Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av HK,CPU,GPU og RAM, mindre enn 5000 kr.

Anbefalte innlegg

Hei.

Bygde en PC for vel 5 år siden og har skiftet ut litt småting siden den gang, men nå trenger den en litt grundig overhaling. Min nåværende PC:

Chieftec Dragon Black

Corsair Powersupply 620W

Abit KV8-MAX3

AMD Athlon 64 3000+

CORSAIR PC3200 DDR-DIMM 1024MB

2xSamsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

Radeon 9800 PRO

Creative SB Audigy 2

+ Andre ting som DVD-rom TV-kort, trådløst nettverkskort osv.

Jeg tenker å beholde Kabinett, strømforsyning, harddiskene, lydkortet og DVD-brenneren. Så med andre ord vil jeg bytte ut:

- Hovedkort

- Prosessor

- RAM

- Skjermkort

PC'en skal brukes til noe videoredigering, se HD materiale og noe spilling; må i hvertfall kunne kjøre Empire: Total War. Jeg har satt et pristak på 5000 kr, men er egentlig ute etter å få mest mulig for pengene.

Har mest lyst på et godt hovedkort som kan støtte framtidige oppdateringer (feks. støtte for DDR3), og som har innebygget trådløst nettverk og eventuelt skjermkort (for eventuelt å utsette kjøp av dedikert skjermkort til senere). Men dette er ikke noe krav. Det er lenge siden jeg har bygget PC, så er på ingen måte oppdatert på det siste.

Takker mye for all hjelp og tips jeg kan få!

Update: Maskinen er kjøpt, og det ble følgende: handlevogn for 4700 på Amentio. Har fått mye for pengene =) Takk for all hjelp!

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han spør om noe som er framtidsrettet, ville nå ikke valgt e8400 da.

AMD er ikke noe særlig nå, blir varmt og lite klokkevennlig og ikke så mye kraft i forhold til intel.

Hvis trådstarter skal ha noe som takler videoredigering og spilling og alt sammen så ville jeg ha sett på denne pakken eller noe lignende. Her slipper han problemet med nye sokler, noe som han vil gjøre på forslaget over meg.

Sleng også på ett HD4850 som holder i masse vis. totalt blir det da ca 6400, som er ett system du vil ha garantert mye glede av framover. :)

Lenke til kommentar

Hei.

Om du skal ha et hovedkort som tar begge typer RAM og har innebygget WLAN, begrenser utvalget seg ganske mye....

Nå har prisene på DDR3 falt ganske mye, så du kan evt. bare gå for et kort som tar bare den type også, da de kombikortene ofte har noen kompromiss.

RAM kan du f.eks. velge disse om du vil ha DDR3 (ca. 700)

CPU ville jeg valgt en 4-kjerne på, og da kan denne være et godt valg (ca. 2000)

Skjermkort kan du velge f.eks. ATI (ca. 1200) eller et fra Nvidia (ca. 1600) Selv foretrekker jeg ATI :thumbup:

Edit: Denne siden er fin om du ønsker å sammenligne ytelsen på skjermkort.

Bruker du da ca. 1000 på et hovedkort, er du ikke så langt unna budsjettet ditt.

Om du kikker litt her og velger ett kort i din prisklasse, tror jeg du blir fornøyd. Mange som liker Asus best, men flere som lager gode kort.

Lykke til! :D

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Takk for gode og kjappe svar!

Jeg har hatt AMD før, og vært helt fornøyd med det, men heller nok mest mot Intel for tiden. Litt usikker om jeg skal gå mot en rask to-kjerner eller en litt tregere fire-kjerner. Noen råd?

i7-pakken er veldig fristende :dribble:, men jeg tror den blir litt i dyreste laget.

Når det gjelder skjermkort går jeg nok for et Radeon HD 4850. Fant to i prisguiden, et Sapphire og et HIS. Er det noe forskjell på disse?

Jeg vet at alt jeg ønsker av hovedkortet er vanskelig å oppfylle, derfor har jeg sagt at hovedkort som støtter begge typer RAM eller har WLAN ikke er noe krav. Men veldig usikker om jeg skal gå for DDR2 eller DDR3. Synes DDR3 enda er ganske dyrt sammenlignet med DDR2, og er usikker på hvor mye bedre det yter.

På hovedkortsiden virker Asus P5Q som et godt kjøp, men det kommer jo an på hva jeg går for når det gjelder prosessortype og RAM. Valgets kvaler :roll:

Lenke til kommentar

Gå for i7. I det lange løp får du igjen for det.

du får 6gb med ram til rundt 1000 kroner nå. Ett greit hovedkort til 1500-2000 kroner, spørs litt hva du vil ha. 2500 for cpu. Da ender du på rundt 5-6 tusen kroner. Legg til 2000 for ett godt skjermkort, fks 4870 så har du en pc som yter langt bedre enn noe annet på markedet.

Vet jeg er rundt 2000 over budsjettet ditt, men anbefaler deg å spare litt til.

høres kanskje dyrt ut, men du vil ha en maskin som kan gå i mange år fremover. Så fremt det ikke skjer noe kjempe drastisk innenfor forskning.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe dette hos Amentio:

Produktnavn Antall På lager På lager/

ETA *) Pris Totalt Slett

INTEL CORE 2 QUAD Q8300 2.5G 4M S775 (BX80580Q8300-BVARE) 1 1 490,- 1 490,-

MSI Mainboard S-775 P43 ATX PCI-E Audio GbLAN SATA-II DDR2 Retail (P43 NEO-F) 4 584,- 584,-

SAPPHIRE Grafikkort Radeon HD4850 512M GDDR3 PCI-E DUAL DVI-I / TVO 933 mhz memory (11132-11-20R) 4 1 183,- 1 183,-

KINGSTON ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2 (KVR800D2N5K2/4G) 118 372,- 372,-

Gavekort:

Totalt (inkl. mva): 3 629,-

Herav MVA: 725,80

Fungerer bra. Q8300 er en veldig bra prosessor. Demo burde ikke være noe problem. Hovedkortet så kan du vurdere et dyrere feks med chipset P45 eller X48 for DDR3. For X48 snakker vi om 1400,-+ for hovedkortet.

Lenke til kommentar

Takk for ytterligere innspill! Har letet en del og lest en del tester, og har endt på følgende alternativer:

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E8500

Intel Core 2 Quad Q8300

- Er enda ikke sikker på om jeg skal gå for den raskere tokjerner eller litt tregere firekjerner. Prismessig er de ganske like, men føler ikke at jeg får utnyttet firekjerneren fullt i mitt bruk.

Hovedkort:

Asus P5Q Pro

Asus P5Q-E

Asus P5Q SE/R

- Det er ikke store forskjeller på disse kortene, men alle har chipset P45. E har to lan-innganger og litt mer spesifikasjoner. SE/R er det billigste av P5Q som støtter RAID0. Pro er det mest populære, og der virker som om de fleste er fornøyd. Noen som vet noe mer om disse kortene?

Skjermkort:

Sapphire Radeon HD 4850

HIS Radeon HD 4850

- Jeg kan ikke finne de store forskjellene i verken spesifikasjoner eller pris på disse to. Er det egentlig noen forskjell? Tenker at jeg tar det som er billigst i det jeg bestiller...

Minne:

Jeg går nok for DDR2 og ikke 3. Det ble for mye penger for for lite ytelse. Satser på fire brikker i dobbel dualchannel. Tror at 8GB blir litt overkill, så det holder vel med 4GB?

Takk for all hjelp så langt. Kom gjerne med flere innspill og forslag!

Lenke til kommentar
Minne:

Jeg går nok for DDR2 og ikke 3. Det ble for mye penger for for lite ytelse. Satser på fire brikker i dobbel dualchannel. Tror at 8GB blir litt overkill, så det holder vel med 4GB?

Kom bare til å tenke på denne:

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Kilde

Lenke til kommentar
Sapphire Radeon HD 4850

HIS Radeon HD 4850

- Jeg kan ikke finne de store forskjellene i verken spesifikasjoner eller pris på disse to.

Hvis du tenker på dette i forhold til dette er det ingen forskjell. HIS lager også en annen verson.

Et Radeon HD4870 er ikke så mye dyrere. Du får det fra 1579,- kr

Takk for info.

HD4870 er ikke mye dyrere, men 400 er likevel litt, og jeg tror ikke den lille ytelsesforskjellen er verdt så mye i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Når det gjelder 2- eller 4-kjerne, så kommer det jo flere programmer for videoredigering og bildebehandling som utnytter flere kjerner.

Spesielt på rendering eller konvertering av video vil det da være en forskjell.

Nettulf

Det stemmer nok. Bruker mest Pinnacle til å redigere med. Versjonen som jeg har støtter ikke flere kjerner, men ser at den nyeste versjonen av programmet støtter (og krever) quad. Hadde egentlig tenkt å gå for 2-kjerne, men nå ble jeg litt usikker igjen.

Lenke til kommentar
Ser bra ut det altså, men ville ihvertfall sett på Msi p45 Hovedkort Sånn hvis du absolutt ikke skulle ha x58 ;)

Kortet har støtte for ddr2 og ddr3 ram. Sånn med tanke på det :) kan bare bruke en av disse om gangen da, men da har du ihvertfall det i boks. ;)

Åj, den så spennende ut. Absolutt ikke feil med støtte for begge typer RAM. Da kan jeg klare meg med noe billig DDR2 i en tid før jeg går for noe bedre DDR3.

Jeg har vurdert x58 ganske mye, men akkurat nå blir det for dyrt. Vet du noe om når dette er antatt å falle i pris?

Så lurer jeg på om i5 blir samme brikkesett som i7, for da har ikke LGA1366 noen fordel framfor LGA775 med tanke på framtidige oppgraderinger slik jeg ser det. Merker at det er en stund siden jeg har vært inne i dette, så det er bare å øse ut med deres kunnskap :thumbup:

Lenke til kommentar

i5 blir ikke samme brikkesettet som i7. Det blir ikke engang samme sokkel. i5 vil ha en 1160 pin sokkel mot i7 sin 1366 pin. Forskjellene eller er ikke så store, den viktigste er mangel på triple-channel i i5.

Men CPU-ene vil være bygd på samme lest, dvs samme arkitektur.

Intel har her klart valgt å differensiere mellom "mainstream" og entusiast på en slik måte at det er umulig å hoppe mellom disse. Noe jeg personlig liker svært dårlig.

Ellers vil jeg klart anbefale Quad Core til videoredigering. At den versjonen du bruker av Pinnacle ikke støtter Quad er ikke nødvendigvis viktig, da ville jeg oppgradert (eventuelt byttet til noe som er bedre). Generelt er det meste av programvare for rendering, dekoding etc glad i flere kjerner. F.eks. har Handbrake, et program som bruker x.264 (fri h.264 dekoder) til å dekode DVD-er til mvk eller mp4, ca 1,6 bedre ytelse på Q8300 enn på E8400.

Når det gjelder ytelse i mye video/media-applikasjoner er det også liten pris/ytelses forskjell mellom Intel og AMD sine quad-cores. De nye PII X4 CPU-ene er også av en langt mer klokkevennlig type.

Lenke til kommentar

Etter mye fram og tilbake har jeg endelig kommet fram til et endelig oppsett:

AMD Phenom II X3 720

Asus M4A78 PRO

Kingston HyperX DDR2-800 4GB

Sapphire Radeon HD 4850

Tenkte også å overklokke prosessoren litt. Noen siste tanker om oppsettet? Bestiller fra Amentio (der var alle varene billigst) rett over påske. Det blir ca 4000 med frakt, noe som er veldig OK.

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...