fungerer fint. Vil det være noen problemer å bare oppdatere til final version via synaptic?

Lenke til kommentar
Hva er det dere stipper sånn ned på ? Hadde vært innteresangt og vite :)

Er vel i hovedsak utseènde, og "fjerner"(alacarte) program i menyene som jeg aldri bruker. Samt bruker enklest mulig alternativ når det kommer til programmer. F.eks rtorrent istedenfor Transmission, eller emesene istedenfor amsn osv.

 

Vurderer å legge inn ubuntu på mammas maskin mens jeg er hjemme i påsken, da hun er lei av at Vist r treigt og klikker veldig ofte. I stedet for en ren vista install uten alt acer-crapet som sannsynligvis er årsaken til problemene, kunne jeg tenke meg å legge inn linux for henne. Det virker dumt å legge inn en "gammel" versjon av ubuntu, og betaen av 9.04 fungerer fint. Vil det være noen problemer å bare oppdatere til final version via synaptic?

Sålenge du oppdaterer pakkene gjennom update-manager gjevnlig vil sluttresultatet bli det samme.

post-189353-1239456739_thumb.png

Endret av johnME
Lenke til kommentar
Hva er det dere stipper sånn ned på ? Hadde vært innteresangt og vite :)

 

Mye bloatware blant annet. Jeg fjerner 90% av standardprogrammene som kommer med Ubuntu inkl. en del drivere som printer osv. Så det jeg ender opp med til slutt er en mye raskere Ubuntu. Etter en fresh start, så ligger ressursbruken på ca. 150 MB RAM.

Lenke til kommentar

9.04 er en helt klar bedere en 8.10 er min mening, menn slitter med 2 ting det gjorde jeg også i 8.10

 

tuchpaden, går helt amok hvis jeg har 2 fingere på den samtidig

og det tråløse nettverket vil ikke funkere finner masse usikrett nettverk får ikke inn wep som jeg har på rutern hjemme. noen som har samme problemet?

 

sitter på en acer aspire 5735z med nplify 802.11b/g/draft-N wlan nettverkskort

 

hadde satt pris på noe hjelp har googlet sidden kl 9 i dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...