Gå til innhold

Hva kan årsstudium i jus brukes til?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har lyst til å studere jus, men jeg kommer ikke rett inn på masterstudie. Hva kan et årsstudium brukes til?

Tenker f.eks høgskolen i Molde, som er åpen.

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Er det sannsynlig med bare et år, jeg leste på jobbfeber at man helst bør ha en bacehlor eller bedre i ledelse? Jeg ønsker å bruke mer tid på å utdanne meg, så lurer på hva jeg kan kombinere det med (vil ikke ha noe særlig økonomi).

Er et årsstudium hardt? Mye du skal gjennom?

Lenke til kommentar

Du får nok ikke noen spesielt relevant jobb med kun et årsstudium. Årsstudier egner seg best som videreutdanning eller som spesialiseringsdel innen en grad. Selv folk med bachelorgrader sliter med å få relevante jobber (gjelder dog ikke folk med treårig grad fra høgskole, som sykepleiere, ingeniører osv).

Lenke til kommentar

Eit årsstudium i jus må reknast meir som eit kurs i å forstå kva advokatar snakkar om, ikkje eit kur i å bruke jus.

Har ikkje sett så mykje på detaljane i årsstudiumet, men som sakt tidligare i tråden så egnar det seg best som tilleggskompetanse til den utdanninga du har eller har tenkt å ta.

Dei fleste saksbehandlarar vil ha nytte av eit slikt studium, men det er tvilsomt at eit år aleine gir deg nokon stor fordel på arbeidsmarkedet. Kanskje du kan kombinere dette med kontorfag og bli ein godt kvalifisert sekretær?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Med årsstudium i jus kan du vel søke deg rett inn på andreåret på universitetene. Bare årsstudium i jus blir nok litt tynt.

Dette stemmer vel ikke? Jeg har for dårlige karakterer til å søke meg inn på universitet, et årsstudium vil vel ikke gi meg noen bedre sjanse, samme hvor bra jeg skulle gjøre det?

Det var som jeg tenkte, ikke mye å få ut av et årsstidum (som et selvstendig studie), kanskje derfor det er åpent... :p ingen som gidder å studere jus som er så tungt i et helt år for å bli sekretær :S

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

Årsstudiumet i jus i Molde tror jeg ikke du kan komme inn på andreåret med.. Men er ikke 100% sikker. Men det er fordi jeg tror fagene er annerledes. Men Høgskolen i Lillehammer hadde årsstudium i jus som man kom inn på andreåret i Bergen med, men nå har det blitt til bachelor isteden.. Så vet ikke om man potensielt kan ta bare første året av bacheloren der for så å hoppe videre til Bergen. :)

Lenke til kommentar

Kommer ikke inn med årsstudium, kanskje du kan få litt fritak men jeg tviler egentlig. Faget er ment å bruke i jus og samfunnsfag, og ikke noe rettsvitenskap.

Men uansett så søk på juss i oslo og bergen, event. tromsø. Det er nye regler, samt at poenggrensene kan variere sterkt fra år til år.

Man får ikke værre en et nei uansett, og husk å sett opp oppstart høst og oppstart vår.

Jeg tror ikke du tjener noe særlig på å ta årsstudium eller bachelor i juss hvis det er jurist du vil bli.

Men privatskolene har gode tilbud, og det er mange som benytter seg av dem. De får visst ganske mye skryt og skal ha bra oppfølging av studentene.

Men det koster ganske mye mer dessverre.

Lenke til kommentar
Med årsstudium i jus kan du vel søke deg rett inn på andreåret på universitetene. Bare årsstudium i jus blir nok litt tynt.

Dette stemmer vel ikke? Jeg har for dårlige karakterer til å søke meg inn på universitet, et årsstudium vil vel ikke gi meg noen bedre sjanse, samme hvor bra jeg skulle gjøre det?

Det var som jeg tenkte, ikke mye å få ut av et årsstidum (som et selvstendig studie), kanskje derfor det er åpent... :p ingen som gidder å studere jus som er så tungt i et helt år for å bli sekretær :S

Når du søker deg in på andreåret på universitetene er det vel karakterene fra årsstudiet som teller, og ikke vgs-karakterene dine. Sånn er det i hvert fall på økonomistudiene. De har fortsatt årsstudium på Lillehammer, det er bare første året av bacheloren. Vil tro du får fritak for en del fag fra Molde også. Det er alltid frafall på førsteåret på universitetene (som på alle andre studier), og en del av disse plassene vil de gjerne fylle opp med de flinkeste fra høyskolene. For øvrig er ikke årsstudiene spesielt tunge, men det blir jo hva du gjør det til selv...

Lenke til kommentar
Når du søker deg in på andreåret på universitetene er det vel karakterene fra årsstudiet som teller, og ikke vgs-karakterene dine. Sånn er det i hvert fall på økonomistudiene. De har fortsatt årsstudium på Lillehammer, det er bare første året av bacheloren. Vil tro du får fritak for en del fag fra Molde også. Det er alltid frafall på førsteåret på universitetene (som på alle andre studier), og en del av disse plassene vil de gjerne fylle opp med de flinkeste fra høyskolene. For øvrig er ikke årsstudiene spesielt tunge, men det blir jo hva du gjør det til selv...

Har du noen kilder på dette, Logum? Jeg har aldri hørt eller lest noe om at man kan søke seg inn til andreåret på profesjonsstudiet/ master i jus på grunnlag av karakterer fra et årsstudium. Litt kjipt om du tar feil og Mantea tar deg på ordet og ender med å bruke et år av livet sitt på noe som ikke får ham noe som helst nærmere målet sitt.

Kan godt hende du har rett, men det hadde vært greit med noen kilder :)

Lenke til kommentar
Har du noen kilder på dette, Logum? Jeg har aldri hørt eller lest noe om at man kan søke seg inn til andreåret på profesjonsstudiet/ master i jus på grunnlag av karakterer fra et årsstudium. Litt kjipt om du tar feil og Mantea tar deg på ordet og ender med å bruke et år av livet sitt på noe som ikke får ham noe som helst nærmere målet sitt.

Kan godt hende du har rett, men det hadde vært greit med noen kilder :)

Har selv venner som har gått årsstudium i jus ved Høgskolen i Lillehammer, og de hoppet rett inn på andreåret i Bergen. MEN, man må søke på vanlig måte, altså opptak gjennom Samordna Opptak (som jo gjøres på bakgrunn av VGS karakterer + andre poeng. Men IKKE karakterer fra årsstudiumet altså). Da kommer man inn på 1. året, men så bare skriver man en søknad til UiB om å få fritak fra 1. året og tillatelse om å få begynne rett på 2. året og legger ved karakterene fra HiL, så får man det.

"5. Fritak på grunnlag av eksamen fra årsstudium i juss, Høgskolen i Lillehammer

a) Årsstudium i juss fra Høgskolen i Lillehammer gir etter søknad fritak fra JUS111 Forvaltningsrett I, JUS112 Arve- og familierett, JUS113 Kontraktsrett I og JUS114 Juridisk metode.

Det kreves bestått examen philosophicum og examen facultatum før andre studieår påbegynnes, se sjette ledd."

http://www.uib.no/jur/utdanning/reglement-...itetet-i-bergen

Endret av Bella86
Lenke til kommentar

Når du søker deg in på andreåret på universitetene er det vel karakterene fra årsstudiet som teller, og ikke vgs-karakterene dine.

dette heter suppleringsopptak,men dette har ikke blitt gjennomført ved UiO siden 06. uansett så er det ikke noe mindre kamp der om du tror det. du skal helst ligge på B/A snitt for å bli tatt opp.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...