Gå til innhold

Ubuntu 9.04 beta er tilgjengelig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Filthpig skrev:
  aspic skrev:
  Sitat
Installasjonen er ferdig, men det er naudsynt med ein omstart av maskina for å nytte den nye installasjonen.

:love: Ubuntu er så erkenynorsk og høfleg. :)

Hehe, joa.. Men jeg synes problemet med nynorske oversettelser ofte blir -for- erkenynorsk, slik at det grenser mot parodisk.. Og det er alt for sjeldent brukt en mal for oversettelser (gjelder også bokmål), slik at distroen/programmet/whatever fremstår som et lappverk uten like.. Og det er ikke bra :(

Når man først skal lage en nynorsk versjon, må den jo ikke være for lik den bokmåle. Dermed blir det "erkenynorsk". Jeg kjører nynorsk på min Ubuntu, og synes det spriter opp os-et :)

Som i Firefox: "Vil du lata att opne fanar?"

Lenke til kommentar

Noen som veit hvilken versjon av AMD/ATis restricted driver som følger med betaen?

Jeg tenkte jeg skulle oppgradrere til siste driver fra mars, men fikk beskjed om at det var en degradering (fra 8.600 til 8.593). Det virker jo litt merkelig at de kjører en driver nyere enn den siste offisielle fra AMD/ATi.

Edit:

Leste nettopp at det faktisk er en pre-release av april-driveren inkludert.

Endret av LarsM
Lenke til kommentar

Gleder meg til denne, Ubuntu blir bare bedre og bedre.

Lite spm; følger det med Java nå, en åpen versjon var jo nesten klar til forrige versjon av Ubuntu. Og jeg mener å ha lese at p7zip skulle ligge inne?

Forstår ikke hvorfor de ikke legger inn ttf-liberation?

Lenke til kommentar

Det er fristende å hive inn dette på min Thinkpad T42 med 1.5GB minne. Hvordan tror dere det vil fungere?

Et par spørsmål:

- Kan jeg senere oppgradere til release?

- Vil fingerprint login fungere

- Trådløst og blåtann vil fungere greit?

- Hvordan er det med multimediastøtte, kan jeg spille MP3, FLAC og 720P mkv? DVD?

- Finnes det spotify støtte?

Ellers på tide at jeg får somlet meg til Linux nå på daglig brukte maskiner, har drøyd altfor lenge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

- Ja

- Nyeste GNOME skal ha integrert stötte for det, saa tipper ja.

- Her avhenger det litt, men stort sett god erfaring. Om du har Intel-kort skal det funke uansett egentlig

- MP3, ja, med spesielle kodeker. FLAC, dette er et aapent format, saa selvfölgelig; JA, MKV; Ja. DVD, du trenger libdvdcss for aa spille av krypterte DVDer, er lett aa installere.

- Ingen OS stötter Spotify, her maa man faa begrepene i orden: Spotify stötter OSet. Men ja, Spotify kan kjöres via Wine paa alle Linux-distribusjoner.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Ordmongeri :). Men det finnes altså ingen alternativ klient for Spotify som kjører på Linux. Ellers takk så får jeg se hvor mye kjas det blir å få til disse tingene. Skal prøve i helgen.

Skal installere med Ext4, gidder ikke noe gammelt og tregt filssytem på en allerede treg 60GB 7200RPM laptopdisk. Håper det kommer som et valg under installasjonen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bedre ytelse eller ei, du vil være glad for at du har journaling på den dagen batteriet på laptopen din går tomt/feiler, eller maskinen kræsjer på en annen måte.

Bruker journaling på min SSD (i Asus Eee'en) også, prøvde uten en stund, men mistet mye data når jeg ikke fikk tatt "clean" shutdown.

Lenke til kommentar
  Sokkalf^ skrev:
Bedre ytelse eller ei, du vil være glad for at du har journaling på den dagen batteriet på laptopen din går tomt/feiler, eller maskinen kræsjer på en annen måte.

Bruker journaling på min SSD (i Asus Eee'en) også, prøvde uten en stund, men mistet mye data når jeg ikke fikk tatt "clean" shutdown.

Hjelper lite med journaling hvis du har en SSD med DRAM write cache uten kondensator til å holde enheten i drift lenge nok til å flushe cache til NVRAM. Intel sin SLC disk skal være en av disse og jeg regner med resten av SATA SSD er mye i samme gata, kanskje med unntak av de aller tregeste som ikke har DRAM write cache.

Lenke til kommentar
  Theo343 skrev:
Skal installere med Ext4, gidder ikke noe gammelt og tregt filssytem på en allerede treg 60GB 7200RPM laptopdisk. Håper det kommer som et valg under installasjonen.

Bruk Ubuntu alternate så kan du velge ext4 under installasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...