Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Kjetil-H - Gatefotografi

Anbefalte innlegg

Er det eieren av bilen som kommer der, og hva skjer så? Får p-vakten en skyllebøtte, eller juling? Bra bilde, bra oppservert og godt formidlet.

Dette var nok en tilfeldig forbipasserende. Jeg ville egentlig se om jeg kunne klare å få et bilde av at parkeringsvakten fotograferte bilen/forseelsen, men tror dette ble like morsomt. Ordskiftet gikk noe sånt som:

- Du fannj en, ja?

- Ja hannj kannj itj stå hær sjø.

(fritt oversatt)

- Hvilken farge har bilen?

- Den er blå..

Hehe, det høres veldig fornuftig ut. Jeg har alltid syndet mot mange av punktene du lister opp, f.eks. har jeg alltid vært for gjerrig med eksponeringene, og dermed brukt for langt tid på hver film. Roter med innstillinger mellom hvert bilde. Og jeg har en tendens til å bytte filmtype for hver rull. Læringen forsvinner i kaoset.

Jeg har eksperimentert endel med filmtyper, fremkallingstider, kamerasystemer, objektiver og innstillingsmessige uttrykksmåter helt siden jeg først kjøpte et kamera for 6 år siden, og når jeg denne gangen la det litt til side ble det mye lettere å holde seg fokusert og oppmerksom gjennom en hel vandring gjennom byen. Ikke trenger jeg å bekymre meg for hvordan resultatene blir pga den analoge prosessen heller, og det meste handler om å reagere på de tingene jeg ser. Alle veier fører til rom, men jeg hadde ihvertfall godt av å slutte å svinge i hvert eneste veikryss :)

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en sentrumsholdeplass hvor mange ruter har et fast avgangstidspunkt og variabel ankomst, så det er ikke uvanlig at de blir stående noen minutter og vente. Likevel hadde jeg nok litt flaks.

Lurer på om det var eierne som syntes de burde stå sånn eller noen som kjedet seg nattestid. De sto sånn ennå da jeg gikk forbi idag (eller var det igår?).

Lenke til kommentar

Som vanlig leverer du jevnt bra ja. Spesielt godt liker jeg "busstrilogien" (de tre første) samt de "religiøse" påskebildene.

"Byfolk" er min klare favoritt - spennende, velkomponert og innholdsrikt bilde, som forteller minst tre historier på en gang.

Lenke til kommentar

Tiende dag: Når butikkene er stengte, danser barna i gatene

post-25194-1239623622_thumb.jpg

Sommeren er i ferd med å komme (vi er nå altså kommet til Langfredag), og byen holder på å våkne på en måte. Jeg skulle ønske jeg hadde lyktes i å komme noen meter nærmere, men noen kom gående på tvers og ville ha vært i bilde lenger enn jeg hadde nerver til å vente. Morgendagens bilde er definitivt mye tettere..

Lenke til kommentar

..og ganske uforutsigbart. Den unge mannen spratt litt fra veibukk til veibukk foran meg, tydelig inspirert av åpningsscenen til forrige James Bond, og jeg som hadde kameraet i hendene knipset idet han hoppet ut i lufta i et C-moment av en piruett. Ble litt forvirret da jeg skannet negativet, jeg var mye nærmere enn jeg husket, men det gikk veldig fort. :)

Nå har jeg prokrastinert meg til å ha to filmer i skåla på hylla, så vårkvelden blir nok tilbragt innendørs..

Lenke til kommentar

Akk ja ... refleksjoner.

Jeg tror jeg må ha sett "Slukker sorgen" en gang før, uten å fått med meg sammenhengen mellom teksten og refleksjonen i vinduet. Enkelte ganger går det litt for fort i svingene tydeligvis.

Det er slike man bare må ha øynene oppe for når man er ute og farter, enten man nå har med kamera der og da eller ikke. De fleste kan man komme tilbake til en gang det passer bedre.

I "Byen Remix", er det solen som får boltre seg. Det lett å bli redd for å få med solen i motivet, siden det er forbundet med utbrenthet (digitalt) og uønskede reflekser. Men tør man å putte den inn innimellom, kan det faktisk klaffe ganske bra som det gjør her.

Jeg ser at jeg selv har en tendens til å fokusere vel mye på at motivet hovedsaklig skal ha en estetisk funksjon, og ikke så mye mer. Ikke at jeg påstår at du ikke tenker estetikk, men du tør i hvert fall å ta bilder hvor historien er det bærende element. Mulig dette ofte går meg hus forbi fordi jeg sjelden tar bilder av mennesker.

Uansett godt å se en tråd som er såpass forskjellig fra min egen. Siden innholdet tydeligvis er gjennomtenkt, kan det være ett og annet å lære...

Lenke til kommentar

Meget gode poenger! :) Munndiare følger.

Om estetikk.

Jeg referer til noen inspirasjonskilder i første innlegg, hvis bøker og enkeltbilder har vært fremdriftskraften for min fotointeresse en stund. Rent overfladisk sett er uttrykkene deres stort relativt like. Bildene fanger øyeblikk, sammenlikninger, sidestillinger og små historier fra hverdagen i komposisjoner valgt for å formidle. De har gjennom valg av motiv og komposisjon tydelige individuelle stemmer og blikk. Mye av den estetiske variasjonen kommer imidlertid fra variasjon i utstyr og reproduksjon.

Utstyret jeg har valgt er det mest funksjonelle jeg har. Objektivet er lite og ergonomisk (det kollapser inn i kameraet), kameraet er enkelt og kompakt, filmen kan fremkalles hjemme og er passe rask.

Hadde jeg hatt råd til et kamera med lysmåler, lysbildefilm og tilgang til en lab som kunne fremkalle dette hadde jeg valgt et objektiv som ga høyere kontrast, og uttrykket ville ha liknet mer på fargesprakende halvmoderne National Geographic. (I wish :) )

Om innhold.

Her er jeg stort sett prisgitt det jeg rekker å oppfatte, se, komponere og knipse før det forsvinner (dag 1, dag 11). Noen motiver (dag 12) er der hele tiden, og venter bare på at detaljer skal stemme, noen motiver gir allerede observerte motiver mening (1 og 2, 4 og 5).

Rusmisbrukere, tiggere og gatemusikanter er det nok av her også, men jeg vil ikke ta rene dokumentasjonsbilder av fenomener de fleste kjenner såpass godt. Et par av gjengangerne i Trondheim sitter imidlertid foran/ved ganske ironiske skilter/tekster, så jeg skal ikke si aldri heller :)

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Veldig bra bilder, med spennende historier. Gir masser av inspirasjon til å prøve genren!

Spesielt påske var glimrende komponert!

Parkeringsmulighetene var veldig godt sett og fanget! Forestiller meg at det er eieren som kommer gående på den første, men at han er i egne tanker, og ikke ser parkeringsvakten før i det øyeblikket du knipser..

Slukker sorgen var et fint og dybt bilde, på så mange plan. Ikke bare datoen, temaet, kirken og refleksjonene, men også (de ensomme?) personene utenfor kirken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...