Gå til innhold

hva syns vi om ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope så langt? [første post oppdatert]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"AMD vil kun støtte HD 2000-serien eller nyere skjermkort i fremtidige drivere." 9.4 ble siste som shippa for de gamle, og 9.5 kommer om ikke lenge, dog er ikke 9.4 kompitabel med siste Xorg. Nåværende driver er en alpah eller beta driver fra ATI som støtter den nyeste, dog ikke de gamle støttet. Dette blir de frie driverne sin job(xf86-video-ati).

Så jeg kikka litt lengre: Kjekt å vite:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzE0Nw

Lenke til kommentar

Heh, ser at fullskjerm fungerer utmerket første gang, men dersom jeg trykker esc (ut av fullskjerm) så prøver igjen så legges det som et nytt vindu.

Har noen peiling på hvordan vi kan fikse hotkeys (media knapper som play og pause) til Spotify? Har play, pause , stop osv knapper via FN knappen, men de fungerer ikke i spotify. Any tweaks?

Lenke til kommentar
Dessverre ser ikke Totem ut til å fikse NRK nett-tv, så jeg har lagt ut en fiks med mplayer som dekker både 8.10 og 9.04 her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...icrosoft_fonter

TV3 er programmert slik vil jeg tro, bare ta Alt+TAB.

Jeg synes den greieste løsninger for nett-TV (Windows Media osv) er en add-on for Firefox som heter MediaPlayerConnectivity. Der kan du velge å bruke VLC som avspiller. Da vil VLC åpne seg og spille av streamen akkurat som en vanlig video.

Lenke til kommentar

Egentlig er jeg ganske skuffet over 9.04, virker som en release som godt kunne drøyd ett par mnd. En ting er at hardwaren min fungerer dårlig utav boksen(fungerte fint i 7.10 frem til 8.10. En annen ting er alle disse andre småtingene som stadig kommer opp.

Lenke til kommentar
Egentlig er jeg ganske skuffet over 9.04, virker som en release som godt kunne drøyd ett par mnd. En ting er at hardwaren min fungerer dårlig utav boksen(fungerte fint i 7.10 frem til 8.10. En annen ting er alle disse andre småtingene som stadig kommer opp.
De skulle drøyd seks måneder hvis man tar resursene de har til rådighet i betraktning. Nå er det likevel slik at mantraen release early release often gjelder, og det er sterke grunner for det også. Jeg kjører fortsatt 8.04 på hoved-pc, og må bare få si at det er en dønn solid release. 9.04 er nettopp sluppet så med mindre du og olear har lyst til å være med å rapportere bugs foreslår jeg at dere holder dere unna, og heller kommer tilbake om en måneds tid og prøver da. Personlig storkoser jeg meg med 9.04 på laptopen, og det vil jeg fortsette med, selv om det fortsatt er noen røffe kanter, men de jeg oppdager rapporterer jeg.
Lenke til kommentar

Må si meg meget fornøyd med både Ubuntu og Kubuntu denne gangen. Har kjørt Ubuntu 9.04 fast på min stasjonære siden det kom Beta, og det eneste jeg har opplevd av problemer var vel egentlig ting som ble fikset i løpet av de første dagene etter at jeg installerte det. Liker det nye beskjed-systemet veldig godt. Skal sies at jeg ikke har prøvd EXT4 enda, men det blir vel snart. Regner med jeg oppdaterer til 9.04 på EEE-en i løpet av sommeren.

Har alltid vært Gnome-mann, men det har endret seg etter at jeg prøvde Kubuntu 9.04. Har aldri likt KDE, men KDE 4.2 fungerer jo helt fantastisk bra. Etter at jeg prøvde Kubuntu 9.04 føltes hvert besøk til Ubuntu og Gnome som en nedtur, så i dag endret jeg til Kubuntu som standard OS i grub. Noen problemer er det selvsagt, men det meste har vært småtteri jeg har fått fikset rimelig enkelt. Det skal sies at Amarok-versjonen som fulgte med var helt elendig, men ting er virkelig mye bedre i 2.1 beta. Har vel egentlig bestemt meg for at jeg skal prøve meg på Arch og KDEMod når jeg er ferdig med eksamenen. Vurderer Chakra hvis det har fått støtte for EXT4 innen den tid. Tenker bare at Arch må være den ultimate KDE-distroen siden ting blir oppdatert fortløpende. Ting skjer jo så fort på KDE-fronten at det trengs. :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
De skulle drøyd seks måneder hvis man tar resursene de har til rådighet i betraktning. Nå er det likevel slik at mantraen release early release often gjelder, og det er sterke grunner for det også. Jeg kjører fortsatt 8.04 på hoved-pc, og må bare få si at det er en dønn solid release. 9.04 er nettopp sluppet så med mindre du og olear har lyst til å være med å rapportere bugs foreslår jeg at dere holder dere unna, og heller kommer tilbake om en måneds tid og prøver da. Personlig storkoser jeg meg med 9.04 på laptopen, og det vil jeg fortsette med, selv om det fortsatt er noen røffe kanter, men de jeg oppdager rapporterer jeg.

Absolutt enig med mange av punktene dine. Og bugtracken skal jeg begynne å bruke, må bare sette meg inni hvordan det fungerer, slik at jeg ikke oppretter masse caser, på bugs som allerede er nevnt osv.

Lenke til kommentar

Storfornøyd med 9.04 på nesten alle måter. EXT4 + 9.04 er vel den største hastighetsforbedringen jeg har opplevd i Ubuntu's utgaver.

Det eneste som plager meg er at jeg ikke har hatt Compiz på 4 måneder. Det var såvidt innom i en oppdatering for 1,5 mnd siden, men har vært savnet siden. Sitter med et Intel GM965/GL960.

Har ikke feilsøkt så veldig mye, men vet jo det er mye styr med Intel-drivere for tiden. Ekstra irriterende når de fikser problemet, også dukker det opp igjen 2 uker senere!

Lenke til kommentar

jeg er fornøyd med 9.04 på laptopen, men på mediasenteret mitt har det ikke vært en suksess. det begynte med at oppgraderingen ikke gikk, så jeg måtte ty til en reinstall. nå som ting er på plass igjen ser jeg at hovedgrunnen til at jeg oppgraderte mediasenteret (enkel trådløs nettverksdeling, lan til wlan) ikke fungerer med kortet mitt, et atheros pci express. litt dumt da aksesspunktet mitt ikke fungerer for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...