Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kor mykje koster det å halde ein bil?


Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har lurt lenge på å kjøpe bil, og tenkjer meg ein liten bil - til dømes ein Golf.

Kor mykje bensin broker den enkelt forklart? Vil då ha ein 94 modell eller høgare.

 

Om bilen er i god stand, kor mykje koster den å halde? Eg får råd av foreldrene mine til å halde meg vekke av den grunn det er for dyrt, men dei vil verken hjelpe eller fortelje meg kor mykje ein må betale.

Eg bor i Rogaland, og må ha ein bil til skulen. Me har ikkje kollektivtrafikk her. Berre på papiret.

 

Om eg byrjar å jobbe no, og har nok til bil allereie, og får lappen i juli-juli. Burde eg ikkje då ha meir enn nok til å betale omregistrering, veiavgift, og alt det andre som kjem utenom bensin? Og kor mykje bensin kan eg rekne per mil til dømes? Forstår ikkje heilt den reknemåten.

Takker for alle seriøse svar til særdeles frustrert førstegangskjøper som ikkje forstår seg så mykje på bil.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Golf bruker ca 0.8 liter per mil. Så bare i bensinutgifter kan du si 1 kr per km om du kjører pent.

 

 

Du må nok regne med minimum 10-20.000 kr årlig bare for å holde en bil (veiavgift, forsikring +++)

Med bruktbil må du regne med evt. reparasjoner, og hver andre år må bilen til EU-kontroll.

Da fyker også flere 1000-lapper ut for diverse ..... med mindre du har en BRA FEILFRI TOYOTA ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Letteste måten og regne det ut på er og sette opp et budsjett på utgifter i løpe av ett år.

Si f.eks du kjøper en golf 96modell som er en gammel bil mådu regne med og bytte slitedeler.

 

Si du finner en grei bil til 30.000kr

Omregavgift på 1800kr

Dette blir utgifter da du kjøper bil.

Vet ikke hvor gammel du er men forsikring koster også.

Si du bare tar ansvarforsikring da det er en gammel bil.

Vi regner grovt i løpe av ett år.

 

Forsikring 4000kr

Årsavgift på 2700kr

Slitedeler bremser/dekk/spylevæske/oljefilter/olje osv. si 2000kr

Bensin, vanskelig, si 8000kr

Bompenger 2000kr

 

Dette er FAKTISKE utgifter du MÅ betale i løpe av ett år, prisene vil jo varier veldig med tanke på bil, bruk o.l.

 

Dette er totalt 18700kr i året og er da utgifter UTEN ett lån hvis du i tilegg må ha det.

Da ender du opp på 1560kr i gjennomsnitt i mnd.

 

Håper du fikk en liten peilepin, BIL koster og det er en luksusvare man må ta seg råd til.

mvh Kenneth

 

PS: Blir du tatt i 86 i 60-sona er det 7000kr i bot, den svir i tilegg så kjør forsvarlig hvis budsjettet i utgangspunktet er stramt.. kjenner flere som måtte selge bil etter større fartsbøter :)

Lenke til kommentar

Tusen tak for oversikteleg og godt innlegg.

Hadde nesten rekna med dette.

Tviler på det blir så mykje bot, eg skal kjøre varsomt. Vil ikkje imponere nokon, eg vil berre komme meg fram. Så eg søker verken ein "råner-bil" eller noko i dei banane.

Antek at ein japansk bil er å foretrekke då? Den skal gå så lenge som mogleg, å kreve minimalt vedlikehald. Det har eg ikkje råd til no. Konkrete anbefalinger?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig.. :)

 

Selv har jeg kjørt en Nissan Primera 98modell 1.6 SI i 5 år og det eneste som har hvert et "problem" var at starteren gikk på 150.000km, nå har den gått 220.000 og går og tøfte like godt og har fått minimalt med stell..

 

Nogelunde sprek og trofast bil syntes jeg.

Bremser har blitt byttet på de fem åra og det er det!

EU-Godkjent i fjor uten mangler :)

Her f.eks har du en Trofast bil i mange år og med dagens marked får du nok prutet den ned til 45-47.000 men hvis det blir litt for mye kan du gå få Denne som har gått litt lengere men er litt billigere og den klarer du glatt og prute ned til 35.000kr

 

mvh Kenneh

Lenke til kommentar

Vanskelig å forutsi hvor mye det koster å holde en bil.. Men det koster mye, og ofte mye mer enn du hadde regnet med når du ikke har hatt en bil før.

 

Du kan spare litt på å velge "riktige" verksted. Personlig har jeg opplevd at veldig gamle biler blir en del dyrere og holde i lengden enn ganske nye biler. Dette kommer nok litt ann på hvor uheldig du er.

 

Du må huske på at når du triller på veien så er det alltid en fare for at noe kan skje med bilen som koster mye penger, kanskje ikke nok til at det lønner seg å ta det på forsikringen men dyrt nok til at det svir.. Spesielt når man er ny bak rattet..

Lenke til kommentar
Den skal gå så lenge som mogleg, å kreve minimalt vedlikehald. Det har eg ikkje råd til no. Konkrete anbefalinger?

Hvis du ikke har råd til å reparere bilen, så la være å kjøpe bil. Det vil komme reparasjoner på gamle biler, uansett hvilket land den kommer fra. Det er forbudt å starte en kjøretur med en bil som ikke er i forskriftsmessig stand. Du er sikkert ikke klar over det selv, men politiet og forsikringsselskapet vet det veldig godt.

Lenke til kommentar
Liten, men veldig artig bil med gode kjøreegenskaper og greit med utstyr. Eller hvis du kan gå litt opp i pris og ikke har bruk for mer enn to seter, men setter kollisjonssikkerhet høyt, så kan denne bilen med veldig god framkommelighet være verdt en titt.

 

 

Ikke kjøp Citroen..

 

KJEMPE BILER, absolutt, men annen, tredje håndsverdi på disse bilene er HELT horrible..

Kjøper du den til 32.000 kan du vente og få igjen 15.000 om 2år.

 

Bare sier det, holdt på og kjøpe Citroen selv helt til jeg snakket med venner og bekjente som hadde kjøpt og solgt og noen hadde ett tap på over 50% på 3 år og det er mye når bilen ny koster 190.000 så fikk han igjen 94.000 etter 3 år :(

Lenke til kommentar

Go Toyoya!

 

Kjøpte en gammel Carina fra slutten av 80-tallet for 2 år siden. Av utgifter har jeg kjøpt nye vinterdekk, 2 stk vindusviskere (eller 1 sett om du vil), 2 stk lyspærer. + 1 tank i uken. Ca.

 

Hadde den just på EU-kontroll, og fikk beskjed om at rusten nok tar den i neste kontroll. Stygg, men driftsikker..

 

edit:

presisere at det var kun 1 tank i uken som er en utgift jeg har hatt hver uke. Resten er utgifter jeg har hatt en gang i løpet av 2 år..

Forsikring og årsavgift er det kjipeste å bruke penger på. Det er noe man ikke "får noe igjen" for..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Ikke kjøp Citroen..

 

KJEMPE BILER, absolutt, men annen, tredje håndsverdi på disse bilene er HELT horrible..

Kjøper du den til 32.000 kan du vente og få igjen 15.000 om 2år.

 

Bare sier det, holdt på og kjøpe Citroen selv helt til jeg snakket med venner og bekjente som hadde kjøpt og solgt og noen hadde ett tap på over 50% på 3 år og det er mye når bilen ny koster 190.000 så fikk han igjen 94.000 etter 3 år :(

Det er jo de som kjøper bilen ny som lider det største verditapet, dermed kan man ofte få mye for pengene ved å kjøpe brukt. Når det gjelder VTS'en som jeg linket til flyter ikke akkurat markedet over av disse, og disse har dessuten holdt seg i det prisleiet en stund nå. Da jeg sjekket Saxo VTS for en to års tid siden lå de på samme prisnivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...