Gå til innhold

Trenger hjelp med "mest lest script"

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Jeg prøver for tiden å lage ett "mest lest" script med mysql. Siden jeg tenkte å holde det enkelt, så lager jeg bare man-søn i databasen, og url. Deretter skal jeg bare legge til ett treff på url'en og hvis nødvendig legge til url'en også hvis den ikke er der. Deretter bare sletter jeg tirsdagens kollone med treff på mandag når scriptet blir aktivert grunnet jeg ikke har tilgang på cron, eller får ikke benyttet noen gratis cron tjeneste.

Problemet mitt er at jeg ikke finner noen hjelp til dette, og er ganske nybegynner. Dette er det jeg har så langt, men det fungerer ikke, og jeg trenger en del hjelp til å komme videre.

<?php

$today = date('l');

// Require the database class
require_once('../DbConnector.php');

$url=$_SERVER['REQUEST_URI'];
$i=0;
$i++;

if(date() = Monday){
$connector->query("INSERT page='$url',monday='$i++' INTO artview");
}
if(date() = Tuesday){
$connector->query("INSERT page='$url',tuesday='$i++' INTO artview");
}
if(date() = Wednesday){
$connector->query("INSERT page='$url',wednesday='$i++' INTO artview");
}	
if(date() = Thursday){
$connector->query("INSERT page='$url',thursday='$i++' INTO artview");
}
if(date() = Friday){
$connector->query("INSERT page='$url',friday='$i++' INTO artview");
}
if(date() = Saturday){
$connector->query("INSERT page='$url',saturday='$i++' INTO artview");
}
if(date() = Sunday){
$connector->query("INSERT page='$url',sunday='$i++' INTO artview");
}
?>

og

<?php

if(date() = Monday){
$connector->query("UPDATE artview SET Tuesday = NULL");

}
if(date() = Tuesday){
$connector->query("UPDATE artview SET Wednesday = NULL");
}
if(date() = Wednesday){
$connector->query("UPDATE artview SET Thursday = NULL");
}
if(date() = Thursday){
$connector->query("UPDATE artview SET Friday = NULL");
}
if(date() = Friday){
$connector->query("UPDATE artview SET Saturday = NULL");
}
if(date() = Saturday){
$connector->query("UPDATE artview SET Sunday = NULL");
}
if(date() = Sunday){
$connector->query("UPDATE artview SET Monday = NULL");
}
?>

Håper dere kunne hjelpe meg å dra i gang, da jeg er ganske grønn.

På forhånd takk

edit:

ser at jeg må stille en betingelse på om hvis url'en eksistere i databasen, så må jeg oppdatere isteden. Som sagt håper jeg på litt hjelp her. Har lest meg blind og forvirret i det siste :)

Endret av SimonNo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå forsøkt litt til, og tror jeg har funnet ut hvordan jeg lager en UPDATE hvis index'en er der allerede. Skal jo inkludere disse to scriptene på de relevante sidene, men får kun 500 feil.

Uansett, her er det nye

<?php

$d = date('l');

$id = $_GET['id']; 
$i=0;

if($d = Monday){
$connector->query("REPLACE INTO `artview` SET `page` = '$id', `monday` = '$i++; ");
}
if($d = Tuesday){
$connector->query("REPLACE INTO `artview` SET `page` = '$id', `tuesday` = '$i++; ");
}
if($d = Wednesday){
$connector->query("REPLACE INTO `artview` SET `page` = '$id', `wednesday` = '$i++; ");
}	
if($d = Thursday){
$connector->query("REPLACE INTO `artview` SET `page` = '$id', `thursday` = '$i++; ");
}
if($d = Friday){
$connector->query("REPLACE INTO `artview` SET `page` = '$id', `friday` = '$i++; ");
}
if($d = Saturday){
$connector->query("REPLACE INTO `artview` SET `page` = '$id', `saturday` = '$i++; ");
}
if($d = Sunday){
$connector->query("REPLACE INTO `artview` SET `page` = '$id', `sunday` = '$i++; ");
}
?>

Håper noen av dere kan legge igjen en kommentar til hvorfor det ikke fungerer..

Endret av SimonNo
Lenke til kommentar

har man-søn fordi jeg skal ha siste 7 dager lest. Nå vil det jo ikke bli helt 7 dager, men i mangel av bedre kunnskaper til hvordan å løse dette, så gjør jeg det sånn for øyeblikket :)

Takk for hjelpen, skal forsøke det du sa.

Edit:

Nå er det forsøkt. Får fortsatt 500 feil. Slanket scriptet maks for å se om jeg fant noe feil. Finner ikke noe selv

<?php

$d = date('l');

$id = $_GET['id']; 
$i=0;

if($d = Monday){
$connector->query("INSERT INTO artview (page, monday) VALUES ('$id', '$i++') ON DUPLICATE KEY UPDATE monday = monday + 1;");
}

?>

Trenger hjelp med å f dette til å funke i det store å det hele. :S

Endret av SimonNo
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha hjelp, så er du nødt til å være hjelpsom mot oss også. Jeg aner ikke hva «500 feil» betyr, desverre. Riktig nok så kan jeg peke ut et par åpenbare feil ved koden i håp om at det kanskje hjelper.

1. Du må ha fnutter rundt strings.

2. Bruk dobble likhetstegn for å sammenlikne verdier, ikke enkle. Da tilegner du bare en verdi og if-linjen evaluerer nettopp denne verdien. (Dvs. at det alltid er mandag)

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Regner med at han mener 500 feil som i http feilmeldinger (glemte navnet her og nå)

Feks:

404 = Finner ikke filen/mappen

403 = Ikke adgang

500 = Intern server feil, altså det har ikke noe å gjøre med php scriptet ditt, men mulig med en .htaccess fil eller en innstilling i web servern

Lenke til kommentar
Der tar du nok litt feil. Såvidt jeg husker kan 500 glatt være en PHP-feil hvis PHP kjøres som CGI og ikke som en modul i webserveren. Mulig det kan skje ellers også, i f.eks IIS.

Selvfølgelig en mulighet, men hvis trådstarter kunne fortelle oss hva slags feilmeldingen det er

Lenke til kommentar

Hei igjen. Det er en http 500 feilmelding jeg mener. Står intern server feil, så husker jeg ikke ordrett, men den sier noe om at det kan være server eller script feil. Jeg har fått en god del 500 feil på de dusinvis kombinasjonene med forskjellige require/include/include_once hvor jeg har prøvd relativ referanse hvor linken i helehet står, eller document_root , eller bare ../xxx osv for å få siden til å fungere. skjønner ikke hvorfor det har så mye å si. Men nå er jeg kommet til det punktet at jeg står helt i stampe og jeg vet ikke om jeg gjør noe som burde fremkalle en "500" feil i scriptet mitt, eller om at jeg må finne en annen måte å få inkludert scriptet mitt på.

Hvis det er noe hjelp for noen som kanskje er kjent med hoster bruker jeg one.com

Som tidligere nevnt her ang cgi, så mener jeg de ikke kjøres som CGI. Vet ikke hva det betyr eller mener, men er bare noe jeg kom over.

Endret av SimonNo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...