Gå til innhold

Hvordan unngå nitritt-døden?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er helt ny som akvarist og trenger litt starthjelp for at fisken min - og mine mange fremtidige fisk - skal være sunne og glade.

 

Jeg var i dyrebutikken og forhørte meg litt, og fiskedama fortalte meg at jeg kunne kjøpe fisken, for så å reise hjem og sette opp akvariet når jeg kom hjem. Jeg gjorde det. Når jeg kom hjem innredet jeg min gullfiskbolle, og satte kampfisken min nedi med en gang. Den lever enda, forresten, etter 3 dager.

 

Nå har jeg lest i 3 dager, og vet at om ca 3 uker kommer nitritt-nivået til å være på sitt høyeste. Dette kan føre til at min allerede høyt elskede fisk dør! Er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette?

 

Et annet spørsmål: fiskedama i dyrebutikken sa jeg skulle fôre fisken med 2 fôrkuler annenhver dag. Et det det samme om jeg gjør dette eller om jeg fôrer meg én kule hver dag? Fôrer med noe som heter Sera Bettagran.

 

Tusen takk for hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jevne vannbytter (1/4-1/3 av innholdet i bollen) et par ganger eller oftere i uka vil hjelpe på og spe ut nitritten. Følg med på kampfisken din, bli vant med hvordan den oppfører seg til vanlig. Lærer du den å kjenne (ikke personlig, men regner med du tok den ;)) vil du med en gang se om den ikke har det bra. Skjer dette er det bare å bytte vann med en gang som akutt "krisehjelp". Bytt først 1/3 og vent litt, bytt så 1/3 til. Husk på å ha liknende temperatur på vannet du skifter, for varmt eller kaldt vann kan sette fisken i sjokk. Etter nitrittoppen om rundt 3 uker vil bollen stabilisere seg litt og du kan gå ned til vanlig vannbytteregime på rundt 1/3 i uka. Som nevnt tidligere, grusen bør ikke vaskes, høyst skylles forsiktig i samme temperatur. Bedre med litt skitten grus enn for rein grus på grunn av de gode bakteriene. Skyller du vekk bakteriene har du det gående på nytt med ny nitrittopp om 3 uker osv.

 

En liten akvarieplante vil hjelpe på mot opphopning av avfallstoffer, så vil anbefale deg å gå til innkjøp av det. Gjerne en lettstelt en som ikke blir for stor. Bor du i nærheten av IKEA selger de faktisk vannplanter der, mener de kalles for "Vattenrall" ellern noe lignende. Se gjerne etter planter med myk stengel, de med hard stengel er gjerne sumpplanter og lever ikke så lenge.

 

Å fore med to forkuler annen hver dag sa hun bare for at det skulle virke som lite arbeid å ha fisk. Ikke det at jeg kjenner dama i butikken, men ut fra det du skriver virker det ikke som hun burde solgt levende dyr og fisk. Naturlig sett får fisk gjerne mat hver dag, annen hver dag og annen hver uke avhengig av årstid og mattilgang. Men det beste for din kampfisk er jevn mattilgang, det vil gi jevn vekst og sunnest fisk. Nå vet jeg ikke hvor mye mat det er i en forkule av den typen du henviser til, men prøv med en om dagen. Prøv også gjerne med to, men bruker fisken lengre tid enn et minutt på å spise opp alt kan du gå tilbake til en igjen. Fisken har ikke godt av å bli feit, men er ikke glad i å sulte heller :p

 

Heldigvis er kampfisk forholdsvis enkel fisk å holde, håper du får mye glede av din. Blir flott fisk når den er fullt utvokst :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Fikk med en plante når jeg kjøpte fisken, en nokså fortvoksende som skal beskjæres etter behov :)

 

Fisken var de første to dagene relativt aktiv, men nå ligger den ofte leenge og dupper i overflaten. Kan "latskapen" ha noe med at fisken har oversikt over hele teritoriet uten å trenge å lee på en finne?

 

Tenkte jeg skulle lage en koksnøtthule til bollen, bare så fisken ikke har full kontroll til en hver tid :)

Kan ikke være noe annet enn sunt for den å patruljere litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...