Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høyfrekvent lyd under last. Nvidia 285 GTX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan nok være det. Det er VGA BIOSen som lager denne pipelyden. Prøv å koble ut all strøm til skjermkortet ditt å start maskinen. Da bli det pipe betraktelig høyere. Dette er et sikkert tegn på at skjermkortet enten ikke mottar nok strøm, altså at strømforsyning kan være for svak eller mangefull, eller kablene er ikke korrekt plassert eller løse.

:)

Får for lite strøm? CPU'n min har alle kontakter i orden, og ikke får den for lite strøm heller.

Her er det snakk om GPUen. Altså grafikkkortet. Ikke CPU, altså prosessor.

Lenke til kommentar

Ikke unormalt at grafikkort avgir noe høyfrekvent lyd ved høy belastning. Har et par på øret akkurat nå og de får det de skal ha der de trenger det. Lyden oppstår mest sannsynlig ifm spenningsregulering på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Det kan selvsagt også være transistorer og kondensatorer som piper litt, men jeg ville forsatt ikke utelukket strøm problematikken helt enda. Mitt nVidia 9600 uler og bærer seg om jeg ikke har satt PCI-E kontakten skikkelig i.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Jeg stemmer for at skjermkortet bare er sånn! Mitt 8800gts piper under load, men når jeg klokker shaders opp til ca. 2000mhz slutter lyden(mulig det blir så høy frikvens at jeg ikke kan oppfatte den).Lyden forsvinner og hvis jeg klokker ned til ca. 1500-1600.  :p

Hvis den slutter vil jeg ikke se på det som et tegn på at den får for lite strøm. 

Lenke til kommentar
Det kan selvsagt også være transistorer og kondensatorer som piper litt, men jeg ville forsatt ikke utelukket strøm problematikken helt enda. Mitt nVidia 9600 uler og bærer seg om jeg ikke har satt PCI-E kontakten skikkelig i.

Det kan være?

Høyfrekvent summing/piping som varierer med lasten er helt normalt på skjermkort. Plagsomt, men normalt. GTX-serien er faktisk av de værste kortene på dette området.

Noen kort er til og med så ille at man hører det når man flytter rundt på vinduer i windows.

Lenke til kommentar
Det kan være?

Høyfrekvent summing/piping som varierer med lasten er helt normalt på skjermkort. Plagsomt, men normalt. GTX-serien er faktisk av de værste kortene på dette området.

Noen kort er til og med så ille at man hører det når man flytter rundt på vinduer i windows.

Men dette er så gale at jeg kommer til og bli sprø i lengden. Vil tro at dette er svært mye mer en vanlig.

Og jeg hører lyden når jeg beveger meg rundt på nett sider også.

Ser ut som jeg kommer til og bruke angreretten, for dette kan jeg ikke leve med.

Lenke til kommentar

Har også et EVGA Gtx285 "SC" som lager diverse lyder. Ved videoavspilling i DivX eller MP så kommer det en skrikelyd på lik linje med et kortet lager inne i spill etc.

Bare frasen "high pitched noise graphics card" gir ca 119000 treff på Google så problemet er godt kjent.

I følge flertallet er det spolene på kortet som vibrerer under ulike forhold og dermed lager en høy "skrikelyd". Om tilstrekkelig spenning også kan spille en rolle her høres heller ikke usannsynlig ut.

Selv har jeg en Corsair 1000W Psu, og jeg har for sikkerhets skyld koblet strømtilførsel til kortet mitt fra 2 ulike uttak fra denne så utilstrekkelig spenning burde være et ikke-tema.

Fikk svar på et par andre forum om at dette skyltes coilene og at tipset er dette

"If you use some clear nail polish to fill in the gaps, the coil can no longer vibrate and it cuts out the noise. ...

:thumbup:

Vil minne om at garantien sannsynligvis kommer til å dukke under ved metoder som denne.

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar
Har du sjekket teorien til undertegnede?

Dette er ikke lyd som kommer fra en buzzer/beeper, eller VGA BIOS som du kaller den, hehe.

Mener du virkelig at skjermkort varsler når du har for svak PSU?

Når en strømforsyning er for svak vil den enten gå i stykker raskere en normalt, eller du vil få plutselige restarter. At skjermkortet varsler ved å lage varierende summe/piplyder er ikke noe jeg har hørt om før.

Hvorfor skulle kortet lage pipelyder når han surfer om det er for liten strømforsyning? Ved surfing er det jo ikke noe særlig belastning på PSU?

Du skriver at pipelyder fra skjermkort under belastning er et sikkert tegn på for liten strømforsyning?

Du burde gjøre litt mer research og sjekke logikken en ekstra gang før du så skråsikkert påstår noe ;)

Det finnes hundrevis av tråder som omhandler dette problemet, så det burde ikke være så vanskelig å finne ut av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...