Gå til innhold

Spørsmål vedrørende angrerett


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et noget underlig spørsmål å stille våre kompetente juridiske brukere.

 

Jeg har bestilt et stk maskinvare fra en internettleverandør hvor det viste seg at varen var DAO. Dette er veldig uheldig, siden jeg trenger en ny en før jeg reiser på TG.

 

Det vil med andre ord ta for lang tid å sende den inn for reperasjon og vente i 2 uker eller mer for å få en ny tilbake i posten. Av den grunn lurer jeg på om jeg har loven i ryggen hvis jeg bare pakker inn igjen nevnte varen i originalemballasjen med alt tilleggsutstyr, ringer nettbutikken og forklarer at jeg er innenfor et tidsdilemma og trenger pengene mine tilbake hurtigst mulig.

 

Den vil med andre ord sendes tilbake helt identisk utenom plasten rundt pakken og rundt den antistatiske posen.

 

Det jeg i hovedgrunn lurer på da er om det har noe å si om varen var DAO eller ikke ved bruk av angrerett?

 

Mvh

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener sikkert DOA (Dead On Arrival)?

Så lenge du ikke er grunn til problemene så kan du helt fritt bruke angreretten, DOA eller ikke. Men pengene dine får du helt sikkert ikke til påske da dette gjerne tar noen uker å betale tilbake. (Som for meg fremstår som totalt uforståelig! En kreditering skal bli innvilget ved bruk av angreretten og denne bør kunne effektueres(sende informasjon om utbetaling til sin bankforbindelse) samme dag)

Lenke til kommentar

HATER folk som sender DOA-varer tilbake på angrerett.

Da legger som regel butikken varen inn under demo og blir solgt igjen.

Har opplevd dette et par ganger og det er utrolig irriterende som dessverre går utover nettbutikken.

 

Hvis nettbutikken ønsker å ordne opp, kan du helst sikkert bestille nytt produkt og så vil de kreditere dette når de får testet det defekte produktet.

Har du ringt dem for å høre om de kan hjelpe en stakkars nerd i nød?

 

 

Angrerett skal brukes når du angrer!

Ikke når du VET at det er defekt!

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med sistnevnte, bare rart at butikker ikke tester produkter som kommer i retur ifm. angrerett før de legger de ut for salg igjen.

 

Selv om jeg ikke kan påstå at jeg er en moralens vokter så ville jeg nok hatt noen små kvaler med å sende inn en DOA ifm. angrerett. Sannsynligvis så vil dere finne en løsning på problemet hvis du opplyser forhandler om problemet, og du vil kanskje få et nytt produkt evt. pengene tilbake fortere enn ved bruk av angrerett.

Lenke til kommentar

Vanlig folkeskikk dikterer jo selvfølgelig at man opplyser om at produktet ikke fungerer når man sender det inn på angrerett.

 

Poenget mitt var at her ønsker kunden et nytt produkt så fort som overhodet mulig. Hvis han sender maskina tilbake på garanti/reklamasjon har butikken rett til å reparere produktet og kan nekte han låneprodukt i mellomtiden.

 

Når det er sagt bør de fleste webbutikker ha greie DOA avtaler med sine leverandører som sikrer maskiner som dør innen et par dager etter ankomst. Men som vi har sett på dette forumet opererer noen store leverandører med 15 minutter DOA.

 

Jeg tror uansett at denne saken hadde løst seg hvis trådstarter tok kontakt med butikken og forklarte problemet, de ville helt sikkert ha vært behjelpelig med en god løsning, men det var ikke det han spurte om.

Lenke til kommentar

Det ble visst en uant slutt på dette problemet. Etter noen timer med eksperimentering viste deg seg at produktet, som er en raidkontroller, fungerte likevel. Problemet var kluss med hovedkortets BIOS.

 

Men setter likevel pris på inputen, skulle et lignende problem dukke opp igjen :p

Lenke til kommentar

Fint det løste seg. De aller fleste seriøse selgere ville ha tatt kortet i retur, og sendt deg ett nytt. Dersom de ikke var villige til det av en eller annen grunn, så har du fortsatt krav på å benytte deg av angreretten. Det er uansett alltid god skikk å nevne ved bruk av angreretten at produktet er defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...