Gå til innhold

Ubuntu 9.04 beta er tilgjengelig

Anbefalte innlegg

Er klar over det med filsystemet Smif. Men hvis ex4 ikke helt stabilt ennå (?) så ser jeg egentlig ikke noe grunn til å endre til det ennå.

Vel. Stabilt eller ikke. Jeg har brukt det lenge med 9.04 alpha og beta og enda langer med Arch. Tror det er stabilt nok for vanlige folk, men canonical tørr vel ikke helt siden det er for nytt. Men jeg hadde nok ikke brukt det på en stabil server.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt 9.04 beta på hovedmaskinen noen dager nå. Kan ikke si meg annet enn meget fornøyd. Opplevde diverse skurr med lyden i begynnelsen, men dette gikk over etter noen oppdateringer. Synes det nye varslingssystemet er veldig pent. Opplever kun noen små bugs nå. Deriblant at Nautilus bestandig åpner seg bak andre vinduer og at Pidgin ikke kommer helt overens med den nye varslingssystemet.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut dette. Noen minutter med justering, så er default-temaet, som til stadighet ser like bra ut som kreft, borte for godt.

Ellers synes jeg denne utgaven virker stødig. Booter kjapt, og eneste irriterende bøggen jeg har snublet borti, er at Rhythmbox maser om kodeker til ukjente formater hver gang jeg starter opp.

Lenke til kommentar
Installer ubuntu-restricted-extras så slipper du det.

Ufrie codecer ol.

Poenget er at jeg har gjort det, men Rhythmbox gnåler allikevel hver gang. Jeg får spilt av normalt, men det er litt irriterende. Blir det for ille, får jeg bare fjerne filene manuelt.

Jeg antar at du har sagt i fra på bugtrackeren? Bekreftet allerede eksisterende rapport, eller opprettet en ny en?

khaffner: Hardwaremessig er de nok støttet, og har vært en god stund for de fleste tipper jeg. Men siden Blu-Ray video er noe DRM-befengt skit, som det meste annet av søpleformater som bransjen pusher så må det dekrypteres. Det finnes programvare som kan gjøre dette og lagre resultatet som en fil som du så kan spille av. Men "on-the-fly" støttes ikke enda. Det skyldes manglende interesse fra kompetente mennesker, men visstnok har det blitt betydelig mer fokus på dette innad i mplayer prosjektet nå nylig. Uansett, god støtte kommer tidligst i Karmic Koala, og da mener jeg tidligst.

Synes du det går tregt er det fritt frem for å bidra.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Jeg er også si meg ganske fornøyd med betaen. Denne gangen er det ganske bleeding. :)

Oppstarttiden er noe man virkelig merker forskjellen på. Både tiden det tar for kernel og resten av ubuntu, selv gnome laster meget raskt.

Har i tillegg testet denne på en vertex SSD og må bare la meg imponere! Vi snakker få sekunder fra grub til brukbar desktop.

Forskjellen virker større med 9.04 HDD vs. SSD enn 8.10 HDD vs. SSD. Mulig de har optimalisert disk bruken mye mer i 9.04? Eller tenkt spesielt på SSD? Uten at jeg kan dokumentere dette.

Håhå! Har en splitter ny Lenovo SL300 med OCZ Vertex i bestilling, og gleder meg som en unge til å installere Jaunty! Noen showstoppere som bør nevnes? Har lest det jeg finner på nett om Jaunty, og det er jo selvsagt noe smågnøkk. Har du noe å tilføye?

Hvis skjermdrivere, trådløsnett og Firefox/OpenOffice/Gimp og Inkscape ikke lugger for mye så er jeg happy frem til offisiell release. Hadde vært gjevt om VirtualBox funka også, så jeg kan fyre opp winXP på enkelte sære programmer. Og Wine da så klart, det hadde og vært fint.

Håper Jaunty er mer helstøpt og bugfritt enn Intrepid, mye gnøkk med bl.a lyd der for meg.

Endret av -x-
Lenke til kommentar
Installer ubuntu-restricted-extras så slipper du det.

Ufrie codecer ol.

Poenget er at jeg har gjort det, men Rhythmbox gnåler allikevel hver gang. Jeg får spilt av normalt, men det er litt irriterende. Blir det for ille, får jeg bare fjerne filene manuelt.

Jeg antar at du har sagt i fra på bugtrackeren? Bekreftet allerede eksisterende rapport, eller opprettet en ny en?

Selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Må si jeg gleder meg til final. :)

Sitter nå på en Ubuntu install som har blitt oppgradert fra 7.10 -> 8.04 beta -> 8.04 final -> 8.10 beta -> 8.10 final, så skal garantert slenge inn en fresh install av 9.04 for å få med ext4 og rydde opp i diverse.

Lenke til kommentar
Ifølge flere kilder kan du faktisk innstalere ubuntu på en ext4 partisjon, og lage dem på hvordan som helst nye partisjoner..

Kunne og ta med tester av ext3 mot ext4 som feks

http://www.tuxradar.com/files/ubuntu_vs_7-ext4.png

I testen blir det generelt målt mye windows 7 mot ubuntu

http://www.tuxradar.com/content/benchmarke...ta-vs-windows-7

Det har skjedd mye med boot-tiden siden den testen ble gjort. 9.04 er nå vesentlig raskere enn 8.10 til å boote, så det blir nok klar seier til 9.04 hvis samme test kjøres i dag. Interessant å se at win7 allerede er omtrent like bloated som Vista.
Lenke til kommentar
Må man formatere partisjonen til ext4? Det er teknisk mulig å montere ext3 som ext4 i /etc/fstab, men blir det ikke "ordentlig" ext4?

Stemmer, dette er kun for å øke kompatibiliteten. Du vil ikke få de fordelene som ext4 innebærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...