guttorm Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei. Syns rettledingen er noe uklar, og spør derfor her. Den inneholder bla kommafeil osv, noe som gjør ting veldig forvirrende. Handler utenlanske aksjer hver måned gjennom jobben. Når det kommer til skjermingsfradrag og utbytte lurer jeg på hvordan dette skal gjøres. Feks: Om jeg i fjor hadde et utbytte på 5 kr per aksjer, og skjermingsfradraget er 10 kr per aksjer, skal da de resterene 5 kroner per aksje overføres til 2008 sitt skjermingsfradrag? Sånn at om årets skjermingsfradrag er 12 kr per aksje, og utbyttet er 7 kroner per aksjer. Reknestykket: 12+5= 17kr i skjermingsfradrag. Skjermingsfradrag - utbytte blir da 17 kr - 7 kr = 10kr per aksje i ubenyttet skjermingsfradrag som kan overføres til neste års selvangivelse? Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Feks: Om jeg i fjor hadde et utbytte på 5 kr per aksjer, og skjermingsfradraget er 10 kr per aksjer, skal da de resterene 5 kroner per aksje overføres til 2008 sitt skjermingsfradrag? Sånn at om årets skjermingsfradrag er 12 kr per aksje, og utbyttet er 7 kroner per aksjer. Reknestykket: 12+5= 17kr i skjermingsfradrag. Skjermingsfradrag - utbytte blir da 17 kr - 7 kr = 10kr per aksje i ubenyttet skjermingsfradrag som kan overføres til neste års selvangivelse? Høres riktig ut dette her, selv om jeg ikke kan reglene veldig godt. Har du eid disse aksjene 31.12.2007 og 31.12.2008 så vil regnestykket over stemme. Husk at verdigrunnlaget skjermingsfradraget beregnes på bakgrunn av, innkluderer det du eventuelt har til gode i skjermingsfradrag fra tidligere år. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Ringte til dem i dag, og det viste seg at jeg viste omtrent likemye som henne jeg snakket med Hun var forøvrig veldig hyggelig Vi kom fram til det samme som du. Det bringer meg over på spørsmål nr2, og som du kommer innpå i siste setning. Jeg henger ikke med etter kommaet. Jeg innser at verdiene blir forskjellig for hvert år. Altså inngangsverdien per aksjer kjøpt i 08 ganget med skjerminsfradraget % sats for 08 gir skjermingsfradraget per aksje kjøpt i 08. Men hvordan skal jeg beregne det for resten, altså det som allerede er kjøpt i 07 feks. Disse aksjene får jeg jo også utbytte på. Utenlanske akjser omfattes ikke av aksjonærregisteret, men jeg har alle tall som jeg trenger i oppgave fra forvalter. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Hvis du kjøper aksjer for 10.000,- i 2007, skjermingsgrunnlaget for det året er 4%, og utbytte er 200,- dvs. at du beholder 200,- i skjermingsgrunnlag til neste år. Hvis skjermingsgrunnlaget neste år også er 4%, og utbyttet er på 200,- så vil ditt skjermingsfradrag for 2008 være: 10.000,- + fjorårets overførbare skjermingsfradrag = 10.200,- 10.200,- * 4% = 408,- Dvs. du kan få 408,- i utbytte uten å skatte av det. Når du da får utbytte på 200,- vil du dermed overføre 208,- i skjermingsfradrag til 2009. Vet ikke om dette svarte på spørsmålet ditt. Det jeg ikke vet er hvordan utregningen blir om du kjøper 200 aksjer i et selskap i 2007, og deretter 300 aksjer i 2008. Om man vil slå sammen beregningen for disse to postene, eller om hver post vil ha sin egen utregning. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Ser ikke helt hvorfor utbyttet skal legges sammen med kostpris? Skjermingsgrunnlaget er definert som inngangsverdi per aksje og ubrukt skjermingsfrådrag per aksje frå tidligere år. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Ser ikke helt hvorfor utbyttet skal legges sammen med kostpris? Skjermingsgrunnlaget er definert som inngangsverdi per aksje og ubrukt skjermingsfrådrag per aksje frå tidligere år. Han hadde bare valgt litt dårlige tall i eksemplet sitt, slik at både ubenyttet skjermingsfradrag "i fjor" og utbyttet ble på 200 kroner. Det han sikkert mente å komme frem til var at det skjermingsfradraget som opptjenes i år er regnet ut fra kostpris + akumulert ubenyttet skjermingsfradrag fra tidligere år. For ditt opprinnelige spørsmål, ja, man tar med seg ubenyttet skjermingsfradrag til evig tid helt til man har brukt det. Om du hadde med deg 5,- fra i fjor, fikk beregnet 12,- i år så har du 17. Bruker du bare 5 av disse igjen, kan du ta med deg 12 til neste år osv. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Ser ikke helt hvorfor utbyttet skal legges sammen med kostpris? Så vidt jeg har forstått, så skal det heller ikke det. Aksjeutbytte fungerer jo ikke på samme måte som renter og renters rente, at rentene for et år blir lagt til kapitalen og forrentes sammen med den året etter. Noe annet jeg ikke helt begriper med aksjer og Skatteetaten er hvorfor de ikke klarer å samordne opplysnigene sine litt bedre? Man får tilsendt en ferdigutfylt beholdningsoversikt (RF-1088) over aksjer man har kjøpt i løpet av året, med utregning av skjermingsfradrag, men de aksjene man har eid lenger enn ett år får man ingen ferdigutfylt oppgave over, da må man selv fylle inn et annet skjema (RF-1059). Potensiale for forenkling! Og for å svare på spørsmålet om aksjer i samme selskap kjøpt til forskjellige tider, så skal hver handel føres opp i separate kolonner i RF-1059, med tilhørende inngangsverdi. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det er vel ikkje utbyttet, men det ubrukte skjermingsfradraget på 200 kr. frå året før, som er det han har lagt til kostprisen. I eksempelet over vil , slik eg skjønar det, skjermingsfradraget vere 408 + 200 kr. i ubrukt skjermingsfrådrag frå året før = 608 kr. Dermed vil 408 kr. bli overført som ubrukt skjermingsfrådrag til neste år. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Til Inge: Eg har nokre Orkla-aksjar frå 2005, og har fått ferdig utfylt skjema. Så ein skal eigentleg ikkje måtte fylle det ut sjølv. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det er vel ikkje utbyttet, men det ubrukte skjermingsfradraget på 200 kr. frå året før, som er det han har lagt til kostprisen. I eksempelet over vil , slik eg skjønar det, skjermingsfradraget vere 408 + 200 kr. i ubrukt skjermingsfrådrag frå året før = 608 kr. Dermed vil 408 kr. bli overført som ubrukt skjermingsfrådrag til neste år. Stemmer, eksempelet mitt var ganske dårlig, i tillegg til at det innehold feil, jeg skulle nok heller gått å lagt meg i går kveld Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Til Inge: Eg har nokre Orkla-aksjar frå 2005, og har fått ferdig utfylt skjema. Så ein skal eigentleg ikkje måtte fylle det ut sjølv. Hvilket skjema er det du har fått? RF-1088 eller RF-1059? Og har du fått det fra aksjemegler eller skatteetaten? Mulig jeg kan laste ned ferdig RF-1059 fra megler (Netfonds). På det jeg fikk i posten fra skatteetaten sto i alle fall bare de aksjene jeg kjøpte i 2008, ikke de jeg eide fra før. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Eg har fått RF-1088, ferdig utfylt frå Skatteetaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå