Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Det er tabubelagt å være singel

Anbefalte innlegg

Vist man liker singel tilværelsen så godt og trives med det. Så kan man jo bare finne seg en kompis på bo sammen. Da kan man jo lage seg en ungkarsbolig og kose seg. ! Vist det er en gode å være singel ;) så er det jo bare rett at det skal være fordel å være i familie . Vist man tenker at en familie på 2 voksne og 2 barn har bra mindre redusert fritid. I forhold til en som er singel . Da synes jeg det er riktig at familiere skal ha økonomiske fordeler ;)

For er familiene i Norge som bærer på våres framtid.

Det handler vel også om at noen mennesker liker å være alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat, ja. Så du har altså ikke tall for å underbygge de påstandene som jeg etterlyste tall for. Hva med å si det rett ut?

Jeg har ingen intensjoner om å bruke massevis av tid på å sette opp et budsjett for å overbevise deg om noe som for lengst er allmennkunnskap. Men jeg kan hjelpe deg litt på veien: Se på boligannonsene i avisen, del prisen på to. Gå innom noen butikker, del prisen på hvitevarer, brunevarer, møbler og bil på to. Del så strømregningen din, TV-lisensen og bredbåndsabonnementet på to. I tillegg kommer alt man sparer på små hverdagsartikler og mat.

Lenke til kommentar
Akkurat, ja. Så du har altså ikke tall for å underbygge de påstandene som jeg etterlyste tall for. Hva med å si det rett ut?

Jeg har ingen intensjoner om å bruke massevis av tid på å sette opp et budsjett for å overbevise deg om noe som for lengst er allmennkunnskap.

Men hvis det er allmennkunnskap, slik du hevder, så burde et googlesøk finne svar på noen få sekunder?

Men jeg kan hjelpe deg litt på veien: Se på boligannonsene i avisen, del prisen på to.

Nok en person med lesevansker. La meg ta dette en gang til: for at sammenligningen skal være saklig, må man ta utgangspunktet i den samme mengden ressurser, uansett om man er en eller to. Dvs. når du regner med at f.eks. 50kvm er et ok sted å bo for en person, må det tilsvarende regnestykket være 100kvm for to. Er det opplagt hvorfor, eller trenger du hjelp til det også?

Nå er det slik at to personer kan greie seg med ett bad nesten like bra som en person, hvilket kan iofs brukes for å argumentere at en person vil måtte da betale mer for å dekke det livsnødvendige (hvilket et bad/toalett er). Men da er det fortsatt ikke snakk om like mange ressurser som man har i et parforhold kontra det å bo alene. Man aksepterer da færre ressurser mot det å ha en annen person å dele utgiftene sammen med. Noe som naturligvis bør gjenspeiles i det regnestykket som du ikke har intensjon om å finne, enda det er "allmennkunnskap".

Gå innom noen butikker, del prisen på hvitevarer, brunevarer, møbler og bil på to. Del så strømregningen din, TV-lisensen og bredbåndsabonnementet på to.

Du sliter tydeligvis med "samme mengde ressurser"-begrepet. En TV kan ikke brukes av to personer for å se to forskjellige programmer. Et bredbåndsabonnement på 50Mbps kan ikke gi 50Mbps til hver person som benytter den. Strømforbruket for en person != strømforbruket for to personer (merkelig nok tar det mer energi å koke opp nok te for to enn for en). Og skal man varme opp disse 100kvm for 2, ser jeg ikke helt hvorfor det ikke skulle trenge dobbelt så mye strøm som å varme opp 50kvm. Ej heller kan to personer sitte i en stol samtidig.

Når det gjelder tv-lisens, så er det første praktiske eksempelet hittil hvor det opplagt lønner seg å være flere. Hvis dette er den økonomiske uretten man skal prøve å utjevne, finnes det langt flere, viktigere saker.

Lenke til kommentar

Angående størrelsen på hus, så varierer den ikke fra en til to personer like mye som du skal ha det til, det går fint ann å være to stykker i en stue samtidig.

Strømmen blir jo mye billigere fordi, den rett og slett blir delt på to. Man kan ha dobbelt så stort hus på samme strømregningen som en singel kan, med unntak av varmtvann og sikkert noen andre ting.

Argumentet med stolene blir litt feil syns jeg, for uansett om man er singel eller ikke, har man ikke bare 1 stol. (Besøk)

Edit: Det med bredbåndet er vel greit nok, du betaler for like mye uansett om man er samboer eller ikke, HVIS prisen per Mb/s er like fra en abonomenttype til en annen.

På den andre siden har ikke mannen i gata bruk for 50Mb/s, med mindre personen driver med feks. fildeling, og da kan det være rimligere med tanke på lagringsplass, da to stykker kan ha nytte av en film feks.

Dette er et ganske stort tema egentlig, og dette er bare mine flåsete meninger :p

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar
Nok en person med lesevansker. La meg ta dette en gang til: for at sammenligningen skal være saklig, må man ta utgangspunktet i den samme mengden ressurser, uansett om man er en eller to. Dvs. når du regner med at f.eks. 50kvm er et ok sted å bo for en person, må det tilsvarende regnestykket være 100kvm for to. Er det opplagt hvorfor, eller trenger du hjelp til det også?

Ja, jeg trenger hjelp. Hvorfor trenger to dobbelt så stort kjøkken som én? Dobbelt så stort bad? Dobbelt så stor stue?

Men da er det fortsatt ikke snakk om like mange ressurser som man har i et parforhold kontra det å bo alene. Man aksepterer da færre ressurser mot det å ha en annen person å dele utgiftene sammen med. Noe som naturligvis bør gjenspeiles i det regnestykket som du ikke har intensjon om å finne, enda det er "allmennkunnskap".

Nei, det bør det ikke, da boliger er ikke bygd med det i tankene. Om man bor alene eller sammen med noen gjenspeiles ikke nødvendigvis i valg av bolig, for alle opererer alle på samme boligmarked - det er ikke slik at man fritt kan velge mellom "singelboliger" og "parboliger".

Du sliter tydeligvis med "samme mengde ressurser"-begrepet. En TV kan ikke brukes av to personer for å se to forskjellige programmer. Et bredbåndsabonnement på 50Mbps kan ikke gi 50Mbps til hver person som benytter den. Strømforbruket for en person != strømforbruket for to personer (merkelig nok tar det mer energi å koke opp nok te for to enn for en). Og skal man varme opp disse 100kvm for 2, ser jeg ikke helt hvorfor det ikke skulle trenge dobbelt så mye strøm som å varme opp 50kvm. Ej heller kan to personer sitte i en stol samtidig.

Mener du dette alvorlig? Tror du virkelig at de fleste par plasserer to TV-er i stua så de kan se på forskjellige ting samtidig?

Du har et poeng med bredbåndet - gitt at begge to sitter å laster ned for full maskin døgnet rundt, noe som virker noe søkt.

Tror du enslige bare har én stol? Én tallerken? Ett glass? Nei, selvfølgelig ikke. Dette er ting man har flere av, uavhengig av om man bor med noen eller ikke.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Jeg har ingen intensjoner om å bruke massevis av tid på å sette opp et budsjett for å overbevise deg om noe som for lengst er allmennkunnskap.

Men hvis det er allmennkunnskap, slik du hevder, så burde et googlesøk finne svar på noen få sekunder?

Eller du kan sette opp et regnestykke som viser hvor vanvittig lønnsomt det er å være singel? Når mennesker ikke vil forstå er det lite sunn fornuft kan bidra med...

Lenke til kommentar

herregud da mann... Det er jo flere logiske brister her enn i bibelen... se om du evner å forstå dette: Det som trengs av ressurser for å gi en person et fullverdig liv, trenger ikke dobles for å gi to mennesker samme fullverdige livet.

Du trenger et hint? Vel... Noe av poenget, her i den virkelige verden, er at 50 kvadrat for en enkelt person ikke vil dobles (ene og alene fordi det ikke trengs) for å gi rom for to personer.

Lenke til kommentar
Eller du kan sette opp et regnestykke som viser hvor vanvittig lønnsomt det er å være singel?

Kan du la være å legge ord i munnen på meg? Fikser du noe så enkelt, eller er det for mye å be om? Jeg påstod aldri, jeg gjentar aldri at det var "vanvittig lønnsomt" å være singel.

Du har vært veldig flink med å slenge fra deg med påstandene, men begrunnelsene har hittil uteblitt. Når du i tillegg tilegner meg meninger jeg ikke har/ikke har gitt uttrykk for, blir det umulig å føre enhver debatt med deg.

Lenke til kommentar
Hvorfor trenger to dobbelt så stort kjøkken som én? Dobbelt så stort bad? Dobbelt så stor stue?

Ikke dobbelt så stor bad/stue, men heller to av dem (tenk at man har lyst til å dusje/gå på do, mens den man bor sammen men opptar badet. Det er naturligvis ikke krise som er sammenlignbar med finanskrisen, men det er en innskrenking av adgangen til rommet, en innskrenking man ikke ville ha hatt som singel. Derfor er det urimelig og ikke korrekt å sammenligne eksakt samme areal for bad for en eller to personer. Tilsvarende argumentet gjelder for stuen. Det er lettere for meg å se at to stykker kan dele et kjøkken under alle omstendigheter, men da må man innfinne seg i den andre sin matlaging. En tidligere romkamerat av meg i USA var veldig glad i indisk/pakistansk mat. Vi delte på boutgiftene, men hadde felleskjøkken. Jeg kunne godt tenkt meg mitt eget kjøkken noen dager. En helt klar målbar ulempe av deling av et rom.

Altså, hvor vil jeg hen? Jo, for at bovilkårene for et par og en singel person skal være direkte sammenlignbare, man legge opp for dobling av bruttoarealet (boarealet?) Det kan hende at noen ikke mener at dette ikke er en så stor ulempe at en arealdobling er nødvendig, men det å bo sammen med en annen person betyr å måtte innfinne seg i visse restriksjoner på bruken av boarealet. Denne restriksjonen finnes ikke for single. Nettopp derfor kan man ikke sammenligne ett bad for to person og ett bad for en person som likeverdige.

Noen ting ville det ha vært fint å ha noen å dele utgiftene med. En ny dobbelsylinder til inngangsdøren koster rundt 2000NOK. En inngangsdør i seg selv er også en investering på hva 6-8-10KNOK? Den utgiften kan man lett dele på to/tre uten forringelse av bokvaliteten (de ekstra nøklene koster ingenting i dette regnskapet). Men slike ting endrer ikke helhetsbildet. Når en kvadratmeter i hovedstaden ligger på 30-35KNOK, vil ikke en dobbelsylinder til 2KNOK være det som hindrer single. Eller par.

Men da er det fortsatt ikke snakk om like mange ressurser som man har i et parforhold kontra det å bo alene. Man aksepterer da færre ressurser mot det å ha en annen person å dele utgiftene sammen med. Noe som naturligvis bør gjenspeiles i det regnestykket som du ikke har intensjon om å finne, enda det er "allmennkunnskap".

Nei, det bør det ikke, da boliger er ikke bygd med det i tankene. Om man bor alene eller sammen med noen gjenspeiles ikke nødvendigvis i valg av bolig, for alle opererer alle på samme boligmarked - det er ikke slik at man fritt kan velge mellom "singelboliger" og "parboliger".

Akkurat denne skjønte jeg ikke. Man kan velge boligen utfra størrelsen delt på antall personer som skal bo i boligen. Selv om alle som vil ha leilighet i Bergen leter etter en leilighet i Bergen, velger folk leiligheten utifra hva de har råd til og hvor mange personer som skal bo der. Et par som har råd til 40kvm vil ikke innfinne seg i å bo på 20kvm. Og en singel person som ikke har råd til 40kvm vil måtte innfinne seg på 20kvm h*n har råd til, uten å være mer forulempet enn paret på 40kvm.

Eller mente du noe helt helt annet?

Mener du dette alvorlig?

Ja.

Tror du virkelig at de fleste par plasserer to TV-er i stua så de kan se på forskjellige ting samtidig?

Hvis man som singel kan se tv til enhver tid og da se på hva man har lyst på, så er det bare rett og rimelig å sammenligne det med 2 tv-er for et par -- den ene vil spille xbox, den andre vil se på nyhetene. Disse 2 tv-ene trenger ikke å stå i det samme rommet, opplagt.

Du har et poeng med bredbåndet - gitt at begge to sitter å laster ned for full maskin døgnet rundt, noe som virker noe søkt.

Faktisk ikke. Jeg har et abonnement fra Get -- 17.5/1.75. Å fylle 1.75Mbps er *trivielt* for en person men veldig enkle ting. Bor man som et par, og den ene laster opp litt større bilder (e-post), mens den andre rsync-er et litt større kodetre, vil det gå merkbart senere for begge.

Tror du enslige bare har én stol? Én tallerken? Ett glass?

Jeg har faktisk bare en stol :D (men jeg kunne tenkt meg flere, enda det er bare jeg som bor her).

Nei, selvfølgelig ikke. Dette er ting man har flere av, uavhengig av om man bor med noen eller ikke.

Ja, og poenget var? Visse ting ønsker man flere av. En stol i hvert rom, f.eks. slår meg som ganske normalt (eller, kanskje, sogar flere -- en til meg, en til tingene mine, bare for å ta et eksempel). Men siden par skulle i utgangspunktet ha dobbelt så mange rom, så trenger paret også dobbelt så mange stoler. Hva var ulempen ved singeltilværelsen her?

Lenke til kommentar
Altså, hvor vil jeg hen? Jo, for at bovilkårene for et par og en singel person skal være direkte sammenlignbare, man legge opp for dobling av bruttoarealet (boarealet?) Det kan hende at noen ikke mener at dette ikke er en så stor ulempe at en arealdobling er nødvendig, men det å bo sammen med en annen person betyr å måtte innfinne seg i visse restriksjoner på bruken av boarealet. Denne restriksjonen finnes ikke for single. Nettopp derfor kan man ikke sammenligne ett bad for to person og ett bad for en person som likeverdige.

Du tviholder på tynne argumenter for å få rett i en diskusjon du er dømt til å tape? Noe av poenget med å bo sammen med noen er da vitterlig å faktisk dele på ting.

Eller du kan sette opp et regnestykke som viser hvor vanvittig lønnsomt det er å være singel?

Kan du la være å legge ord i munnen på meg? Fikser du noe så enkelt, eller er det for mye å be om? Jeg påstod aldri, jeg gjentar aldri at det var "vanvittig lønnsomt" å være singel.

Du har vært veldig flink med å slenge fra deg med påstandene, men begrunnelsene har hittil uteblitt. Når du i tillegg tilegner meg meninger jeg ikke har/ikke har gitt uttrykk for, blir det umulig å føre enhver debatt med deg.

Du mener jo at det ikke finnes ulemper med å være singel, så da må det jo finnes argumenter for dette.

Lenke til kommentar
Du mener jo at det ikke finnes ulemper med å være singel, så da må det jo finnes argumenter for dette.

Si meg en ting, gjør du dette med overlegg? Dette er andre gang jeg ber deg om å la være å tilegne meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Slutt med det, hvis du overhodet vil ha noe svar.

Jeg har aldri påstått at det ikke finnes ulemper med å være singel. Fatter du dette eller vil du ha et stort bilde med farger, siden bokstavene opplagt forvirrer deg?

Lenke til kommentar

Noe av det som har blitt nevt i artiklene på vg.no er kommunale avgifter. Disse er basert pr husstand, og ikke på forbruk. Så i stedet for evt skatteletter, så bør prøve å få til løsninger som er forbruksbaserte, og ikke på "snittverdier".

Lenke til kommentar

Si meg en ting, gjør du dette med overlegg? Dette er andre gang jeg ber deg om å la være å tilegne meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Slutt med det, hvis du overhodet vil ha noe svar.

Jeg har aldri påstått at det ikke finnes ulemper med å være singel. Fatter du dette eller vil du ha et stort bilde med farger, siden bokstavene opplagt forvirrer deg?

Så det _er_ faktisk ulemper ved å være singel? Kan noen av disse være av økonomisk art?

Lenke til kommentar
Ja duverden, er jo ingen single som har lyst på fritid.

Fritid er faktisk noe som par har en fordel med, bortsett fra at de tilbringer tid med hverandre da :p

Det holder at en går i butikken og handler, og det holder at en lager mat.

Dette er ikke noe en kan sette økonomisk vinning på dog, og man kan få samme synergi ved å bo i et bo-felleskap.

Ellers får jeg si at hvis noen bygger et ekstra do/kjøkken/stue for å slippe å dele det med noen andre, så har de det kansje bedre som eneboere. Grunnen til at personer blir sammen er jo ofte det at de liker hverandre, og liker å gjøre ting sammen :)

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Ellers får jeg si at hvis noen bygger et ekstra do/kjøkken/stue for å slippe å dele det med noen andre, så har de det kansje bedre som eneboere. Grunnen til at personer blir sammen er jo ofte det at de liker hverandre, og liker å gjøre ting sammen :)

Jeg kan se det for meg -- gå på do sammen :) (ja, jeg forstår hvor du vil hen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...