avtrekkeren Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg har et merkelig problem. Jeg antar at det er relatert til enten hovedkort, PSU, evt begge deler. PC'en har i grunn vært litt rar enkelte ganger etter November en gang, mer om hva som skjedde da her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1035461&hl= Uansett, for 30 minutter siden skulle jeg blåse PC'en tom for støv, og slo derfor av maskina (ja, før noen spør om sleep mode - jeg brukte altså "shutdown"). Da jeg så åpnet dekselet, oppdaget jeg at både CPU-vifta, og de to kabinettviftene på mitt Antec P182 gikk rundt... Ikke veldig fort, jeg kunne nesten se rotasjonene - men likevel. La fingeren forsiktig på CPU-vifta og stoppet den uten problemer, men da jeg så slapp, ble det en svak pipelyd, typisk som om en motor som prøver å gå rundt, men får for lite strøm. Jeg snurret så på den manuelt, og da "startet" den igjen, og fortsatte med snurringen sin. For å være HELT sikker på at jeg hadde slått av maskinen, slo jeg den først på på knappen, og så av på knappen (ved å holde inne 4-5 sekunder). Samme problemet med viftene. Deretter slo jeg av PSU'en på knappen, og startet den igjen. Pipelyden kom tilbake, og da jeg så snurret på viftene igjen, startet de. Så, relatert til det problemet jeg hadde (og fortsatt har) fra november (ref: link i begynnelsen av innlegget), så antar jeg at det er ennå mer sannsynlig at enten PSU eller HK har fått seg en karamell av noe slag. Er det noen som har opplevd noe lignende, evt har noe mening om det er mest sannsynlig PSU eller HK? Selv heller jeg litt på PSU'en - en 1.5 år gammel MIST 600w. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Selv har jeg ikke vært borte i lignende. Men jeg vil anta at dette gjelder strømforsyning. Har du forsøkt å starte maskinen med en annen strømforsyning? Har du sjekket at den leverer korrekt spenning til komponentene dine? Det enkleste er å sjekke dette i BIOS. Endret 30. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Spenningene er normale og innenfor +- 3%, både 3.3v, 5v og 12v - i alle fall i følge BIOS samt Everest. Har ikke prøvd annen PSU ennå, men må vel gjøre det Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det skader nok ikke få forsøke en annen strømforsyning. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Spørsmålet er om den vil regnes som defekt mtp reklamasjonssak hvis det skulle virke bedre med en annen PSU? Som sagt så er den kun 1.5 år (kjøpte den vel i oktober 2007). For øvrig har den ganske mange slike "tikkelyder" som også brukte å være på Mist 500w-PSU'en. Er visst en vanlig og ufarlig feil, men jeg vet at Microplex tok imot og godkjente retur på akkurat denne feilen på 500-watterne. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Løst - kjøpte ny PSU (Mist 1000w), problem solved Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå