Gå til innhold

Filformater - DVD brenning mm

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ganske fersk på videoredigering og søker litt hjelp før jeg roter meg helt bort. Har trialversjonen av Sony Vegas 9.0. Laget nettop en stillbildevideo (1920x1080) med musikk - og er usikker på fornuftig format å velge under "render" for å beholde kvaliteten helt frem til ferdig brent på DVD. Ønsker å spille DVDn på planlagt innkjøp av Blue Ray spiller. Bruker Nero 9 som brenneprogram.

Prøvde å "rende" nå med innstilling for filformat på MPEG-2 og "template": Video: 29,976 fps; 1920x1080 (Use this setting to create a Blu-ray 1920x1080-60i, 25 Mbps, MPEG-2 video).

Dette filformatet hadde ikke Nero9 støtte for tydeligvis.

Noen som kan gi råd så jeg slipper å teste ut alle mulige varianter. Veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Nei, har ikke blue-ray brenner. Det er ikke en blue-ray plate jeg skal brenne, kun en DVD. Poenget mitt er å finne en innstilling og et filformat som er fornuftig å bruke for å opprettholde 1920x1080 oppløsningen når jeg viser DVD platen på en blue-ray spiller som er koplet til min tv.

Lenke til kommentar
Hei.

Nei, har ikke blue-ray brenner. Det er ikke en blue-ray plate jeg skal brenne, kun en DVD. Poenget mitt er å finne en innstilling og et filformat som er fornuftig å bruke for å opprettholde 1920x1080 oppløsningen når jeg viser DVD platen på en blue-ray spiller som er koplet til min tv.

Du brenner Blue-ray kvalitet på vanlig DVD, ca. 20 minutt på en DVD. Spilles av i Blue-ray spiller.

Google temaet, så finner du bruksanvisning.

Last ned DVDArchitect sammen med Vegas, og brenn med det.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar
Takk Oddmanil.

Svaret ditt høres fornuftig ut. Skal prøve å få tilgang til "DVD architect" og prøve om det går bedre. Skulle nok spurt før jeg kjøpte Nero9 idag - for det funket jo ikke :)

Du laster ned DVDA fra samme sted som Vegas. Vegas er redigering, DVDA følger med til brenning, men må lastes ned separat.

Her er en bruksanvisning.

Lenke til kommentar
Du brenner Blue-ray kvalitet på vanlig DVD, ca. 20 minutt på en DVD. Spilles av i Blue-ray spiller.

Google temaet, så finner du bruksanvisning.

Last ned DVDArchitect sammen med Vegas, og brenn med det.

En vanlig pal video dvd er 720x576 i oppløsning uansett hvordan man vrir og vender på det. Den eneste måten å vise HD på da er om avspiller støtter å spille av feks. mpeg4 filer, divx o.l. slik at du kan brenne en videofil på plata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...