Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Kjetil-H - Gatefotografi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si det var litt av hvert å ta seg til på en lørdag i byen. Det blir valgets kvaler.

Palmesøndag er det visst bare én ting å ta seg til, å gå på det lokale bedehuset. Fin effekt med det nesten svevende korset som tegner seg svakt mot muren.

Lenke til kommentar
Må si det var litt av hvert å ta seg til på en lørdag i byen. Det blir valgets kvaler.

Palmesøndag er det visst bare én ting å ta seg til, å gå på det lokale bedehuset.

Hvis man var innom alle alterativene på lørdag, så er det grunn til å ta en tur innom bedehuset på søndag.

Fin effekt med det nesten svevende korset som tegner seg svakt mot muren.

Jeg så ikke korset med en gang, så tankene mine var i retning av en blindvei. For noen går det kanskje ut på ett? :hmm:

Tom

Lenke til kommentar

Byen er alltid påfallende stille søndag formiddag, og selv om ikke alle er bak akkurat denne veggen, har jeg inntrykk av at mange gjør de tingene som betyr det samme for dem.

[ot]

Er tilfreds med første kapittel. Selv om jeg kanskje trår utenfor en strengt formell bildehistorie etterhvert, har det vært en interessant tenkemåte så langt.

[/ot]

Lenke til kommentar

Hehe, jeg så The Passion of the Christ i natt, så baktanken bak å ha et påsketematisk bilde å legge ut idag ble enda et hakk mer aktuell.

Den ruinlignende bygningsmassen bak ham, gjerdet, trekorset, hjelmen, lyset i det fjerne - har mange forslag om hvem han er og hvilken historie han tar del i..

[ot]

Ny film endelig klar til fremkalling idag, var så dum at jeg puttet i en 36-bilder sist, så det tok noe ekstra tid. Gleder meg til påska er over og folket kommer tilbake til byen..

[/ot]

Lenke til kommentar

Herlig jobbing med innhold synes jeg, og det fototekniske er det ingen ting å si på heller. Likte spesielt Lørdag i byen og Palmesøndag, en sterk kombinasjon. Imponert over hvor godt du leverer med analogt over tid, jeg har store problemer med forutsigbarhet på kvalitet når jeg går analogt...

Lenke til kommentar

Hm. Tror jevnt resultat har noe med arbeidsmåten å gjøre. Bruksdyktig utstyr uten store mangler en må jobbe rundt, enkle innstillinger (i jevnt lys gjerne samme eksponering hele rullen gjennom), én filmtype/fremkaller/iso-hastighet, hyperfokal fokusavstand for 95% av bildene etc. Skanner så relativt flate tif-filer (i klasse med han stakkars dansken) som importeres i lightroom for beskjæring(av hvit kant)/kurver. Alt i alt veldig kjedelig og rutinemessig, men så er det ikke alltid arbeidsflyten som gjør bildene. Evnen til å treffe fra hofta har vist seg langt nyttigere.

Lenke til kommentar
Hm. Tror jevnt resultat har noe med arbeidsmåten å gjøre. Bruksdyktig utstyr uten store mangler en må jobbe rundt, enkle innstillinger (i jevnt lys gjerne samme eksponering hele rullen gjennom), én filmtype/fremkaller/iso-hastighet, hyperfokal fokusavstand for 95% av bildene etc. Skanner så relativt flate tif-filer (i klasse med han stakkars dansken) som importeres i lightroom for beskjæring(av hvit kant)/kurver. Alt i alt veldig kjedelig og rutinemessig, men så er det ikke alltid arbeidsflyten som gjør bildene. Evnen til å treffe fra hofta har vist seg langt nyttigere.

Hehe, det høres veldig fornuftig ut. Jeg har alltid syndet mot mange av punktene du lister opp, f.eks. har jeg alltid vært for gjerrig med eksponeringene, og dermed brukt for langt tid på hver film. Roter med innstillinger mellom hvert bilde. Og jeg har en tendens til å bytte filmtype for hver rull. Læringen forsvinner i kaoset.

Takker for gode tips!

Lenke til kommentar

Niende dag: Alternative parkeringsmuligheter

post-25194-1239530982_thumb.jpg

Innstillingene hvor det ikke er synlig sollys er som oftest f11 og 1/125-500. Hvis jeg er veldig i tvil en dag, skyter jeg et bilde med skygge/mellomting/himmel med 7D-en og ser på histogrammet. Her ventet jeg i nesten fem minutter før det kom noen gående oppe til høyre uten at det sto noen å hang i forgrunnen på høyre eller venstre side. Hurra for mp3-spillere.. :)

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...