Gå til innhold

BK: Veien videre er uklar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det gjort uskarp i PS? Synes det ble litt for kunnstig med den tynne streken som var klar, og resten var uklar.

Nei, sånne tafatte krumspring overlater jeg til andre. Du finner ingen bilder fra meg, med fake blur, fake bokeh eller lignende effekter.

Åpne en dof-tabell, plugg inn blendertall, brennvidde, og minimumsavdtand for objektivet jeg listet (1.4 m), så ser du at total depth of field er i overkant av 6 cm. Alt annet -- og spesielt det langt unna -- blir herlig blurret. :)

Lenke til kommentar

Joda, jeg har flere, men om den er stort mer gradvis, mistes mye av poenget med bildet. Er helt enig i at det ville bli et mer behagelig syn, men jeg er ikke bare ute etter å ha tilfeldige bilder av tilfeldige ting - de er tatt med mening :)

Tanken bak, som det hintes til i tittelen, er hvor ubetydelig vår kontroll, og sågar oversikt, er over fortid og fremtid. Kall det eksistensielt vissvass, men det er sørgelig sant - vi kan planlegge alt vi ønsker, men det vil seg sjelden slik.

Lenke til kommentar
Tanken bak, som det hintes til i tittelen, er hvor ubetydelig vår kontroll, og sågar oversikt, er over fortid og fremtid. Kall det eksistensielt vissvass, men det er sørgelig sant - vi kan planlegge alt vi ønsker, men det vil seg sjelden slik.

Eksistensielt visvas blir gjerne litt pretensiøst. Det er bedre å la bildet tale enn å overforklare dets mening.

For øvrig likte jeg bildet. Syntes først stripen i fokus forstyrret litt, men det ga seg med litt tilvenning.

Lenke til kommentar
Eksistensielt visvas blir gjerne litt pretensiøst. Det er bedre å la bildet tale enn å overforklare dets mening.

Stempelet 'pretensiøs' har jeg gitt meg selv for lenge siden, så det kan jeg leve med :) Når det var sagt, så lot jeg også bildet tale for seg selv, men når jeg blir konfrontert med hvordan det er konstruert, så må jeg nesten begrunne det.

Lenke til kommentar

Ja, eg skjønte kva du ville med bildet og tittel, og det ser bra ut i liten form, men som sagt, når eg blåser det opp i "full" størrelse føler eg overgangen er ein smule brå for min del.

Sjølvsagt, det er berre ein personleg preferanse, eg ville kanskje hatt eit litt større område og redigert inn ein smule jevnare overgang om eg skulle hatt dette på veggen, men det er berre meg. Det er forøvrig svært lite som skal til.

Lenke til kommentar
Det var nå mer ment som et råd enn at du skulle føle deg evig stemplet. Du skal få cred for den mer minimalistiske førsteposten, selv om du etterpå forklarte mer enn du absolutt måtte... ;)

Jeg tror de fleste som brenner for det de gjør, og har tro på egen innsats, har en personlighet med sunn blanding av å være pretensiøs, ydmyk og uredd, så jeg er ikke veldig bekymret for den merkelappen :)

Det flotte med kunsten er den fundamentale mangel på definitive uttrykk og inntrykk. Ingen oppfatter nøyaktig det samme, og verdien ligger sjelden der skaperen mente å legge den. Ingen innvendiger er feilaktige, ingen kritikk uberettiget og ingen retort hensiktsløs. Det eneste jeg kan håpe oppnå med å beskrive motivasjonen, er beroligelse i vissheten om at jeg ikke har gått mot mine prinsipper. Hva det måtte bety for andre, er sånn sett likegyldig, men ikke uten effekt.

Lenke til kommentar
For øvrig likte jeg bildet. Syntes først stripen i fokus forstyrret litt, men det ga seg med litt tilvenning.

Det skal gjerne gøre litt vondt i begynnelsen ;)

Jeg er ikke så glad å smal DF som trådstarter er, så dette blir litt for spesiellt for meg. Det er noen interssante ideer som utforskes her, og jeg ser gjerne at det lekes mer med de. Utover smal DOF, så synes jeg at bakgrunnene blir for rotete, særlig i bilde to. Men kontrasten mellomden gule stripen og asfalten er fin. Et bide med kun asfalt, gul stipe og DOF stripe kanskje ?

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...