Gå til innhold

[Løst]Sigma 50-150/2,8 vs Sigma 70-200/2,8

Anbefalte innlegg

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemID=7562674

vs

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemID=7499434

Heisann! jeg har tenkt å teste endel sportsfoto, ( mest snowboard)

og litt portrettbilder,

fungerer de greit eller blir det veldig vanskelig uten IS? hvilken burde jeg velge? pris har ingen betydning så lenge det er under 8 tusen

Endret av whipslash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IS hjelper bare mot kamerabevegelser, ikke mot at motivet beveger seg, så IS hjelper ikke så mye på sportsfoto.

Begge går for å være bra, spørsmålet er hvor du trenger de ekstra millimetrene. Selv synes jeg 50 - 70 er viktigere enn 150 - 200 og skal kjøpe 50-150. Det er også et alternativ å kjøpe 50-150 og en 1,4x telekonverter, da får du 50-150 f/2.8 og 70-210 f/4.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
IS hjelper bare mot kamerabevegelser, ikke mot at motivet beveger seg, så IS hjelper ikke så mye på sportsfoto.

Begge går for å være bra, spørsmålet er hvor du trenger de ekstra millimetrene. Selv synes jeg 50 - 70 er viktigere enn 150 - 200 og skal kjøpe 50-150. Det er også et alternativ å kjøpe 50-150 og en 1,4x telekonverter, da får du 50-150 f/2.8 og 70-210 f/4.

men når man tar snowboardbilder er det ofte uten stativ, så det er naturlig at det blir endel kamerashake.

en 50-150 er vel kanskje bedre egnet til portrettbilder også eller? :)

Lenke til kommentar

Kjøpte mitt 50-150 ii objektiv i vinter, og er meget fornøyd.

Tatt en god del bilder i tryvannsbakkene, både i terrengparken og ellers rundt der. Nå er ikke unga mine de mest avanserte kjørerne ennå. Brennvidden jeg hovedsakelig lå på der oppe var mellom 50 og 100mm, med mye i den korte enden. Har tatt en god del bilder i sportshall også, og er godt fornøyd med brennvidden der (Haslehallen).

Jeg kommer fra 80-200 og slet mye med at den ble for lang i den korte enden.

Du bør tenke litt på hvordan du kommer til å stå i forhold til de som du skal ta bilde om du trenger den korte enden mer enn den lange.

Når det gjelder portrett, har jeg tatt bare et par stykker, men synes selv de har blitt meget bra. Skarpe og fine.

Lenke til kommentar

Jeg har selv ett Sigma 50-150 f/2,8 og har også Sigma sin 1.4x teleconverter. Sistnevnte fungerer helt greit med dette objektivet og gir som det sies ovenfor 70-210 f/4. Men merk at du får merkbart dårligere skarphet ved å bruke teleconverteren, men allikevel fullt brukbare bilder.

jeg valgte Sigma 50-150 f/2.8 først og fremst fordi jeg ønsket meg en rask/lyssterk "mellom zoom" som var kompakt nok til at den ikke ble liggende på hylla hjemme for ofte. 70-200mm alternativene (både Canon sine samt Sigma og andre) blir for store/tunge og blir dermed liggende på hylla litt for ofte. Sigma sin 50-150mm f/2,8 passet derfor helt perfekt og gjør det fortsatt.

Men merk at Sigma nok har noen problemer med kvalitetskontrollen sin. Mitt 50-150mm frontfokuserte ganske kraftig og måtte inn til Sigma for justering. Men etter justeringen så fungerer det perfekt. Dessverre så er nok ikke dette noe som er uvanlig, 3 av 4 Sigma objektiver jeg har kjøpt de siste månedene har trengt justering av fokus. Men bortsett fra det så er jeg strålende fornøyd med alle mine Sigma objektiver.

Lenke til kommentar

etter å ha lest noen reviews av sgima 50-150 og 70-200

bla http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

og http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=20317425

og http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

Der der testerne har hatt feilfokusering på 3 av 3 objektiver både på 50-150 og 70-200 har jeg blitt veldig skeptisk til kjøp av sigma.

noen som har gode erfaringer ? :S

Lenke til kommentar

Det har seg slik at jeg for tiden er bosatt i Singapore og her nede har Sigma en egen serviceavdeling som tar seg av slikt. Dvs det er bare å bestille time, som man får "på dagen" eller i hvert fall i løpet av en dag eller to, og så stikke innom med objektivet og helst også kamerahus. Kalibrering av objektivet tar en time eller maks to så det hele kan gjerne gjøres mens man venter.

Hvem som gjør dette på vegne av Sigma i Norge vet jeg ikke, andre kan sikkert svare på det. Men dette er jo en reklamasjonssak/garantisak så da skal man jo etter gjeldende regler få dekket eventuelle fraktomkostninger. En annen mulighet er jo å kjøpe objektivet i en butikk og allerede da gjøre avtale om at objektivet kan byttes mot et nytt dersom det skulle vise seg å ha fokusproblemer.

Lenke til kommentar
Der der testerne har hatt feilfokusering på 3 av 3 objektiver både på 50-150 og 70-200 har jeg blitt veldig skeptisk til kjøp av sigma.

noen som har gode erfaringer ? :S

Ville ikke bekymret meg for dette. Jeg måtte sende inn mitt, men dette gikk veldig raskt og smertefritt og det var aldri noe spørsmål om å betale for det. Jeg måtte riktignok betale portoen den ene veien. Kunne sikkert fått igjen dette, men det var 100 kr og det gidder jeg ikke å krangle for.

Lenke til kommentar

Min utgave er helt OK . Jeg har lagt merke til at The Digital Picture mer eller mindre konsekvent har problemer med Sigma. Enten er fyren eksremt uheldig, eller så liker han ikke Sigma.

Det er mer feilfokus med Sigma på Canon enn andre merker, men det er ikke så ille som none skal ha det til.

Hvis du er veldig bekymret for at du skal få et eksemplar med feilfokus, og kan leve med noe lavere lysstyrke, så vi jeg anbefale deg å titte på Canons egen 70-200m f/4 L. Den er såpasss kompakt at man gidder å ta den med seg.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med mine Sigma objektiver (18-50 f2.8, 50-150 f2.8, 10-20) og ingen av de har noe problemer med fokus. Ikke vet jeg om det er flaks eller om det er overdrevet med klaging over det på nett, men uansett er det jo ikke verdens undergang å sende det på service.

Men en ting jeg ikke skjønner er hvorfor produsenter ikke kan bli enige om hvilken vei inn og ut zoomingen skal gå!

Whipslash: Ja, hvertfall på 50-150'en hvis det var den du tenkte på.

Lenke til kommentar
noen som vet om man får med solblender? '

takk for alle svar hittil :)

Sigma leverer solblender og "bæreveske" av utmerket kvalitet med *alle* objektivene de selger.

Jeg kjøpte for kort tid siden en Sigma 10mm F2.8 "Fisheye" og selv den hadde solblender, men da en veldig liten en som ikke lar seg ta av. Objektivdekselet var forøvrig festet til en sylinder som så tres utenpå solblenderen. Fantastisk morsomt objektiv forresten som siden det er laget spesielt for APS-C gir en betraktningsvinkel på hele 167 grader (180 grader på Nikon med 1.5x crop).

Sigma lager utmerket optikk og har etter mitt syn mange interessante objektiver som er vel så gode som "originalene", som oftest til en langt lavere pris. De har også noen pærler som ikke finnes hos "originalene", eksempelvis 50-150mm objektivet i denne tråden og "fisheye" objektivet jeg nevner ovenfor. La ikke dette med fokusproblemer skremme deg bort om du vurderer Sigma optikk, ja det er irriterende og det tar noen dager å få det fikset men det fikses jo kostnadsfritt.

Endret av Spook
Lenke til kommentar
Sigma leverer solblender og "bæreveske" av utmerket kvalitet med *alle* objektivene de selger.

Jeg kjøpte for kort tid siden en Sigma 10mm F2.8 "Fisheye" og selv den hadde solblender, men da en veldig liten en som ikke lar seg ta av. Objektivdekselet var forøvrig festet til en sylinder som så tres utenpå solblenderen. Fantastisk morsomt objektiv forresten som siden det er laget spesielt for APS-C gir en betraktningsvinkel på hele 167 grader (180 grader på Nikon med 1.5x crop).

Sigma lager utmerket optikk og har etter mitt syn mange interessante objektiver som er vel så gode som "originalene", som oftest til en langt lavere pris. De har også noen pærler som ikke finnes hos "originalene", eksempelvis 50-150mm objektivet i denne tråden og "fisheye" objektivet jeg nevner ovenfor. La ikke dette med fokusproblemer skremme deg bort om du vurderer Sigma optikk, ja det er irriterende og det tar noen dager å få det fikset men det fikses jo kostnadsfritt.

jeg har nå bestilt 50-150 med pol filter fra scandinavianfoto.

fisheyen har jeg også sett på, og siden jeg driver med snowboard og brettsport kommer den til å bli flittig brukt da det er det neste objektivet på ønskelista :) kanskje neste månedslønn?

takker alle for svar og innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...