Gå til innhold

Problemer med Asus Fan Xpert

Gjest Slettet-lQle7N2M

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg kjøpte nylig en ny maskin med Asus Rampage II Extreme som hovedkort, men jeg har støtt pa et problem det dette hovedkortet. Problemet er å kontrolere kabinett viftene i mit Cooler Master HAF 932 kabinett. Styringen av CPU viften som er en Cooler Master V8 fungerer helt fint, men kabinett viftene får jeg ikke til å fungere i dette programmet. Er det noen som har erfaring med dette programmet eller som har noen forslag om hvordan jeg kan fikse dette?

Den røde prikken skal på grafen vise temp og RPM % men den er der ikke pa kabinett grafen.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

De tallene kommer fra en kalibrering jeg selv gjorde, hvor maskinen gradhvis øker RPM% og ser hvor mye RPM det blir. Under kalibreringen var det kun CPU viften som ble påvirket, og den fungerte også før jeg gjorde kalibrering så jeg tviler på at dette har noe med hvorfor kabinett kontrollen ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Foretas den kalibreringen i selve Asus Fan Xpert programmet, eller i bios-innstillingene?

Dette løser seg nok bare du får knota litt rundt, såvidt meg bekjent skal Asus-bios kunne avlese rpm ned til 3-400 rpm.

Jeg har kikket litt på (kabinett)viftene og hovedkortet. Først viftene;

- alle viftene (3x23cm og 1x14cm) kommer med 3-pin kontakter til å koble direkte på hovedkortet. En nice feature som vel ikke ofte sees på medfølgende kabinettvifter. :thumbup:

- rikelig med 3-pin viftekontakter på hovedkortet; 3 stk. Cha_Fan + 3 stk. Opt_Fan

(+ PWR_Fan, vær dog obs på at vifte tilkoblet på denne, iflg. manual, ikke kan avleses av Fan Xpert programmet)

Er Chassis Q-Fan og de andre vifte-kontrollerne enabled i Bios? (>Hardware Monitor >Fan Speed Control)

(er også en annen menylinje der; >Fan Speed Monitor, der skal du (hvis alt er stillt/koblet riktig) kunne avlese rpm. på alle tilkoblede vifter)

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

For enkelhetsskyld og fremfor å benytte Opt-Fan tilkoblingene (som også er beregnet på temp. sensor avlesning og mulig må "fin-tunes" litt mer), så vil jeg si benytt Cha_Fan's i første omgang (3 stk. vifter) og sjekk ut med Fan Xpert

----

Cha_Fan3 (øverst til venstre) -koble 14cm. bakvifte her

Cha_Fan1 (midten/høyre) -koble 23cm. toppvifte her

Cha_Fan2 (nederst/høyre) -koble 23cm. frontvifte her

cha_fan.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Har nå satt opp viftene slik som du har foreslått men problemet er fremdeles det samme.

Men ved å lete litt gjennom BIOS en fant jeg at det er noe kontroller for opt_fan1-3 viftene der, men det er ikke så mye kontroll jeg hade håpet på. Men det er ivertfall noe.

Det som hadde vert de idiale opsettet er om bakviften hadde kjørt etter CPU temt. Topp og dør vifte etter MB temp, og front vifte etter HD temp. Er det noen som vet om et slikt oppset er mulig, enten ved BIOS, ASUS Fan Xpert eller 3. part software?

Skulle ønske mine programmerings evner var bedre så kunne jeg laget noe selv.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bumper litt her jeg:

CHA_FAN tilkoblingene er altså der man vil koble på vifter som skal styres?

Har nemlig tenkt å sette to 4890-kort i CF, men kommer til å sette på en kjøling fra Zalman. Om jeg da kobler kjølingen til de to VGA-kjølerne på f.eks "CHA_FAN1" og "CHA_FAN2", så kan jeg styre hastigheten og dermed støynivået fra BIOS/ASUS-programvare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...