Gå til innhold

Bærbar til generelt bruk mellom 8 000 og 13 000.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal begynne på studiene etter sommeren, så da trenger jeg en bærbar PC.

Spiller mest FM og PCM, så mao trenger jeg ikke all verdens skjermkort, men heller kraftig CPU og mye minne. Har sett litt rundt, men har omtrent null peiling på hva som gjelder på bærbare PCer. Så jeg har satt sammen noen spørsmål, som jeg hadde håpet å få svar på:

- Er det noen som kan forklare meg forskjellen på en T- og P-prossessor fra Intel?

- Kommer det noe ala Intel i7 til bærbare?

- I tillegg; hvordan blir det med oppgradering til Windows 7?

- Er det lurere å vente på W7?

Håper på å få et mest mulig godt kjøp nå, siden det er en stund til neste gang jeg skal kjøpe PC. Håper på svar!

Mvh,

Christian

Endret av ChristianHA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tenker jeg at jeg selger min stasjonære for en 5 - 6 000, og legger en del av dette på kjøpssummen. Og da tror jeg at jeg går for en Dell Studio XPS 16 med T9400, 6GB DDR3 og ATI 3670. Dette kommer da på ca 12 000. Tusen takk for hjelpen!

Endret av ChristianHA
Lenke til kommentar

Hadde valgt mange andre laptopper før den Dellen der hvertfall det er helt klart. Betaler mer for merket enn ytelsen. Man får laptopper ned bedre ytelse for 2000kr mindre. Med et HD3670 vil du ikke kunne spille mange krevende spill slik som du kan med din stasjonære.

Men om du absolutt skal ha Dell og liker designet eller noe slikt, så skal jeg ikke stoppe deg fra å bruke noen extra tusenlapper på merket.

Lenke til kommentar
Jeg spiller heller få krevende spill, så det er egentlig det jeg har letet etter. Noen andre maskiner du får så bra prossessor i og så mye RAM til ca. den prisen? De vil jeg gjerne ta en titt.

Ser at jeg kanskje burde endre tittelen.

Maskinen jeg linket tidligere kan du konfigurere selv. Får både bedre ytelse grafikkmessig og raskere prosessor. Du kan jo lese testen HW gjorde av den.

Fleste andre laptopper rundt 10-12 tusen kroners klassen har som regel P8400 prosessoren. P-serien bruker litt mindre strøm og lager ikke like mye varme som T-serien. Så P vs T så yter T-serien bedre, ikke at du merker dette nevneverdig. 6GB minne er vel strengt talt ikke nødvendig heller med annet du driver med tunge programmer som krever mye minne da.

Så hvis du er interessert i å spare en 2000kr på å finne en annen maskin så har du drøssevis med valg det ute med P8400 prosessoren og 9600m GT skjermkort, som da yter bittelitt bedre enn skjermkortet i Dellen du snakket om.

Skal du ha T9400 så er det ikke så mange andre alternativ enn selvkonfigurerbare laptoper slik som Multicom, Zepto, Dell og lignende.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

og jeg bare lurer hva skal du med win7, det kommer neppe til å bli så eksremt mye bedre,.. ikke noe poeng i å vente på det.

bygg din egen laptop på.

multicom.no

den er gangske bra. MEN da må du ha 15 eller 16 tommer

Lenke til kommentar
og jeg bare lurer hva skal du med win7, det kommer neppe til å bli så eksremt mye bedre,.. ikke noe poeng i å vente på det.

bygg din egen laptop på.

multicom.no

den er gangske bra. MEN da må du ha 15 eller 16 tommer

Der tar du så feil som det går ann. Jeg har nemlig prøvd Windows 7, og dette er mye raskere og tar mindre ressurser enn Windwos Vista gjør. Kjøpe Vista nå er bare dumt når Windows 7 ikke er langt unda.

Lenke til kommentar
Så W7 vil bruke like mye ressurser, eller litt mer enn det XP bruker idag?

En nyinstallert W7 tok for meg 550MB minne, noe som er 300-400MB mindre hva min Vista tok. Installerte det på laptoppen min, og jeg merket STOR forskjell på hvor rask den var til å starte opp og hvor raskt det er å bruke i forhold til Vista.

Husker ikke hvor mye XP tar, men hallo hvorfor sammenligne XP med Windows 7? XP er et 8 år gammelt operativ system, så selvfølgelig tar det mer ressurser enn XP. Men ser til gjengjeld 100 ganger bedre ut. Et spill for 8 år siden hadde vel litt lavere krav til maskinvare enn dagens spill også? Bare sånn for å sammenligne litt.

Vista fungerer helt greit også, forutsatt at du ikke tror det skal gå bra med 512MB minne og 1Ghz prosessor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...