Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstralysene skrur seg ikke av!

Anbefalte innlegg

En kamerat koblet ekstralys på bilen min. Det virket som om det fungerte når vi testet de, men det viste seg at noe var galt. Ekstralysene skrur seg på når man setter på langlysene, men når man skrur av langlysene, er ekstralysene fremdeles på :ohmy: Jeg må vri parklysene på og av for å skru av ekstralysene.

Når jeg kjører med nærlysene på i mørket kan jeg se et svakt lys i den blå langlys-lampa :hmm:

Kan det være jordingsfeil, feil på releet???

Ha en fin dag!

Endret av sirbma-com
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være jordingsfeil. Kan være feilkobling. Kan være en plugg som ikke er satt korrekt inn.. osv. Veldig vanskelig å si uten noe som helst data.

Ting som kan sjekkes:

- Plugger: Står de skikkelig satt inn (spesielt de som går til lykter/pærer). Det er f.eks fullt mulig at en H4-pære kan mangle jording nesten totalt, og likevel lyse til en viss grad pga. strøm som går igjennom hele pæra (begge trådene) og ut på andre terminalen. (nærlys->fjernlys eller motsatt).

- Lyser alle pærene når fjernlyset blir slått på? Lyser nærlyset korrekt?

Du må også veldig gjerne oppgi hvilken bil det er snakk om, og evt. hvilke ekstralys.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Kan være jordingsfeil. Kan være feilkobling. Kan være en plugg som ikke er satt korrekt inn.. osv. Veldig vanskelig å si uten noe som helst data.

Ting som kan sjekkes:

- Plugger: Står de skikkelig satt inn (spesielt de som går til lykter/pærer). Det er f.eks fullt mulig at en H4-pære kan mangle jording nesten totalt, og likevel lyse til en viss grad pga. strøm som går igjennom hele pæra (begge trådene) og ut på andre terminalen. (nærlys->fjernlys eller motsatt).

- Lyser alle pærene når fjernlyset blir slått på? Lyser nærlyset korrekt?

Du må også veldig gjerne oppgi hvilken bil det er snakk om, og evt. hvilke ekstralys.

Tusen takk for raskt svar!

Ser ut til at det meste er ok, men "strømstjeleren" på ledingen til de originale langlysene er kanskje litt løs. Alle lys lyser som de skal og alt virker bra, bortsett fra dette med ekstralysene.

Bilen er en 96 modell mercedes vito. Ekstralysene er noe billige greier uten kjent navn (husker ikke).

Jordingen til lyktene og releet er koblet på samme punkt (les skrue), kan det skape problemer?

Endret av sirbma-com
Lenke til kommentar

Kan være deffekt relè, eller at relèet har beskyttelse mot spenningshopp ved frakobling (en diode som står motsatt vei), og er satt feil vei. Du kan forsøke å bytte om på styringspinnene på relèet og se om det blir noe bedre.

En annen mulighet er at bilen har negativ styring av lys, men det tviler jeg på fordi da ville sansynligvis ikke lysene ha fungert i det hele tatt. Isåfall skal den andre ledningen fra styringen til relèet til pluss og ikke minus på batteriet.

Lenke til kommentar
Kan være deffekt relè, eller at relèet har beskyttelse mot spenningshopp ved frakobling (en diode som står motsatt vei), og er satt feil vei. Du kan forsøke å bytte om på styringspinnene på relèet og se om det blir noe bedre.

En annen mulighet er at bilen har negativ styring av lys, men det tviler jeg på fordi da ville sansynligvis ikke lysene ha fungert i det hele tatt. Isåfall skal den andre ledningen fra styringen til relèet til pluss og ikke minus på batteriet.

Jippi!

Gjorde som du sa og sjekket koblingene. Det var noe som ikke stemte med releet og kablene, men jeg klarte ikke se hva det var. Trakk derfor ut alle kablene og satt dem inn igjen etter tegning...voila...da fungerte det.

Takk for svar og moralsk støtte qxi :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...