Gå til innhold

Tips til fremtidsrettet Pc-bygging [Under konstruksjon] *Les nederst!*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott guide ja, og poengterer det jeg har gjentatt i utallige "hjelp til nytt oppsett"-tråder: Legg ekstra penger i kabinett, PSU og evt. skjerm, så slipper man mye billigere unna neste gang man skal ha PC.

Har bare en liten bemerkning: Du bør få med Thermalright Ultra120Extreme under CPU-kjølere. Går jo for å være det beste av det beste.

Lenke til kommentar

Det var mye synsing og føling i denne posten føler jeg (Men et godt initiativ). :)

Synes også du fremstiller det nokså uoversiktlig, og enkelte budsjettklasser inneholder jo ikke Hardware (Som man kan antyde i starten, ihvertfall gjorde jeg dette).

Uansett, i 25K Oppsett trenger du overhode ikke en PSU til rundt 4 K, meg bekjent er det bare beistet fra OCZ PCP&C TurboCool 1200 W som koster over dette, en Mist 1000 watter eller Corsair HX1000 holder i massevis.

Mist PSU'n har også fått oppgradert kondensatorere (Japse-kondenastorer) og jeg er temmelig sikker på at denne yter minst på samme nivå som Corsairen (HX 1000).

Når det gjelder (Luftkjøler) CPU-kjøler anbefaling så regner jeg med en slik CPU-kjøler også inneholder en vifte (?), da det ikke finnes en luftkjøler (i Norge bortsett fra TRUE Copper), til over 700 kroner. En TRUE Black (Pga utseende :p), Prolimatech eller en litt billigere variant XIGMATEK HDT-S1283 (Sistnevnte yter faretruende nærme de langt dyrere kjølerene!) er det som gjelder, føler jeg. :)

Når det gjelder vifteanbefaling så er det ikke rare forskjellen når det gjeder Ytelse per krone, på en kabinett-vifte (Dog blir det større forskjeller når det gjelder direkte kjøling, som f.eks CPU-kjøling), en billig Mist eller Zalman vifte yter helt greit, men er du en støy allergiker så er vel sistnevnte ikke å anbefale (Da ville jeg muligens heller gått for Fractal sine 120 cm'ere).

Hvis det er snakk om direkte kjøling av komponenter, har Scythe nettopp kommet med en ny vifte på massive 120x38 mm, 1000 Rpm, 2000 Rpm og 3000 Rpm.

Lenke til kommentar
Det var mye synsing og føling i denne posten føler jeg (Men et godt initiativ). :)

Synes også du fremstiller det nokså uoversiktlig, og enkelte budsjettklasser inneholder jo ikke Hardware (Som man kan antyde i starten, ihvertfall gjorde jeg dette).

Uansett, i 25K Oppsett trenger du overhode ikke en PSU til rundt 4 K, meg bekjent er det bare beistet fra OCZ PCP&C TurboCool 1200 W som koster over dette, en Mist 1000 watter eller Corsair HX1000 holder i massevis.

Mist PSU'n har også fått oppgradert kondensatorere (Japse-kondenastorer) og jeg er temmelig sikker på at denne yter minst på samme nivå som Corsairen (HX 1000).

Når det gjelder (Luftkjøler) CPU-kjøler anbefaling så regner jeg med en slik CPU-kjøler også inneholder en vifte (?), da det ikke finnes en luftkjøler (i Norge bortsett fra TRUE Copper), til over 700 kroner. En TRUE Black (Pga utseende :p), Prolimatech eller en litt billigere variant XIGMATEK HDT-S1283 (Sistnevnte yter faretruende nærme de langt dyrere kjølerene!) er det som gjelder, føler jeg. :)

Når det gjelder vifteanbefaling så er det ikke rare forskjellen når det gjeder Ytelse per krone, på en kabinett-vifte (Dog blir det større forskjeller når det gjelder direkte kjøling, som f.eks CPU-kjøling), en billig Mist eller Zalman vifte yter helt greit, men er du en støy allergiker så er vel sistnevnte ikke å anbefale (Da ville jeg muligens heller gått for Fractal sine 120 cm'ere).

Hvis det er snakk om direkte kjøling av komponenter, har Scythe nettopp kommet med en ny vifte på massive 120x38 mm, 1000 Rpm, 2000 Rpm og 3000 Rpm.

Takk for input!

Satt lenge å funderte på PSU i 25k+ klassen. I denne klassen bør man forente det absolutt beste, og PP&C er akkurat det! I tilegg har den 7 års garanti. (Corsair har 5, så det er jo ikke gærnt det heller...)

Har latt være å ta med MIST med vilje, selv med de japanske kondensatorne mangler den litt på kvalitet kontra Corsair/PP&C

Verken Thermalright eller Prolimatech Megahalems kommer med vifte. Regner du med kostnaden for en skikkelig vifte beregnet for CPU kommer du opp på 700..

Prolimatech Megahalems

1232552352Q2gSEC89rB_3_1.png

Tråden er meget rotete og uoversiktlig, men den er jo tross alt under konstruksjon! (Tisp til layout?)

EDIT: Termologien er vanskelig å få rett.. Er kjøling/PSU/skjerm komponenter/hardware?

Endret av ravii
Lenke til kommentar
Satt lenge å funderte på PSU i 25k+ klassen. I denne klassen bør man forente det absolutt beste, og PP&C er akkurat det! I tilegg har den 7 års garanti. (Corsair har 5, så det er jo ikke gærnt det heller...)

Har latt være å ta med MIST med vilje, selv med de japanske kondensatorne mangler den litt på kvalitet kontra Corsair/PP&C

Verken Thermalright eller Prolimatech Megahalems kommer med vifte. Regner du med kostnaden for en skikkelig vifte beregnet for CPU kommer du opp på 700..

*Bilde*

Da ville jeg gjerne ha en begrunnelse på hvorfor Corsair'n har mer kvalitet eller ytelse fremfor Mist'n?

Det er ingen tvil om at OCZ PP&C yter bedre, men dette er en nokså ekstrem PSU som både bråker vesentlig mer enn vanlige PSU'er og som du sier så er den ikke modulære (Noe som er en stor fordel).

Når det gjelder denne Prolimatech kjøleren, så har jeg kommentert den i tråden til Betroz (Var vel riktig navn?), da jeg føler det er altfor vaklende resultater med denne kjøleren iforhold til TRUE, for å kalle den bedre enn førstnevnte. :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Siden det er labert med tester av MIST 1000W er dette basert på andre forumbrukeres erfaringer. Og hos de mest kunnskapsrike brukerne, meninger.

MIST er uten tvil den 1000W som gir mest "bang for the bucks", men ved budsjett rundt 20k+ er det bedre å legge i 500kr ekstra og få HX1000. 1000W er egentlig overkill, men greit i de øverste budsjettklassene.

Thermalright er den beste. Men jeg drister meg til å si at Prolimatech er bedre en Nocuta NH-U12P.

EDIT: Komponentnavn er skrevet fra hukommelsen, så om noen er feil må dere si ifra!

Endret av ravii
Lenke til kommentar
Siden det er labert med tester av MIST 1000W er dette basert på andre forumbrukeres erfaringer. Og hos de mest kunnskapsrike brukerne, meninger.

MIST er uten tvil den 1000W som gir mest "bang for the bucks", men ved budsjett rundt 20k+ er det bedre å legge i 500kr ekstra og få HX1000. 1000W er egentlig overkill, men greit i de øverste budsjettklassene.

Thermalright er den beste. Men jeg drister meg til å si at Prolimatech er bedre en Nocuta NH-U12P.

Aha, da vi ihvertfall enige rundt CPU-kjøler(e).

Men dette med Mist vs Corsair, synes jeg er direkte feil. Etter Hw's test av den gamle Mist 1000 wattern så kom Mist ut med en ny og forbedret utgave, hvorav noen forumbrukere fra dette forumet hadde stor innflytelse (Helt åpenbart). Den tidligere Mist'n kan vi nok konkludere med at var et hakk dårligere enn Corsair (Hx 1000), men den nyeste utgaven er som sagt forbedret. Det er også viktig å si at det er svært viktig å koble kablene til Mist riktig, selv om alle kablene fungerer overalt på PSU'n, så er det i enkelte "porter" som har ekstra Juice til f.eks en GPU :)

Lenke til kommentar
Fortsatt, Corsair er anerkjent over hele verden som en av de aller beste produsentene. Skulle likt å se en skikkelig test av MIST (ikke det at HW sin var dårlig) med de nye kondensatorene.

Da kan jeg svare med samme lunte: Mist har holdt på vesentlig lenger enn Corsair, eller: Det er en grunn til at Mist selger så bra som de gjør, like useriøst med andre ord ;)

Jeg sier ikke at Corsair er dårligere/bedre, men Mist er ihvertfall like god som Corsair'n.

Jeg har selv testet både den gamle og den nye Mist'n, dog ikke på noe nevneverdig krevende komponenter.

Lenke til kommentar

Da konkluderer jeg med at vi er enige om å være uenig :p

Da kan jeg svare med samme lunte: Det sier litt at Corsair har klart å skaffe seg en slik anerkjennelse på så kort tid.

Jeg tviler egentlig ikke på at MIST er tilnærmet like god, men tja..

Det skal nevnes at støynivået på MIST er lavere en på Corsair.

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall feil, som sagt så har jeg testet begge Mist PSU'ene, og den eldre Mist'n går for å være mer stillegående, ja, men den nye utgaven er mer støyende (M.m jeg fikk en utgave hvor viftestyringa på PSU var delvis ødelagt).

Nå skal det også sies at det ikker er Corsair som bygger selve innholdet i deres PSU'er, men Seasonic (Meg bekjent) :)

Vannkjøling:

High-End:

CPU-Blokk: Swiftech Apogee GTZ

Pumpe: Iwaki

Radiator: Feser X-Changer Quad

Fitting: Bitspower, bedre kjent som "Fat-boy Nipler"

Når det gjelder valg av GPU-blokk og Chipsett-blokk så må du/dere finne blokk(er) som passer Hovedkortet/Skjermkortet. Jeg ville foretrukket en Heldekkende GPU-blokk (Eksempel).

"Bangs For Bucks":

Pumpe: Swiftech DDC 3.2 (18 Watts utgaven!)

Radiator: Swiftech MCR320 QP

CPU-Blokk: EK-Supreme

Altså du får et særdeles godt Vannkjølingssystem (For CPU) til ca 3000 kroner inkludert frakt og Mva (Grovt Regnet).

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Veldig bra initiativ, ravii! :)

Mye bra informasjon her som kan komme godt med når man skal bygge seg PC neste gang. Flott! :)

(Jeg så forresten et par leifer her og der, men jeg regner med de forsvinner etterhvert som tråden blir mer fullstendig... ;) )

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall feil, som sagt så har jeg testet begge Mist PSU'ene, og den eldre Mist'n går for å være mer stillegående, ja, men den nye utgaven er mer støyende (M.m jeg fikk en utgave hvor viftestyringa på PSU var delvis ødelagt).

Nå skal det også sies at det ikker er Corsair som bygger selve innholdet i deres PSU'er, men Seasonic (Meg bekjent) :)

Hm, var ikke klar over at den nye MISTen støyet mere.

Det er Seasonic som produserer Corsair, og Seasonic er, sammen med PP&C den mest annerkjente produsenten i verden.

PP&C 1200 Turbo-cool har faktisk 10! års garanti.

EDIT: Jeg kan tydeligvis ikke lese, den har 7-års garanti.

Endret av ravii
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje det hadde gjort seg med noen bilder i tråden, særlig i forhold til kabinettene slik at det blir litt enklere for folk å luke dem ut i forhold til design? Deg må dog gjøres på en elegant måte, sånn at tråden ikke blir uoversiktlig. Link til produktene i prisguiden hadde nok også vært en fordel.

Ser heller ikke noe problem i å anbefale flere produkter i samme klasse, feks både 1000Werene til MIST og Corsair - begge produktene er jo gode. Ytelsesmessig er kanskje den fra Corsair best, men MIST'en har jo fordelen at den er noe mindre.

Har dessuten et fordel til budsjettkategori for luftkjøling og det er CoolerMaster 212 Anandtech ble i hvertfall veldig positivt overrasket over denne og den er et billig alternativ til boxed-vifta.

Edit: Stå på forresten! :thumbup:

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Tja, er skjønt enig at fremtidsrettet innenfor data er omtrent fraværende, men det som forlenger levetiden mest for budsjett/midrange gamerigg i dag er 2 enkle små grep, som faktisk ikke koster allverden.

Hk med støtte for cf eller sli, psu kraftig nok til å drive dette , dvs helst over 650 w.

Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at hverken Chieftec eller Tagan; en tilfeldig test får plass på noen av klassene under PSU. Chieftec leverer bra kvalitet for en relativt bra penge, mens Tagan får topp score i de fleste tester. Tagan.com

Ihvertfall er det veldig viktig å sile markedet og være helt sikker på at de anbefalingene som legges ut er riktig. Skal vi stille krav til at den som legger ut et forslag har testet det selv eller er det nok å lese andre tester?

Forøvrig et veldig bra initiativ, men ligger ikke dette i prinsippet også under anbefalinger på Forumet?

Denne må vel ligge øverst her - eller skal den være i en annen Forumdel? Hvis det så kan dere bare se bort fra mine kommentarer.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle men hvorfor jeg ikke får lagt til endringer når jeg trykker "Legg til endret innlegg"? "Hurtig endring" fungrer heller ikke.

Jeg får lagt til endringer som inneholder 1 ord(har ikke testet 1, 2, 3 osv) men nnår jeg prøver å legge til hele posten funker det ikke.

En stor takk til alle brukerne som har bidratt til tråden!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...