Gå til innhold

hva syns vi om ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope så langt? [første post oppdatert]


Anbefalte innlegg

Satt sammen en ny maskin med Intel DG45ID hovedkort, Intel Pentium(E5200), og

2gig med ram. Skjermen jeg brukte hadde 19200x1200(via HDMI).

 

Optisk drev har maskinen ikke så brukte USB penn med Jaunty for installasjon.

 

Forsøkte først med vanlig livecvd, men det fungerte ikke(stod bussybox eller noe sånt), mens alternate fungerte fint med unntak av at skjermen blinket kraftig under hele installasjonen(veldig irritende).

 

Etter installasjon var riktig skjermoppløsning satt, compiz aktivert(og fungerte helt fint), lydkort, nettverkskort osv. fungerte uten videre. Hovedkortet har integrert skjermkort(GMA X4500HD) - og avspilling av 1080p fungerte fint(testet bare big buck bunny). Funksjoner som hibernate, suspend og wol fungerer også.

 

Ubuntu alternate har fått flere valg - og dekker nå Ubuntu/kubuntu/xbunut/server/remix/og mer såfremt du har nettverk. Blir greit å ha liggende på en usb.

 

Tross av at denne maskinen er langt enklere/tregere* enn hovedmaskinen min så føltes Ubuntu Jaunty rask på den; menyer, programmer osv. starter raskt. Listen over endringer i Jaunty er lang, og jeg har stort sett sans for de fleste. Tross for litt beta problemer(Transmission ville feks. ikke starte), så tror jeg dette blir svært bra(jeg hadde langt flere bugs med Vista når det ble endelig sluppet - og Ubuntu er ikke engang sluppet som beta..!). Mange småendringer som gjør totalbildet mer positivt.

(*Kan nå få sjekket forskjellen med phoronix-test-suite)

 

Tror det er en feil under oppstart siden den henger så lenge i begynnelsen før den gjør noe (synlig) mer. Teksten som står er;

Restarting

Boot from (hd0,0) ext4 UID(da nummer)

Starting Up

Jeg har forsøkt bootchart men får ikke noe png bilde(bare en *.tgz fil).

 

Intel sin dominans er ikke bra, men må si meg godt fornøyd med HK og Linux støtten(men medfølgende cdplate var Windows only, men for det meste trialcrap). Oppdatering av bios gikk uten problemer selv med Ubuntu inne. Maskinens hardware illustrer godt hvor enkelt det kan være å installere Linux såfremt produsenten slipper åpne drivere.

 

Så alt i alt nok en gang imponert over hva gnu/linux folket sammen får til - og ser frem til OSet slippes som ferdig.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to bærbare som kjører 9.04 smertefritt. Det står verre til med den ene stasjonære. Installasjonen gikk fint og det virket tilsynelatende greit, helt til jeg begynte å få SRST errno -16 feil i oppstarten, rett etter GRUB. Foreløpig så er det ingen fix som ser ut til å virke 100%. Har lagt til en rootdelay i menu.lst, men det hender av og til fremdeles.

Lenke til kommentar

Har nå kjørt 9.04 64bit siden Torsdag, og har ikke opplevd noen problemer så langt. Virker som det er lagt mer vekt på at ting skal fungere og ikke legge til nye og fancy(les buggy) funksjoner.

Eneste jeg har hatt på roblemer med er separate skjermer, da jeg ikke får til å opprette 4 skrivebord på skjerm 2, så jeg kjører de i twinview nå. Regner med det blir fikset etter hvert. Er kjekt med to kuber.

 

atlef.

Lenke til kommentar
Støtter 9.04 alt det 8.10 støtter? vil ikke ha problemer hvis jeg oppgraderer.

I utgangspunktet ja, men bugs/regresjoner forekommer selvfølgelig. Dersom du er avhengig av propritær kode som involverer kjernen, så er det jo potensielle problemer der, men det er sjeldent tilfelle.

 

Men ingen her har testet alle programmene og hardwarekombinasjoner som finnes, så jeg lover ihvertfall ingenting. ;)

Lenke til kommentar

Tullefolk. Selv om en ting er støttet godt i 8.10 trenger det ikke være samme visa for 9.04. Ubuntu er godt kjent for å hoppe en god del i støtte for HW fra versjon til versjon, både i positiv retning og i negativ retning.

 

Livecd`en trenger heller ikke være en god pekepinn på HW-støtten. Etter man har installert og tar en kjerneoppdatering så kan man miste wlan f.eks.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Livecd`en trenger heller ikke være en god pekepinn på HW-støtten. Etter man har installert og tar en kjerneoppdatering så kan man miste wlan f.eks.

 

Ubuntu er vel forbi det stadiet der for lenge siden?

 

Nei, har ikke den erfaringen jeg nei. Skulle prøve 9.04 beta på min samboers HP pavillion dv2XXX. Trådløskortet oppførte seg perfekt i livecd og etter install. Jeg lot fruen få surfe litt, for jeg hadde jo lagt beslag på hennes dyrebare PC i over 30 min (for å installere 9.04 :) ) Jeg fikk etter en stund oppdatert systemet for nærmere 190mb. Etter reboot så var det nesten ikke liv i trådløskortet. Vanskelig å koble til og når man først fikk kontakt med nettverket så mista jeg den samme kontakten med tilkoblingspunktet sekunder/minutter senere.

 

Jeg måtte tilbake til 7.10 igjen for at det skal fungere ut av boksen.

Lenke til kommentar

@Marsan:

Hva som skjer i en distro som er på alpha/beta-stadiet er en helt annen sak enn hva som skjer i en stabil release.

 

Når 9.04 er released, så kan man forvente at det som virker på en liveCD virker etter install.

 

Gjorde det ikke det i ditt tilfelle i testperioden, håper jeg du sendte inn en bugreport.

Lenke til kommentar
Tullefolk. Selv om en ting er støttet godt i 8.10 trenger det ikke være samme visa for 9.04. Ubuntu er godt kjent for å hoppe en god del i støtte for HW fra versjon til versjon, både i positiv retning og i negativ retning.
I større grad enn andre sammenlignbare distroer?

 

Og oppdager man en regresjon, så man rapportere det på bugtrackeren. Dette er spesielt sant for hardware, fordi man ikke kan forvente at det finnes andre som er påvirket av problemet og har kompetansen til å gjøre det. Hvis du ønsker at GNU/Linux skal bli bedre, bidra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...