Mountain Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Er "kinamat" man bestiller og spiser på kinarestauranter sunn og næringsrik mat? Har også et ønske om å få vite oppskrifter på diverse kinesiske retter, er kokebøker eller nettet rette stedet? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Kommer jo helt an på... Noen restauranter lager nok sunnere mat enn andre. Kinarestauranter har hatt rykte på seg for å bruke mye MSG (smaksforsterker) i maten. Fant en liste med oppskrifter på sunne kinesiske retter. Har ikke prøvd dem selv. http://chinesefood.about.com/od/nutritiona...?once=true& Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Kommer jo helt an på... Noen restauranter lager nok sunnere mat enn andre. Kinarestauranter har hatt rykte på seg for å bruke mye MSG (smaksforsterker) i maten. Og hva er galt med MSG eller umami? Det var kineserene som fant opp det for mange hundre år siden faktisk. Umami (旨味 ?) is one of the five basic tastes sensed by specialized receptor cells present on the human tongue. Umami is a loanword from Japanese meaning roughly "tasty", although "brothy", "meaty", or "savory" have been proposed as alternate translations.[1][2] The same taste is also known as xiānwèi (traditional Chinese: 鮮味; simplified Chinese: 鲜味 literally "Fresh Flavor") in Chinese cooking. In as much as it describes the flavor common to savory products such as meat, cheese, and mushrooms, umami is similar to Brillat-Savarin's concept of osmazome, an early attempt to describe the main flavoring component of meat as extracted in the process of making stock. Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Er ganske sikker på at de aldri har bevist noe galt med MSG, heller det motsatte. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg har ikke sagt at det er helseskadelig heller. Jeg refererte til Wikipedia artikkelen hvor det står at helseeffekten av MSG ikke er bevist, men omstridt. Da blir det opp til leseren å gjøre seg opp en mening. Jeg spiser selv en hel masse produkter med MSG i tilegg til kinamat. F.eks. potetgull. Personlig synes jeg at noen kinarestauranter jeg har besøkt har hatt for mye MSG i maten, men det er pga. smaken. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Menes det bare at det er mer smak, at kjøttet smaker mer enn det vanligvis skulle gjort når kyllingstrimler f.eks er forsterket med MSG? Takk for linken Rata101. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Ja, det gjør at smaker blir mer intense. Smaken av MSG i seg selv er vanskelig å beskrive. "Kjemisk og buljong-aktig" er det nærmeste jeg kommer. Min personlige erfaring med retter som er overkrydret med MSG er at ettersmaken av "umami" sitter i ganske lenge. Jeg synes også at tennene kan føles "knudrete" etterpå, som det føles hvis man f.eks. har drukket cola og gnisser tennene mot hverandre. Munnen kan også føles tørr og litt nummen. Det er sånn jeg opplever det når det blir det jeg mener det er for mye MSG. Andre har muligens en annen oppfatning. Du har garantert spist MSG uten å være klar over det før, siden det blir tilsatt i utrolig mye mat. Særlig snacks. Endret 1. april 2009 av Rata101 Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hvordan er det, er MSG (glutamat) forbudt i Sverige nå, eller hvordan gikk det der? Har vært snakk om at glutamat virker fetende, men jeg er usikker på om det er fetende i seg selv eller bare pga sine appetittvekkende egenskaper. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg tror ikke mange bruker MSG lengere. Jeg er ganske god til å lage kinamat selv, og bruker det aldri. Men kinamaten du kjøper i Norge er ikke kinamat For å si det sånn. Det er veldig få restauranter som selger ekte kinamat her i Oslo hvertfall. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Dinner er ganske bra, selv om det er relativt upscale. Står "Recommended by Michelin" på døra dems til og med. Endret 1. april 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Dinner er yndlingsrestauranten min i Oslo, av asiatiske. Nodee er bra også, og Taste of China. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 BBC har hatt et artig program som omhandler hvordan man lager sunne, enkle og ikke minst ekte kinesiske retter. Det finnes en god del nyttig info på hjemmesiden til programmet: http://www.bbc.co.uk/chinesefoodmadeeasy/ Så lenge man har ingrediensene på plass, så tar mange av disse rettene 5-10 minutter å lage. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det programmet suger. Ikke hør på sånne tynne jenter som skal hjernevaske dere til å tro at alt som er godt er usunt. Det er ikke engang noe vits å prøve å lage en sunn versjon av kinesisk mat, da den er mer enn sunn nok fra før, akkurat som den har vært. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Jeg tror ikke mange bruker MSG lengere. Jeg er ganske god til å lage kinamat selv, og bruker det aldri. Men kinamaten du kjøper i Norge er ikke kinamat For å si det sånn. Det er veldig få restauranter som selger ekte kinamat her i Oslo hvertfall. Det er kanskje riktigere å si at jo, det er kinamat, men kinesere spiser ikke kinamat. For å svare på spørsmålet: Litt etter hva du velger (ligg unna frityrstekte bananer) tror jeg kinamat er blant det sunneste av hurtigmat. Ris er bedre enn pommes frites, og man får masse kjøtt og grønnsaker. Det verste er nok sausen og frityrstekingen. Endret 5. april 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
miCro Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det programmet suger. Ikke hør på sånne tynne jenter som skal hjernevaske dere til å tro at alt som er godt er usunt. Det er ikke engang noe vits å prøve å lage en sunn versjon av kinesisk mat, da den er mer enn sunn nok fra før, akkurat som den har vært. Det er ikke mitt intrykk av programmet. Hun lager tradisjonell kinesisk mat med skikkelig ingredienser, hun prøver på ingen som helst måte å si at alt som er godt er usunt. Det som er litt av poenget med programmet er at man kan lage skikkelige og relativt raske alternativer til typisk fritert take away som svømmer i soya saus. Hun prøver heller ikke å lage sunn versjon av kinesisk mat, hun lager rett og slett bare tradisjonell kinesisk mat. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det er jo ikke riktig. Hun lager ikke tradisjonell kinesisk mat. Hun lager en variant av den som kan lages på veldig kort tid. Der ekte tradisjonell kinamat krever lang tid med forberedelser. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Det er jo ikke slik at all kinesisk mat krever mye forbredelse og tar lang tid å lage. Det som er poenget med programmet er uansett å vise at man kan lage kjappe og gode kinesiske retter uten å måtte ty til take away. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Ja, men ofte med utgangspunktet i at den maten som selges ute er usunn, noe som ikke alltid er tilfellet. I England har de en stor mengde kinesere, og disse kan lage ekte kinesisk mat, i motsettning til vietnameserne som lager kinamaten i Norge. Det er sant at det har vært en trend å bruke MSG, men jeg tror svært få tyr til det nå. En kinarett du kjøper med hjem består typisk av halvparten ris, noe som ikke er spesielt usunt, og resten kjøtt og grønnsaker, typisk 35% kjøtt og 15% grønnsaker. Disse er det ikke noe usunt med heller. Det lille du kan sette fingeren på er sausen. I kinesisk mattradisjon handler det ofte om hvordan du kan lage så mye som mulig, ut av så lite som mulig, ettersom det er fattigmanns mat. Sausen i en rett er det i virkeligheten ganske lite av, det skal bare binde sammen maten og risen, men ikke flyte som en suppe. Majoriteten av en saus består som regel av soyasaus, kjøttkraft og aller mest vann. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg er enig i at det er for mye fokus i serien på at take away er usunt og det hun lager er så utrolig mye bedre, noe som du sier ikke alltid er tilfellet. Generelt synes jeg også dama er ganske irriterende. Oppskriftene og rettene hun smeller sammen er uansett meget gode og ikke minst enkle, og en del av betraktingene rundt hvordan hun tenker når hun lager rettene er aktuelle i forhold til tankegangen bak (deler) av det kineiske kjøkkenet. Jeg synes også serien er ganske aktuell her i Norge pga take away prisene (iallefall her i Bergen), for hvis man har en del av ingrediensene parat er rettene hun presenterer både kjappe og billige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå