Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke harddisk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat satt opp en ny PC.

HK: Asus M3A78-T

SSD: Intel X25-M 80GB

HDD: Samsung Spinpoint F1 1TB

DVD brenner: NEC ett eller annet

I BIOS finner jeg begge harddiskene(SSD og HDD) under harddisker, men i boot rekkefølge valget finner jeg kun SSD, DVD og Floppy(som jeg ikke har :S). I Windows finner jeg også bare det samme som i boot rekkefølgen. Jeg husker jeg byttet om på SSD og HDD SATA kablene underveis, altså ikke byttet kabler men byttet kontakt på HK. Før dette hadde jeg motsatt problem, den fant HDD, men ikke SSD. Hva kan problemet være?

EDIT: Når jeg "disabler" floppy disken og rebooter så får jeg bare valget "removable rev." i "boot sequence" istedenfor "floppy" som det tidligere stod. Når jeg går på harddisker under "boot" så får jeg som sagt opp begge to, når jeg endre rekkefølgen på dem så er det den første som kommer opp i "boot sequence". Jeg ser også begge harddiskene på første siden i BIOS.

EDIT2: Finner begge diskene når jeg går på enhetsbehandling og diskstasjoner i windows, søker etter driveroppdateringer nå.

EDIT3: Kan det ha noe å gjøre med OnChip SATA channel og type? Hva skal disse stå på? IDE, ACHI eller RAID?

Mykos

Endret av Mykos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste måten er å sette begge disk-kontrollerne til ide. Den tungvindte men riktige måten er å benytte achi og installere drivere via floppy før du installerer windows.

btw : Aner ikke om achi har noe å si på SSD, så om du setter den på en kontroller i ide-modus, kan du installere drivere senere å få den andre disken opp i achi senere i Windows...

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar

Virker som om det som trengs nå er å initialisere disken. Hvordan gjøres dette?

Trekker det tilbake, dumt spørsmål :p

Ser ut som om det er løst nå, takker folkens ;)

Den formaterer nå og det er vel det som trengs regner jeg med.

Endret av Mykos
Lenke til kommentar
Diskbehandling. Høyreklikk på valgt disk.

Jepp, den står og formaterer nå så da bør alt bli bra.

Jeg fikk ikke til å dele inn i sånne deler eller partioner eller hva det kalles. Er dette lurt? Kanskje legge inn litt ledig plass som ikke skal brukes på SSD disken for å hindre at den blir veldig mye tregere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...