Gå til innhold

Vet FRPere hva de stemmer på?

Anbefalte innlegg

Synes ikke Sverige er noe godt eksempel å se på. De har like elendig trygdepolitikk og innvandringspolitikken deres er enda verre enn Norge. Skolepolitikken til Sverige er ikke noe å skryte av heller og har de samme tendensene som Norge.

Forskjellen ligger i at Sverige ikke har olje og faller langt bak Norge. Gjennomsnittslønnen er betydlig lavere i Sverige og BNP per capita er også mye lavere. I tilegg har finanskrisen rammet dem hardt. Jeg tror Sverige kommer til å falle bak i fremtiden.

Enig at det er unødvendig med å skjule avgiftene sine. Det er mye mer effektivt å beskatte folk på inntekten deres og beskatte produkter som ikke er ønsklige.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde innvandringspolitikken gått bra ville aldri FRP ha fått over 30% stemmer.

Det viktigste er vel ikke hvorvidt innvandringspolitikken "går bra", hva nå enn det innebærer, men hva folk tror om den. Man trenger tross alt ikke statistikk når man har "Gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse"-plakater. Hva folk tror er mye mer utslagsgivende enn hva som er tilfellet. Man var kanskje ikke redd før man leste brosjyren, men "Trygghet for at folk kan gå på gaten uten redsel for å bli voldtatt eller ranet." får mange til å tenke "Jøss, kanskje jeg burde være redd for å bli voldtatt eller ranet." Det samme skjedde jo i USA, man var ikke redd for å bli angrepet igjen av terrorister før man fikk beskjed om at man skulle være det.

Lenke til kommentar
Det er flere undersøkelser som viser at FrP-velgerne er i utakt med partiet.

http://www.klassekampen.no/45323/article/item/null

http://www.nrk.no/nyheter/1.6281751

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2734694.ece

Disse sakene dreier seg mest om Israel og offentlig velferd, men jeg mener på å ha lest mer konkrete undersøkelser som viser det jeg skrev. Skal se om jeg finner de igjen. Poenget er uansett at store deler av velgermassen til FrP ligger langt til venstre for FrP, men at de stemmer FrP på bakgrunn av verdispørsmål.

Godt gjort å henvise til en artikkel i klassekampen hvor kilden er Magnus Marsdal. Samt to undersøkelser i regi av NRK. Skriker jo objektivitet i lange baner...

Ellers er det ingen stor overaskelse at ikke alle FRP velgere støtter partiets Israel politikk, medias vinkling på saken her i Norge er jo ganske ensrettet og befolkningen er lett påvirkelig. At de er uenig på dette område kan kanskje være med å vise at FRP velgere har ikke så stort hat mot andre befolkningsgrupper som man skal ha det til. Gitt at uenigheten bunner ut i velgerens støtte til Palestina. Noen som nevnte hat mot muslimer tidligere i tråden, så jeg tror ikke FRP velgere selv vet hva de mener en gang.

Lenke til kommentar
Hadde innvandringspolitikken gått bra ville aldri FRP ha fått over 30% stemmer.

Det viktigste er vel ikke hvorvidt innvandringspolitikken "går bra", hva nå enn det innebærer, men hva folk tror om den. Man trenger tross alt ikke statistikk når man har "Gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse"-plakater. Hva folk tror er mye mer utslagsgivende enn hva som er tilfellet. Man var kanskje ikke redd før man leste brosjyren, men "Trygghet for at folk kan gå på gaten uten redsel for å bli voldtatt eller ranet." får mange til å tenke "Jøss, kanskje jeg burde være redd for å bli voldtatt eller ranet." Det samme skjedde jo i USA, man var ikke redd for å bli angrepet igjen av terrorister før man fikk beskjed om at man skulle være det.

Men det er da ikke sånn at politikerene kan styre folkeopinionen på den måten. Innvandringspolitikken i USA går veldig bra og folk er veldig positvie til innvandre. Hadde de fått et FRP der borte ville det ført til ingen forandring. Det er folket som forandrer mening først og dereter kom FRP og fulgte folkets interesser, ikke omvendt.

Jeg gikk et år på Grefsen og da merket jeg at hvite som kom fra østkantskoler med veldig mange innvandre var også ganske rasistiske og kritiske til innvandring enn de som kom fra vestkanten. Dette er ikke noe FRP har funnet opp, men noe som er et faktisk problem. Hadde det ikke vært et faktisk problem ville ikke 30% ha stemt på FRP og da ville ikke over 50% av norges befolkning sagt at innvandringspolitikken burde bli med restriktiv.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en del som stemmer FrP og jeg kjenner en del andre mennesker som ikke stemmer FrP. Svært, svært få av dem har en mening om Israel/Palestina, de får jeg har snakket med som faktisk har en konkret mening har vært ganske enig om én ting - barrieren på Vestbredden kan ikke forsvares og burde rives.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en del som stemmer FrP og jeg kjenner en del andre mennesker som ikke stemmer FrP. Svært, svært få av dem har en mening om Israel/Palestina, de får jeg har snakket med som faktisk har en konkret mening har vært ganske enig om én ting - barrieren på Vestbredden kan ikke forsvares og burde rives.

Greit nok at de ikke er enig med FRP om Israel/Palestina, men å rive muren?! Det er jo et elendig forslag som egentlig bare raddiser tror er gjennomførbart.

Muren kom jo opp på grunn av intifadaene og hjalp veldig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Greit nok at de ikke er enig med FRP om Israel/Palestina, men å rive muren?! Det er jo et elendig forslag som egentlig bare raddiser tror er gjennomførbart.

Jeg tror absolutt ikke at raddiser er alene om å mene at det er en god idé, og at å forandre hvordan checkpointsene drives er en god start.

Lenke til kommentar

Jeg tror absolutt ikke at raddiser er alene om å mene at det er en god idé, og at å forandre hvordan checkpointsene drives er en god start.

Det er en veldig stor forskjell mellom å forandre hvordan checkpoints fungerer og rive muren, så ikke dra det inn. Å rive muren vil bare bety masse terroristangrep mot Israel, og det var grunnen til at muren ble satt opp i det hele tatt. Tror du at det er større sjanse for fred om Israel får oppleve selvmordsbombere kontinuelig? Det eneste argumentet jeg har hørt mot dette er at muslimene skal bli supersnille og ingen av en del millioner mennesker skal finne på å bli selvmordsbomber. Ja, da kan jeg like så godt spørre hvorfor muren ble satt opp i det hele tatt og man forstår ironien i argumentet.

Lenke til kommentar

Det som er skummelt er alle dere som sprer fremmedfrykt for et fult demokratisk parti, altså at dere skal få folk til å unngå å stemme FrP eller henge ut dem som faktisk gjøre det. Som om disse personene er spessielt "dumme" og "uinteligente".

Husk nå bare på at folk flest diskuterer ikke politikk seg imellom. De diskuterer saker som opptar dem, og da ofte uten noen form for politisk begrunnelse. Mange FrP-velgere vet kanskje ikke hva FrP mener om den og den saken. Det som er sikkert, er at de vet hvilken leder de ønsker seg. Det er i TV-debatter og avisoppslag at folk gjør seg opp et inntrykk av partiene og politikerne, ikke ved å lese gjennom programmet deres og analysere økonomien i fremtiden etc.

Lenke til kommentar

Jeg har stemt FRP og kjenner politikken godt. for meg blir det i år kamp mellom V og FRP om min stemme.

At de fleste som stemmer FRP er for mer skatt til de rike og mindre israilstøtte motbeviser vel enkelt og greit det populistiske stempelet.

Lenke til kommentar
Jeg har stemt FRP og kjenner politikken godt. for meg blir det i år kamp mellom V og FRP om min stemme.

At de fleste som stemmer FRP er for mer skatt til de rike og mindre israilstøtte motbeviser vel enkelt og greit det populistiske stempelet.

Nei, det bare viser at de ikke har satt seg inn i FrP sitt program. ;)

Lenke til kommentar

Har alle som stemmer på feks. Arbeiderpartie ti det hele tatt satt seg inn i deres program?

Jeg vil tro det er like mange som stemmer på arbeiderpartiet, nettopp fordi de vet at de er det største partiet og at de har ledet landet i så mange år nå. Uten at de egentlig kjenner til deres hjertesaker osv. "Felleskap og mangfold" tenker sikkert mange, og da må de jo stemme på en sånn kombinasjon. Selv om FrP har sagt det samme i alle år..

Denne regjeringen har ført det norske folk bak lyset så til de grader. Hva har de egentlig gjort for å bekjempe fattigdommen i landet, eller de 10 000 eldrehjemsplassen de lovet. Listen er lang. Selv hadde jeg sansen for Ap før valgkampen, og hadde store forventninger til dem. Etter 4 år, har jeg nå blitt FrP velger fordi jeg er lei politikere som ikke holder løfter de holder fordi pengene ikke er "tilstrekkelige".

Det som er sikkert, er at denne reg

jeringen er et typisk eksempel på det totale kaos, der skandale på skandale har kommet opp. Uenighet og misforståelser i partiene seg imellom, som har totalt forvirret det norske folk.

Å da mene at FrP er et stort eksperiment og at de "Kaster pengene ut av vinduet" er ikke riktig overhode. Det er mange som stemmer Sv, som overhode ikke skjønner seg på politikk, men de stemmer på dem fordi de synes det er greit at de fleste beslutninger tar staten seg av , også deres penger. Men sykehuskøene skal ikke endres noe på nei, for her skal vi ikke samarbeide med private sykehus!

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Jeg tror at om man skal være litt mer nyansert er ikke problemet muren som sådan, men hvor den er bygget. Hadde den fulgt grensene slik de var før 1967 tror jeg ikke mange hadde protestert mot den. Slik den er nå oppfattes den at av mange som et rent tyveri av land.

Lenke til kommentar

Nei, det bare viser at de ikke har satt seg inn i FrP sitt program. ;)

Man må jo inngå kompromisser når man skal velge parti, man kan jo ikke finne et parti hvor man er enig i ALLE punktene i partiprogrammet... Men skal man velge bort FRP pga Israelpolitikken, da velger man jo bort mange andre saker som man interesserer seg for, som kun FRP står for.

Lenke til kommentar

Jeg tror at om man skal være litt mer nyansert er ikke problemet muren som sådan, men hvor den er bygget. Hadde den fulgt grensene slik de var før 1967 tror jeg ikke mange hadde protestert mot den. Slik den er nå oppfattes den at av mange som et rent tyveri av land.

Jeg er enig at det er galt å ikke bygge på grensene fra 1949 til 1967, men da må man kreve det, ikke at muren skal bli borte. Hadde verdensamfunnet lagt mye press på at de skulle flytte muren istedenfor å fjerne muren ville vi kanskje ha sett noen resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...