Hestvik Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Hei, Har hatt en leilighet over en 3 års periode, der det ikke har vært installert en strømmåler eller en understrømmåler. Utleier har gitt uttrykk for at en strømmåler skulle vært montert slik at vi kan begynne og betale strømutgifter, men har enda ikke montert noe. Nå etter 3 år har vi funnet oss en ny plass og bo, og skulle derfor si opp dette leieforholdet. Når jeg fikk utleier på telefon idag, sa han at vi måtte finne en avtale for dette med strømmen som hadde blitt brukt, og mente at dette skulle etterfaktureres selv om det aldri har blitt inngått en avtale på etterbetaling. Vi har under forståelse av at inntil strømmåler var montert, skulle vi ikke betale strøm. I leieavtalen står det at strøm er ikke inkludert, og skal leses av på måleren. Så kan utleier etterfakturere oss for 3 års forbruk av strøm? Det er jo snakk om 27.000,- om vi regner gjennomsnittet på en slik leilighet! Hva kan man gjøre her? Endret 30. mars 2009 av Azraille Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Be om dokumentasjon på forbruket. Kan han ikke vise til det skal dere heller ikke betale noe. MEN vil tro dere ikke kan komme gratis unna dette heller, da det må forventes at man skal bruke strøm når man bor et sted og strømmen ikke er gratis gjennom kontrakten. Strømmen bør selvfølgelig faktureres dere videre med en gang utleier mottar fakturaen, man kan ikke komme løpende med et gammelt krav etter flere år. Vil tro at slike tilfeller kan hindre utbetaling av depositum. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Men står det som du sier strøm inkludert på kontrakten skal dere ikke betale en krone =) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Nå sier han strengt tatt at strøm ikke er inkludert. Skal ikke si noe for skråsikkert her, jeg ser frem til utlegninger fra noen litt mer jusskyndige. Men dere har avtalt at dere skal betale strøm. Dermed vil det nok være tvilsomt at dere kan sippe å betale. Dere har antatt at dere ikke skulle betale strøm, men har dere hatt noen grunn til denne antakelsen? Huseier har helt klart ikke gjort jobben sin her, men det er vel naivt å tro at det betyr gratis strøm. Om dere kan regne med å slippe unna deler av beløpet kommer det sikkert noen og skriver noe om. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Nå skal vel jeg ikke uttale meg, for jeg er ikke 100% sikker. Dog mener jeg det er huseieren som har tråkket i salaten, trampet i klaveret, skutt seg selv i foten og nå kommer hinkende etter deg på krykker. Det skal enten være installert strømmåler, eller annet som kan bevise strømforbruket. Har ikke slik blitt installert, så er det huseiers egen megatabbe og har ingen rett til å legge det over på husleier. Om ikke huseier har mulighet til å installere strømmåler, vil det mest logiske være å avtale en fast månedspris for strøm. Man trenger ikke være Sherlock Holmes for å gjette seg til at dette heller ikke har blitt gjort?! Disponerer dere hele huset, så har nok huseier selv mottatt regningene. Han/hun må da kort forklart forklart være blåst om han/hun ikke umiddelbart videresendte regningen til deg. Om så var tilfelle, burde huseier sagt opp sin avtale, slik at du selv måtte opprette en avtale med ønsket strømlevrandør. Kort oppsummert mener jeg at huseier ikke kan komme med 3 år gammle regninger. Faktisk om jeg ikke husker feil, så er det en paragraf i husleieloven som sier at -1- år er maksimal tid. Alle utgifter over et år uteblir og går eventuelt over på huseiers egen kappe. Når huseier ikke installerer strømmåler eller forsøker å komme til enighet med deg om fast månedspris eller annen avtale, viser han/hun svært liten interesse for de pengene og det blir mildt sagt bare for dumt om han/hun nå kommer suttrende til deg tre år etter. Lenke til kommentar
Hestvik Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Nå sier han strengt tatt at strøm ikke er inkludert. Skal ikke si noe for skråsikkert her, jeg ser frem til utlegninger fra noen litt mer jusskyndige. Men dere har avtalt at dere skal betale strøm. Dermed vil det nok være tvilsomt at dere kan sippe å betale. Dere har antatt at dere ikke skulle betale strøm, men har dere hatt noen grunn til denne antakelsen? Antakelsen kommer av at vi forsto det slik at vi skulle ikke betale strøm før en strømmåler var montert. Fyren eier ett stort elektriker firma, så det å få montert en strømmåler skulle ikke være det vanskeligste. Han har heller aldri gitt uttrykk for at vi skulle etterfaktureres for den strømmen som var brukt inntil en strømmåler ble montert. Nå skal vel jeg ikke uttale meg, for jeg er ikke 100% sikker.Dog mener jeg det er huseieren som har tråkket i salaten, trampet i klaveret, skutt seg selv i foten og nå kommer hinkende etter deg på krykker. Det skal enten være installert strømmåler, eller annet som kan bevise strømforbruket. Har ikke slik blitt installert, så er det huseiers egen megatabbe og har ingen rett til å legge det over på husleier. Dette var det jeg mente, at han kan ikke kreve betaling av strøm før vi som leiere kunne se hva som eventuelt ble brukt. Jeg har ingen anelse over hvor mye som er brukt over de 3 siste årene, men regner med at det er en del. Om ikke huseier har mulighet til å installere strømmåler, vil det mest logiske være å avtale en fast månedspris for strøm. Man trenger ikke være Sherlock Holmes for å gjette seg til at dette heller ikke har blitt gjort?! Dette har heller ikke blitt gjort, vi har fått beskjed om at han skal sette opp en strømmåler. Når huseier ikke installerer strømmåler eller forsøker å komme til enighet med deg om fast månedspris eller annen avtale, viser han/hun svært liten interesse for de pengene og det blir mildt sagt bare for dumt om han/hun nå kommer suttrende til deg tre år etter. Helt enig, og da synes jeg det blir feil å komme med ett slikt krav når det ikke har kommet noen avtale på betaling av strøm. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 § 3-4. 1 Betaling for elektrisitet og brensel Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved dette på samtlige leiere i eiendommen. I forhold til reglene i tvangsfullbyrdelsesloven 2 kapittel 13 regnes krav som nevnt i første og annet ledd som leie. 3 Jeg vil tro at en avtale om strømmåler også kan oppfattes som et "krav", dersom dere har purret for å få en strømmåler. Det kan også hende at paragrafen kan brukes analogisk dersom dette ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Tråden omhandler ikke forbrukerretslige problemstillinger og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Juss, eventuelle reaksjoner på modereringen gjøres på pm. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei, Har hatt en leilighet over en 3 års periode, der det ikke har vært installert en strømmåler eller en understrømmåler. Utleier har gitt uttrykk for at en strømmåler skulle vært montert slik at vi kan begynne og betale strømutgifter, men har enda ikke montert noe. Nå etter 3 år har vi funnet oss en ny plass og bo, og skulle derfor si opp dette leieforholdet. Når jeg fikk utleier på telefon idag, sa han at vi måtte finne en avtale for dette med strømmen som hadde blitt brukt, og mente at dette skulle etterfaktureres selv om det aldri har blitt inngått en avtale på etterbetaling. Vi har under forståelse av at inntil strømmåler var montert, skulle vi ikke betale strøm. I leieavtalen står det at strøm er ikke inkludert, og skal leses av på måleren. Så dere har vært i den tro at strømmen var gratis inntil strømmåler var montert? Det må jeg da si var en noe ... spesiell oppfatning. Så kan utleier etterfakturere oss for 3 års forbruk av strøm? Det er jo snakk om 27.000,- om vi regner gjennomsnittet på en slik leilighet! Hva kan man gjøre her? Det fremgår av posten at strøm ikke er inkludert i leie, altså er det § 3-4 i husleieloven som dukker opp for spørsmålet. Det fremgår av kontrakten at det skal betales for strømmen (regner jeg med -- post gjerne nøyaktig hva som står i kontrakten), altså er dette et rettskrav utleier har mot dere. Dette rettskravet foreldes etter de alminnelige reglene i foreldelsesloven, som i hovedregel sier at et krav foreldes tre år etter at den som har kravet tidligst kan kreve å få betaling. Det vil si at tre år etter at første avtalte "strømbetaling" skulle betales, foreldes den. I utgangspunktet har huseier altså krav på betaling for elektrisitet dere har forbrukt, hvis ikke kravene er blitt foreldet. Leietaker har krav på å få en spesifisert oversikt over hva som er fordelt på hvilke husrom av strøm, men dette er ikke noe leietaker automatisk får -- det må bes om. Det er for øvrig ikke et krav etter loven at leietaker bare skal dekke utgifter til leieenhetens strøm/oppvarming, det forutsettes i forarbeidene at leietaker kan kreves for en større del enn "eget forbruk". Det forutsettes videre at dette er regulert i leieavtalen. Når det gjelder installasjon av strømmåler mener jeg loven må forstås slik at leierne aktivt må kreve dette, ikke bare purre på et tilbud fra utleier. Jeg henter støtte i lovens forarbeider, herunder Ot.prp nr. 82 (97-98) s. 170: "Det er opp til leierne å avgjøre om målere skal kreves installert." Når man på denne måten gir leierne en slik ubetinget rett er det rimelig å forvente at de bruker den. Kommer tilbake med mer senere, jeg fant plutselig ut at kjøleskapet var i manko på mat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå