Gå til innhold

hvorfor må man dra bankkortet med stripa i noen butikker, og putte det med chip inn i andre butikker?

Anbefalte innlegg

først, ingen anelse om hvor jeg skal poste noe som dette. så flytt det gjerne om det er noe mer riktig sted.

men noen som kan svare på dette? i noen butikker har de tilogmed teipa over hullet du putter bankkortet inn i for at du skal skjønne du skal dra med stripa. andre steder MÅ du putte det inn, og får beskjed om dette på skjermen når du prøver å dra.

og når man først er inne på det, hva er egentlig forskjellen?

spør av undring, ikke at jeg har noe problemer med å måtte bruke en av de etersom hvor jeg er. aldri noe problem å få brukt penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg tror nok det har bare med hvilken versjon folk har av softwaren til bankterminalen deres. (Ikke sikker)

Men at dem har teipet over hullet er ulovlig.

Jeg selv jobber i en butikk hvor du må både bruke stripen og chipen på en kunde, og av og til bare en av dem. Det irriterer veldig.

Lenke til kommentar

Det kan da umulig være ulovlig å teipe over hullet når chipen ikke fungerer på terminalen.

Datasystemet jeg har på jobben får først støtte for dette om noen måneder, så istedenfor at kunder skal sette det ned, så har vi latt teipen som sitter på fra leverandøren bli sittende. Da slipper jo kundene å lure. :)

Lenke til kommentar

Det går mer og mer over til chip pga. det er sikrere (man kan ikke kopiere stripa og man må også bruke kode på kredittkort som man i dag kun signerer på). Men som sagt når systemer oppdateres i et så stort omfang tar det tid å få byttet alle terminaler, samt oppdatert programvaren til de som har integrerte løsninger.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Det kan da umulig være ulovlig å teipe over hullet når chipen ikke fungerer på terminalen.

Datasystemet jeg har på jobben får først støtte for dette om noen måneder, så istedenfor at kunder skal sette det ned, så har vi latt teipen som sitter på fra leverandøren bli sittende. Da slipper jo kundene å lure. :)

Ifølge disse ER det ulovlig å teipe over..

Lenke til kommentar

Ulovlig og ulovlig. I verstefall er det bare i strid med brukerstedsvilkårene.

Men rent praktisk så er det ikke noe forskjell å ha en liten teipbit over for å signalisere at chipleseren ikke virker. Situasjonen hadde vært den samme om teipen var der eller ikke, kassa godtar kun stripe.

Uansett er chip genialt, men dessverre tatt i bruk alt for sent. Men det overrasker ikke, var jo ikke så lenge siden man gikk fra DES kryptering i magnetstripen (om alle bankene har skiftet fra DES da, det vet jeg ikke).

Lenke til kommentar

Teller har ikke myndighet å lage lover. Det er teit om det er ulovlig når chipen ikke er aktivert.

Du kan enkelt se om terminalen er oppgradert til chip før du drar kortet. De terminalene som ikke støtter chip, står det vanligvis bare "dra kortet i stripe til venstre".

Jeg har hørt at 1 april så må alle terminalene være oppgradert til chip.

Lenke til kommentar

Endel av de nye terminalene er helt latterlig designet. Jeg tenker på de som ofte står på kaféer, utesteder og mindre butikker hvor man må putte inn kortet frempå terminalen. For det første så er det jo klin umulig å se at det i det hele tatt er noe sted å putte inn kortet. For det andre så er hullet helt usynlig, så man må bøye seg ned for å se hvor hullet er. For det tredje, og dette gjelder alle terminaler, så er det mulig å vite hvilken vei du skal putte inn kortet, så ofte må man forsøke flere ganger. For det fjerde, og dette gjelder bare noen få terminaler med hull frempå, så er knappene mikroskopiske og helt umulig å trykke på selv for mine små og nette nerdefingre. Helt håpløst.

Ellers bra at man går over til chip.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på hvorfor det er sånn.

Men når man allerede er i gang;

Hvorfor er det noen man skal sette inn kortet oppå og noen under?

Det skaper bare enda mer forvirring!

Folk prøver å stikke inn kortet sitt i alle ender og krinkler og kroker på den stakkars termialen..

Lenke til kommentar

Grunnen til at du må dra kortet på noen steder og bruke chip på andre steder er softwareversjonen på terminalen. Er ikke alle kassesystemer som støtter chip enda, selvom de fleste gjør det nå. ICA f.eks bruker ikke chip enda, kun stripe.

Som flere sier teiper de da over sprekken der man skal sette inn kortet slik at ikke kundene skal sette inn kortet, dermed sparer man tid i kassen og slipper forvirringer for kunden. At dette skal være ulovlig kan jeg ikke skjønne.

Grunnen til at man må dra kortet først og så sette inn kortet er at ikke alle har chip på kortet sitt enda (selvom de fleste vel har dette nå). Dermed må man dra kortet og terminalen oppfatter om du har chip eller ikke, og gir dermed beskjed om å sette inn kortet eller kode og ok kommer opp.

Bildene på terminalene om hvilken vei kortet skal settes inn er også ganske dårlig. Har sett flere som har satt på en lapp om hvilken vei man skal sette inn kortet.

Grunnen til at man må sette inn kortet forskjellig er at produsentene av terminalene har forskjellige standarder, burde helt klart vært en standard for hvordan man setter inn kortet, også hvilken vei.

Lenke til kommentar
Fra og med 1. april så må alle butikkene ha oppdatert sine systemer til å støtte chip. Så finner dere steder med tape fortsatt, er det vel bare å si ifra.

ICA her jeg bor har forsatt teipen på... Det var ikke aprislnarr da?

Så jeg regner med at det vil ta lenger tid før alle terminalene kan bruke chip.

Lenke til kommentar

Vært innom flere ICA butikker etter 1. april og ingen tar chip. Var også innom Narvesen i går, tok ikke chip de heller. Spurte hun bak kassen om dette, hun så ut som et spørsmålstegn. Så Reitan gruppen har tydligvis ikke fått dette med seg.

Lenke til kommentar

Vi byttet til chip der jeg jobber for 2-3 uker siden, og gud hvor treg terminalen har blitt etter det.

Først og fremst så tar det mye lenger tid fra jeg slår inn beløpet, til terminalen er klar til å lese kortet. For det andre... når man dro kortet, så kunne de taste koden umiddelbart etterpå. Nå må de vente en stund før chipen godtas og koden kan tastes. Dette gjelder begge terminalene i butikken, og for de som fortsatt bruker stripe, går det like kjapt som før.

Håper dette er et forbigående problem, for har man mange kunder i kø, så ser det dumt ut om jeg bare står og glaner ut i lufta mens jeg venter på at terminalen skal bli klar, og deretter på at kunden får lov til å taste koden. Jeg synes det tar lengre tid fra koden tastes, til transaksjonen blir godtatt også, men mulig det er innbildning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...