Gå til innhold

Ubuntu 9.04 beta er tilgjengelig

Anbefalte innlegg

Har kjørt alphaen i litt over en uke nå og kan ikke si noe annet enn at dette er et stort steg i rett retning :) Har kjørt dønn stabilt og forbedret bootetid merkes godt.

Herlig hvordan drivere fikses automatisk første gang du f.eks går inn på youtube, eller skal spille av en mp3/m4u fil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nærmer seg tiden for den halvårlige oppdateringstradisjonen nå ja :)

Oppstartstiden skal visstnok forbedres ytterligere ved å gå over til ext4.

Det har antagelig lite med ext4 å gjøre. Lav boot-tid ble annonsert av Mark Shuttleworth som et mål for 9.04. Kanskje noen kna rapportere fra ext3 installasjon?

Det er nok litt både og. De siste månedene har det vært et veldig stort fokus på ytelse over hele Linux fjøla. Gnome og de forskjellige distribusjonene har også gjort sitt. Ext4 vil selvfølgelig ikke halvere oppstartstiden, men etter det jeg har lest på nettet i det siste virker det som det tar en del sekunder av oppstartstiden.

Lenke til kommentar

Har kjørt Jaunty siden alpha 5, sånn omtrent, og jeg må bare si at jeg er imponert over hvor bra Ubuntu begynner å bli. Det som er synd med Jaunty er at kernel 2.6.29 kom for sent til å bli standard, så det blir ingen kernel mode setting, noe som betyr at vi må vente på den vakre oppstarten fra Fedora til oktober :( Men forhåpentligvis vil Gallium3D være langt mer modent da, sammen med de åpne grafikkdriverne til de to største. Intel er jo svært godt oppdatert på åpne drivere, utenom Poulsbo-brikkesettet.. Men jeg ser at det skjer veldig mye spennende rundt Nouveu (åpen nvidia-driver) og AMD-driverne for tiden, og jeg mener å huske at Google også skulle sponse utvikling rundt Gallium3D på Summer of Code, så Karmic Koala kan bli en veldig spennende release!

Jeg har kun én regressjon å melde siden 8.10, og det er at systemet mitt blir litt tregt med Compiz-effekter, men nå kjører jeg jo dette på en fem år gammel laptop.. Noe av cluet er vel at de har bytta til EXA i Jaunty.. Så jeg får ikke smoothe desktopeffekter, men who cares. Ubuntu beta er dønn stabilt og funker som en drøm for meg!

Lenke til kommentar
Jeg har kun én regressjon å melde siden 8.10, og det er at systemet mitt blir litt tregt med Compiz-effekter, men nå kjører jeg jo dette på en fem år gammel laptop.. Noe av cluet er vel at de har bytta til EXA i Jaunty.. Så jeg får ikke smoothe desktopeffekter, men who cares. Ubuntu beta er dønn stabilt og funker som en drøm for meg!

De har alltid kjørt EXA... UXA er helt nytt og selv om det tilbyr merkbar ytelsesøkning, så er det ikke klart for bruk enda, så de bestemte seg for å fortsett med EXA aksellerasjon...

Lenke til kommentar

De har alltid kjørt EXA... UXA er helt nytt og selv om det tilbyr merkbar ytelsesøkning, så er det ikke klart for bruk enda, så de bestemte seg for å fortsett med EXA aksellerasjon...

hmhm, mener på at crdlb (en fyr på #ubuntu+1) sa noe om at det kunne være det som var årsaken.. Jaujau.

Lenke til kommentar
Mulig at alfa utgavene har brukt UXA... men EXA var brukt i 8.10 hvertfall...

Okei. Det er nok bare jeg som surrer. :ph34r:

Tenkte å installere dette på laptopen no, bør eg gå for ext4?

Så lenge du holder /home på en egen partisjon er det bare å kjøre på :) Skulle det ikke funke tilfredsstillende er det jo bare å reinstallere systemet og remontere /home

Lenke til kommentar
Så lenge du holder /home på en egen partisjon er det bare å kjøre på :) Skulle det ikke funke tilfredsstillende er det jo bare å reinstallere systemet og remontere /home

Hmm, no blei eg litt usikker her. Står på "klargjering av partisjonar" og du meiner eg bør ha \root som ext4 og installere \home på ext3? Eller begge på ext4, men berre på forskjellige partisjonar? Slik eg har gjort det før har eg installert alt på \root, vil ikkje det fungere like greit?

Lenke til kommentar

for ikke logget meg på amsn men det rare er at jeg kan gjøre det i pidgin, noen formeninger om dette?

og en ting til, installerte kde, men jeg fikk ikke koblet meg på Internett selv om jeg for signaler og kan se andre nettverk, så har noen en anelse om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Hmm, no blei eg litt usikker her. Står på "klargjering av partisjonar" og du meiner eg bør ha \root som ext4 og installere \home på ext3? Eller begge på ext4, men berre på forskjellige partisjonar? Slik eg har gjort det før har eg installert alt på \root, vil ikkje det fungere like greit?

Jeg ville gått for alt i ext4. Men som du sier, / og /home på to partisjoner ;)

Lenke til kommentar
Installasjonen er ferdig, men det er naudsynt med ein omstart av maskina for å nytte den nye installasjonen.

:love: Ubuntu er så erkenynorsk og høfleg. :)

Hehe, joa.. Men jeg synes problemet med nynorske oversettelser ofte blir -for- erkenynorsk, slik at det grenser mot parodisk.. Og det er alt for sjeldent brukt en mal for oversettelser (gjelder også bokmål), slik at distroen/programmet/whatever fremstår som et lappverk uten like.. Og det er ikke bra :(

Lenke til kommentar

Launchpad.net's Rosetta er en ypperlig plattform for oversettelser. Du velger spraak og programmer og har god oversikt hva som trengs aa oversettes. Alt skjer via nettleser.

EDIT: Og om noen lurer; Nei, dette er ikke bare for Ubuntu siden alle oversettelsene blir sendt "upstream" til sine originale prosjekter.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Takker, takker.. Steike, blir meir og meir imponert av 9.04. Har på "ekstra" på skrivebord-godteri, og alt flyt uhyggjeleg fint i forhold til 8.10. Eg kan faktisk scrolle ned vg tilnærmet utan lag (og utan flashblock installert). Bedriftspc med integrert skjermkort ftw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...