Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST]Praktisk løsing for å få nettverk på maskin uten trådløs langt unna ruter

Anbefalte innlegg

Hei!

Hjemme har jeg en stasjonær pc plassert ved siden av modem/trådløs ruter fra telenor. (Her er også telefonkontakta)

I et annet rom lengre unna er min bærbare plassert når jeg jobber, den har trådløst nettverk og kobles til gjennom det.

I det samme rommet har jeg en eldre stasjonær maskin uten trådløse muligheter, som jeg har installert linux på for å leke meg litt med.

Det er denne jeg vil ha internett på.

Å kjøpe en lang tp-kabel ser jeg helst som siste utvei (snakker flere meter med kronglete vei, trapp osv), siden jeg da må ty til mange borrehull osv (gjennom dører) for å få det pent.

Utstyr jeg har til overs:

Trådløs ruter type NETGEAR WGT624,

to tp-kabler (ca 2 meter hver),

crosswiring tp (vet ikke helt hva det er og om det er til nytte)

Finnes det noen mulighet for å få internett på den stasjonære uten lang tp?

Tenker f.eks. om det går ann å montere opp den andre ruteren ved siden av den stasjonære og sende signalene fra ruter/modem til ruter2 trådløst, så inn på maskinen. Er dette i det hele tatt mulig med denne teknologien?

Har ikke peiling på hvordan dette kan løses, så håper derfor på svar :)

Stasjonær uten internett står tett inntil bærbar hvis det er av betydning.

post-114258-1238439558_thumb.png

(Ber gjerne om forslag til bedre emnetittel, klarte ikke å formulere en god en ...)

Endret av ssf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble linux maskinen til laptopen med nettverkskabel, enten en crosswiring eller via den ekstra trådløse ruteren som sikkert har også noen nettverkstilkoblingsmuligheter?

Så kan du dele internet på laptopen, da vil linux maskina få ip osv fra laptopen og gå på internet gjennom den.

Vanlig tp kabel fra bærbar og inn i ruter. Vanlig tp kabel fra linux maskin og inn i ruter.

Aktiver så internet sharing på laptopen.

Hei!

Hjemme har jeg en stasjonær pc plassert ved siden av modem/trådløs ruter fra telenor. (Her er også telefonkontakta)

I et annet rom lengre unna er min bærbare plassert når jeg jobber, den har trådløst nettverk og kobles til gjennom det.

I det samme rommet har jeg en eldre stasjonær maskin uten trådløse muligheter, som jeg har installert linux på for å leke meg litt med.

Det er denne jeg vil ha internett på.

Å kjøpe en lang tp-kabel ser jeg helst som siste utvei (snakker flere meter med kronglete vei, trapp osv), siden jeg da må ty til mange borrehull osv (gjennom dører) for å få det pent.

Utstyr jeg har til overs:

Trådløs ruter type NETGEAR WGT624,

to tp-kabler (ca 2 meter hver),

crosswiring tp (vet ikke helt hva det er og om det er til nytte)

Finnes det noen mulighet for å få internett på den stasjonære uten lang tp?

Tenker f.eks. om det går ann å montere opp den andre ruteren ved siden av den stasjonære og sende signalene fra ruter/modem til ruter2 trådløst, så inn på maskinen. Er dette i det hele tatt mulig med denne teknologien?

Har ikke peiling på hvordan dette kan løses, så håper derfor på svar :)

Stasjonær uten internett står tett inntil bærbar hvis det er av betydning.

post-114258-1238439558_thumb.png

(Ber gjerne om forslag til bedre emnetittel, klarte ikke å formulere en god en ...)

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! :)

Hmm.. har vista på den bærbare, ubuntu 8.04 på den stasjonære hvis det har noe å si.

Har prøvd akkurat dette, men fikk det ikke til :p

Resultatet da jeg skulle dele internett, var at det ikke ble nett på noen av dem :S

Lenke til kommentar

Ja, har vurdert via strømnettet, men er usikker av flere grunner:

Fraråding på elkjøp, samt at jeg er usikker om det trengs noe spesiell konfigurering i linux (er heelt nybegynner på det)

Skal gjøre et par forsøk til med kabel mellom bærbar og stasjonær før jeg gir meg helt :)

(PS: best gjennom ruter eller uten, evt cross wire/ikke?)

Lenke til kommentar

Tok du internet sharing på den trådløse tilkoblingen eller lan tilkoblingen?

Tror du må aktivere internet sharing på den trådløse, også må du ha på dhcp på linux. Da skal det bli en statisk ip adresse konfigurert på lan på laptopen, som gir ut dhcp til linux pcn.

Tror det også går an å bridge det trådløse nettverkskortet og lan kortet på laptopen, men da må du sette statisk ip på linux pcn i samme range som internet routeren din gir ut ip, f.eks 10.0.0.x og du må også sette opp dns og gateway. Det er bare å se hva slags ip range, dns og gateway den andre pcn har fått.

Lenke til kommentar

Hadde ett tilsvarende problem selv når jeg flytta den stasjonære pcen ned i stua. Jeg prøvde også en løsning med en laptop i mellom. (Skal nevnes at det var en litt alderstegen laptop som også oppgav ånden og døde av anstrengelsene)

Løsningen jeg fant er kanskje ikke full god men virker til mitt bruk. Jeg hev meg i bilen å kjørte til nærmeste Elkjøp sjappe og kjøpte en Usb Wifi dims. lett å installere i Windows og en del verre i Ubuntu (kjører dual på denne stasjonære)

Lenke til kommentar

Hehe. Da ble løsningen en lang tp kabel, det jeg helst ville unngå. Men takk for mange behjelpelige forslag!

Årsaken var forøvrig at jeg i utgangspunktet kan 0 linux, men vil begynne så smått. Da ville knoting med noe installering blitt en dårlig start :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...