Skribenten_ Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg syns mac lager fine og pene maskiner, men jeg jeg foretrekker Windows. Hvordan får man en knirkefritt Windows på mac? jeg trodde det var så enkelt som å bare slette hele hardisken med OSX slik at du får en ren og fin harddisk, deretter putte inn install Windows CD, og rett og slett bare installere windows på god gammel dags måte. men tydligvis ikke. Leste noe om boot camp, hva er det fornoe? leste at man lagde to partisjoner, der ene er OSX og der andre en windows.. men jeg ønsker kun en ren windows install uten noe deling av partisjon eller noe OSX.. Hvorfor gjøre det vannskligere en det det er tenker jeg. Hvorfor skal man ha 2 parisjoner med 2 forskjellige OS, når man bare trenger en. Er det noe annet jeg burde være klar over dersom jeg velger å installere windows.. tenker å installere på en imac. Er det ikke det samma da.. er jo samma hardwaren. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 BootCamp er eit tillegg til MacOS som eg har forstått, og det "emulerer" datamaskinens bios. Det vil då seie at du kan ha Windows på ein Mac. Men prøv Mac OS før du dømmer det. Einaste Windows er bettre på er spel. For dei som driv med det. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 nei jeg har alltid brukt Windows og vil alltid bruke det. Prøvde jo et par ganger OSX, men det vare var ikke min greie. Det var som å gå over fra manuell gir til automat gir.. er ikke like morsomt. passer sikkert for noen, men ikke for meg. Men MÅ jeg ha OSX på maskinen, kan jeg ikke bare fjerne hele, jeg holde på å si dritten, og installere ny BIOS og Windows? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Eg trur nok du må ha Mac OS ja.. Hater å måtte seie det. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Hvorfor har MS i en årekke fått pepper for å ha solgt PC med windows, når mac tvinger folk til å ha OSX på sin pc!? i det minste kan man fjerne windows.. tydligvis kan man ikke fjerne OSX. Endret 30. mars 2009 av janern21 Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Skal forsåvidt jeg vet ikke være til noe hinder å kjøre windows på en mac, selv har jeg brukt Mac OSX i kun 5 uker nå og kvier meg for å gå tilbake til Windows. Synes det er mer orden i Mac OSX på mange måter enn det er i Windows, men altså: såvidt jeg har fått med meg er det ingenting som hindrer deg i å installere windows på en mac (er bare å formatere og installere) men når det kommer til hardware vet jeg ikke helt, tror det meste skulle være kompatibelt med Windows. Men, installere ny BIOS? Skal ikke være nødvendig for å bytte hovedkortet nei (om du ikke mener oppgradere BIOS-versjonen). Lenke til kommentar
mtw Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Prøv å sette inn Windows CD'en og hold inne Alt/Option når du starter opp (etter oppstartlyden) Da skal du få valg om å starte fra CD'en. Bootcamp bruker du for å dele opp harddisken (for Windows og OS X) Du -kan- kjøre kun Windows hvis du ønsker. Har du Tiger bruker du bootcamp til å lage driver-cd, har du Leopard setter du bare inn Leopard DVDen i Windows og den legger da inn drivere. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Skal forsåvidt jeg vet ikke være til noe hinder å kjøre windows på en mac, selv har jeg brukt Mac OSX i kun 5 uker nå og kvier meg for å gå tilbake til Windows. Synes det er mer orden i Mac OSX på mange måter enn det er i Windows, men altså: såvidt jeg har fått med meg er det ingenting som hindrer deg i å installere windows på en mac (er bare å formatere og installere) men når det kommer til hardware vet jeg ikke helt, tror det meste skulle være kompatibelt med Windows. Men, installere ny BIOS? Skal ikke være nødvendig for å bytte hovedkortet nei (om du ikke mener oppgradere BIOS-versjonen). Nei, det var ikkje det eg meinte. Trur berre BootCamp emulerer det BIOS som PC har. Mac har noko anna. EFI eller noko slikt trur eg. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Så jeg må ha en partisjon der OSX er på..og en der Windows er på? Men hvor mange GB tar OSX..for min del som kommer det til å være overflødig. funker en Windows på pc laget av mac, det samme som Windows på PC laget av andre produsenter?..jeg mener..det er vel ikke noe fallgruver eller noe kritisk som skjer eller som du på være obs på? og forresten, er det ikke i strid med loven at mac lager PC'er som kunden blir tvunget til å ha OSX instalert på? MS har jo fått følt den reglen på kroppen, hvorfor har ikke mac det? Endret 30. mars 2009 av janern21 Lenke til kommentar
mtw Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Nei, du kan slette hele disken og kan ha Windows, Linux..whatever på Mac'en. Og en Mac uten OS X er som hvilken som helt annen PC. Eneste du må gjøre er å få inn rette drivere. BIOS støtte (Apple bruker EFI) ligger i nyeste firmware, ikke Bootcamp. Denne har du nok allerede installert. Endret 30. mars 2009 av mtw Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Ok, vis det er slik at det funker glatt uten noe manbo jambo, så blir det kanskje en imac på med med W7 vis ikke blir det en hp touch. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 ... tydligvis kan man ikke fjerne OSX. Bytte harddisk? Lenke til kommentar
mtw Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 http://teknomagasinet.no/2009/02/slik-inst...ndows-7-pa-mac/ Her har de både OS X og Win 7. Hvis du bare vil ha Win 7 så sletter du alle partisjoner ved installering av W7 og lager en ny stor NTFS partisjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå