Gå til innhold

Aprilfest 2009 - pybalto - landskapsfoto på 400mm

Anbefalte innlegg

Bruker: pybalto

Utfordring: Bruke 2 ggr Extender og obj stilt på 200mm, og ta landskapsfoto.

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Eos30D, Ef70-200/2.8 og EF Extender

.......

Utfordringen ble ikke bestått, får nok tenke meg litt om før jeg melder meg på noe ny utfordring.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5.April. Da er jeg i gang med Aprilfesten. Det er verre enn jeg tenkte. På 400mm ser landskapene stort sett kjedelige ut. I dag satt jeg meg i bilen og kjørte litt rundt på utkikk etter motiv å sette inn i landskapet mitt. Valget mitt faller på dette. Det er en link som ligger ved Varangerfjorden, i Reppen for den som måtte være kjent her. Jeg har måttet fjerne en god del støvflekker på bildet (sikkert er det godt synlig om man ser etter), kameraet trenger visst veldig en rens ser jeg. Får bruke ettermiddagen på det, jeg er nødt til å legge meg på blendere mindre enn det jeg har i dag egentlig. Og da blir jo støvet veldig synlig..

Lenke til kommentar

Takk for kommentarene. Hyggelig.

Jeg tok et bilde i går. Men ser at jeg har bommet på brennvidden. 360mm ble det visst, tror jeg har kommet borti ringen mens jeg holdt på for det skulle vært 400mm. Men så har jeg til gjengjeld croppet bort litt. Veldig lite egentlig, men nok til at utsnittet "blir 400mm". Landskapet denne gang er vel kanskje ikke akkurat et landskapsfoto men på en måte er det det allikevel. Iallegall er det dette jeg har, ellers hadde jeg vel ikke rukket 2 bildersregelen til pinglene.

Lenke til kommentar

Jeg liker bakgrunnen veldig godt. Det ble jo enda håndholdt siden stativet ikke er høyt nok, og er nok litt bevegelsesuskarpt der det burde vært detaljer. Den er egentlig ikke så værst den Extenderen.. ser jeg når jeg nå får prøvd den litt.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg tok med meg hunden og gikk en skitur i ettermiddag. Mens jeg hadde en pause la jeg merke til at himmelen var ganske pen i solnedgangen. Sola var bak horisonten og jeg tenkte at en høyspentmast i siluett fikk bli dagens bilde. Da jeg hadde satt opp stativet og montert fast kameraet så snudde jeg meg.. og fikk se månen stige opp over fjellet bak meg. Det ble ingen bilder av masta, så dagens bilde må blir et av månen.

Lenke til kommentar
Iallegall er det dette jeg har, ellers hadde jeg vel ikke rukket 2 bildersregelen til pinglene.

Dette er helt klart et landskap i mine øyne. Et bra bilde også. Det er mulig at hvis det hadde vært bedre om all snøen hadd vært skarp, men det er ikke sikkert, det hadde muligens gått utover bakgrunnen.

Månebildet ble jo en vinner. Master kan vi se en annen dag.

Tom

Lenke til kommentar

Takk for at dere tar dere tid til en kommentar, jeg skal også bli mye flinkere, for jeg er jo i så godt som alle feb-trådene og kikker og kan jo da levne et tegn på at man følger med.

Jeg er som vanlig mest opptatt av det jeg ikke fikk. Kortslutning i hjernen når ekstremt gode motiver dukker opp. Når månen såvidt var synlig, jeg tok bilde.. i all hast som om jeg var redd for at den skulle fly sin vei. Det ble ikke noe bra.. ikke før månen var godt synlig, så begynte jeg å tenke på at jeg ikke skal croppe disse bildene. Månen sågodt som i midten og i tillegg litt av fjelltoppen, med fokus i bakken nederst, for smal DOF.. jeg ble litt flau. :blush: rett etterpå, helt alene med bare hunden som selskap.. 4 km fra folk.

Lenke til kommentar

Takk for kommentar. Dagens bilde er ikke noe mesterverk akkurat, men jeg legger det nå ut allikevel. Jeg tok meg en skitur i dag. Traff på noen rein, så de får være med i landskapet mitt for denne gang. Jeg er misfornøyd med at det ble så veldig uklart nærmest, kunne nok croppet litt men så tenkte jeg jo at det skulle være uten crop i denne Aprilfesten. Det er nok litt uklart ved reinen også, vet ikke helt.. jeg brukte stativ. Jeg har prøvd å skarpe opp med USM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...