Misspiggy Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg bor i et lite sameie. Det er kun to eiere, meg og naboen. Saken er at naboen har "stjålet" en del av fellesarealet i kjelleren, og stengt av denne delen, slik at jeg ikke kan benytte meg av den. Dette kan han vel ikke bare gjøre uten godkjenning fra meg? Han har laget en hybel der nede, så han tjener jo penger på noe som han har stjålet fra meg Hvordan går jeg frem for å få dette undersøkt? Kan jeg kontakte politiet, eller er det best å ta kontakt med noen i kommunen? Jeg vil helst ikke ta dette opp direkte med naboen, fordi kommunikasjonen er dårlig, og han vil ikke høre på meg. Det er en god stund siden dette ble gjort, og jeg skulle ha reagert med det samme. Men siden jeg er litt konfliktsky, og ville unngå uvennskap, lot jeg være å si noe. Men er det for sent nå? Denne naboen har vært frekk hele tiden, og plaget meg med usaklige klager osv. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Har han bygd en hybel i kjelleren må jo dette være søkt og godkjent utbygning mener jeg. Dermed må han enten ha søkt og fått byggetillatelse, og da har han jo lov, mens har han bare bygget uten noe mer enn sin egen godkjenning har du en god sak. Skal jo være bestemmelser og plantegninger over hvordan boligen er fordelt som du kan bruke? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Fellesarealer o.l. pleier ofte være tinglyst og skal være definert i skjøtet ditt. Evnt heftelser og servitutter på eiendommen skal også stå her. Typisk scenario kan jo være at tidligere eier har sagt at det var greit at naboen bygde leiligheten på fellesarealet. Det første eg ville gjort var å sjekke opp i hvor fellesarealet begynte og hvor det sluttet. Deretter ville eg ha sjekket om det er tinglyst noen heftelser eller servitutter på dette på eiendommen. I tillegg kan det være greit å sjekke om det er avtalt noe om dette med tidligere eier(kan jo være vanskelig å få til - sjekk salgspapirene). Dersom du har alt ditt på det tørre så ville eg tatt dette opp med naboen din på en saklig måte, helst skriftlig, hvor du forklarer situasjonen og foreslår at dere gjør en avtale om at du får din del av leieinntekten tilsvarende den delen hybelen som går inn på din del av kjelleren. Hvor du tar det derifra dersom han ikke godtar dette er eg usikker på. Men enten må det tas via byggningsetaten i kommunen eller så må du sende inn en anmeldelse. Kanskje begge deler. edit: Og som archongamer er inne på(som gikk meg hus forbi) er jo at en evnt hybel skal være regulert etter byggningsloven og i tillegg skal det være søkt om bruksendring. En kjeller kan ikke gjøres om til en hybel for eiers egen fantasi. Endret 30. mars 2009 av nomore Lenke til kommentar
Misspiggy Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Takk for svar:-) På plantegningene, er denne delen definert som fellesareale. Jeg mener at jeg skulle ha blitt varslet om denne utbyggingen på forhånd, noe som ikke har skjedd. Han sa til meg at leiligheten var godkjent, hvilket jeg ikke tror så mye på. Det holder vel ikke med kun en muntlig bekreftelse på dette? Han har nemlig løyet om ting tidligere. Å snakke med ham tror jeg er lite hensiktsmessig, siden han antagelig vil servere meg nye løgner. Jeg skulle vel ha krav på kompensasjon for min del? Er det mulig å få noen fra kommunen til å f.eks komme på befaring? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Be om bevis for godkjent byggetillatelse? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Du kan jo tipse kommunen om ulovlig bruksendring. I beste fall må dere søke om bruksendring på nytt(og denne trenger du jo ikke å gå med på med mindre du får din del av "kaka"), i værste fall på han slutte å leie ut og rive hybelen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hvor lenge er det siden denne hybelen ble oppført? Lenke til kommentar
Misspiggy Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Hvor lenge er det siden denne hybelen ble oppført? Ca halvannet år siden. Du kan jo tipse kommunen om ulovlig bruksendring. I beste fall må dere søke om bruksendring på nytt(og denne trenger du jo ikke å gå med på med mindre du får din del av "kaka"), i værste fall på han slutte å leie ut og rive hybelen. Godt tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå