Trondster Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Mere IR! Det der var flott! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 17. april - Nikkor 105/2.5 Javel, da kjører vi mer IR (det passet jo så bra med dagens objektiv uansett). Infrarød kraftoverføring EXIF: D70IR + Nikkor AIs 105/2.5, ISO 200, 1/250 sek, f/4 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Utrolig tøft bilde. De kraftlinjene er deilige rett og slett. Bra komponert. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Som vanlig utrolig mye bra i tråden din, Arnold, men dagens tar kaka. Jeg har ikke sett på så voldsomt mange IR-bilder, men det der var helt supert - fikk veldig lyst på en IR-moddet D70. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Som vanlig utrolig mye bra i tråden din, Arnold, men dagens tar kaka. Jeg har ikke sett på så voldsomt mange IR-bilder, men det der var helt supert - fikk veldig lyst på en IR-moddet D70. Jeg har sett en del (innbiller jeg meg selv), og dette er noe av det bedre jeg har sett. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Fine kontraster, farger og linjer i bildet ja... RandiA Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Nå ville dette vært et bra bilde uansett IR eller ikke. Den kompositoriske bruken av både landskap og kraftlinjer er eksemplarisk. Men moro er det. IR gir en form for overnaturlig preg, men som du er inne på, det er ikke alle objektiver som egner seg. Nå har du fått oss hekta, så nå får du ikke lov til å slutte! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Infrarød kraftoverføring Det er få som komponerer inn kraftledninger så godt som det her i landskapsbilder, bare det gjør dette til et godt bilde. Det bidrar også til å gjøre det bedre egent for IR fordi det passer det grafiske uttrykket godt. Forsøkt å late som om dette er negativet, og lage et positiv? Vil ha mere ir fra deg! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 (endret) 18. april - Sigma 30/1.4 Artig at dere likte gårsdagens IR-bilde. Den responsen gjør at jeg nesten kan garantere at jeg vil prøve meg igjen før april er omme. Dagens motiv er vel en slags fotoklisjé, men jeg hadde ikke tid til å finne noe mer orginalt i dag så såpeboblehatere for heller skynde seg å klikke videre. Bubble on blue EXIF: Sigma 30/1.4, ISO 200, 1/1250 sek, f/8 Endret 18. april 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Knalle farger - likte boblebildet, jeg! Stjernene - er det filter, PS eller objektivet? Objektivet skal jo ha åtte blader, så det er kanskje det? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Flotte farger og fin glans i bildet... RandiA Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Stjernene - er det filter, PS eller objektivet? Objektivet skal jo ha åtte blader, så det er kanskje det? Takk for kommentar. Stjernene er såkalte diffraksjonsstjerner som oppstår når du tar bilde av små punktlyskilder litt nedblendet. Lyskildene i dette tilfellet er sollyset som reflekteres i boblen. Dette objektivet har ganske riktig åtte lameller, derfor blir det åtte tagger på stjernene. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Liker såpebobler, dette bildet var bra. Organiske former, som om boblen er en slags livsform. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Artig at dere likte gårsdagens IR-bilde. Den responsen gjør at jeg nesten kan garantere at jeg vil prøve meg igjen før april er omme. Hvilken trussel. Jeg krymper meg ned i et hjørne i skrekkblandet fryd. "Bubble on blue" er nærmest en fotografisk analogi på en bursdagsfeiring. Sprudlende, fargerik og glad. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 19. april - Nikkor 12-24/4 Dagens bilde er inspirert av Wolfmother's Dimension. Into another dimension EXIF: Nikon 12-24/4 @ 20 -> 14 mm, ISO 200, 1/4 sek, f/13 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Det ble litt av et kunstverk.... RandiA Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Den Zoom-effekten krever litt for å heve seg over "hopen". Det synes jeg denne gjør, bl.a. på grunn av trærne som porsjonerer opp lysstripene. "Trikoloren" (blått, grønt, bronse?) inkludert sjatteringer fungerer også ved at det ikke blir for mye av en fargeeksplosjon. Men det grafiske inntrykket som etser seg fast i netthinnen skyldes først og fremst trærne. Bra jobbet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Into another dimension Jeg er noob, så kan jeg spørre hvordan du tok det? Altså hva du gjør for å få slik effekt? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Into another dimension Jeg er noob, så kan jeg spørre hvordan du tok det? Altså hva du gjør for å få slik effekt? Vil tro han zoom'et under eksponeringen. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Det stemmer. Det fungerer best med en middels lang lukkertid (f.eks. 1/20 - 1/2 sek). Jo lenger lukkertid, jo lengre "striper" får du - jeg brukte 1/4 sek. Og så er det bare å holde kamera stødig (med stativ eller noe annet å støtte det på), begynne å zoome med en jevn bevegelse, og trykke av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå