Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan man bli smittet av HIV ved å svelge HIV infisert blod?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

hei

lurer på om man kan bli smittet av å svelge HIV blod, hvis man IKKE har noen ferske sår i munn/svelg!?

Grunnen til at jeg spørr, er for det at jeg kysset (og hadde beskyttet sex) med en serbisk kvinne i fjor sommer, men husker at jeg fikk blod smak i munnen etter at jeg hadde kysset henne!! Dette blodet kom ikke fra meg, så hun må ha hatt et sår i munnen!!!Jeg husker også at hun ga meg et glass vann etter vi hadde klinet en del, akkurat som at hun visste om blod smaken jeg hadde.....litt merkelig egentlig!!!

Dette bekymrer meg lnnimellom og jeg håper virkelig ikke at jeg har vært så uheldig å ha blitt smitettet!!!!Noen som vet om Serbia har et høyt antall HIV postitive forresten!??

Elller så virket hun som en fornuftig person og hun jobbet som frivillig med handikappet barn!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

lurer på om man kan bli smittet av å svelge HIV blod, hvis man IKKE har noen ferske sår i munn/svelg!?

Grunnen til at jeg spørr, er for det at jeg kysset (og hadde beskyttet sex) med en serbisk kvinne i fjor sommer, men husker at jeg fikk blod smak i munnen etter at jeg hadde kysset henne!! Dette blodet kom ikke fra meg, så hun må ha hatt et sår i munnen!!!Jeg husker også at hun ga meg et glass vann etter vi hadde klinet en del, akkurat som at hun visste om blod smaken jeg hadde.....litt merkelig egentlig!!!

Dette bekymrer meg lnnimellom og jeg håper virkelig ikke at jeg har vært så uheldig å ha blitt smitettet!!!!Noen som vet om Serbia har et høyt antall HIV postitive forresten!??

Elller så virket hun som en fornuftig person og hun jobbet som frivillig med handikappet barn!!!

Gå til fastlegen og test deg.. Det er gratis..

Lenke til kommentar

Tror du overreagerer litt dersom du ikke vet om hun har HIV eller ikke. Det er nok større sannsynlighet for at hun ikke har HIV, men du kan jo alikevel skjekke det for å roe nervene dine og for å være helt sikker. Dra til legen og skjekk deg for alle typer kjønssykdommer...

Lenke til kommentar
Noen som vet om Serbia har et høyt antall HIV postitive forresten!??

Maken til hysteri, ble nesten sint av å lese slik tull.

I dette tilfellet har jeg lite empati for folk som velger å kysse og sex, så angre på hele greien pga. paranoia.

Herpes-smitte i Norge er høy. Det spørs om du har smittet hun med herpes???

Det er ditt valg og! Du valgte å tenke med det "lille hodet", enn det store.

Hiv kan smittes gjennom slimhinnen i munnen din.

Ta en test om du er usikker og for neste "onenightstand": T-e-n-k!

Vaio :mad:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei

Hadde HIV-angst i over 1 år helt til jeg ble tvunget til å ta en test. Beroligende informasjon:

1. Hvis du har sex med en person som har HIV er sannsynligheten for at du skal få det 1/3000.

2. HIV er vanligst hos homofile/sprøytenarkomane/prostituerte/folk fra afrika.

3. Antall smittete i Norge per år ligger på latterlige 200-300 personer, hvorav det fleste er narkomane eller homofile.

4. HIV smitter via blod, sæd eller slim i skjeden. Du måtte ha hatt et ÅPENT sår i munnen hvis du skal ha noen som helst sjangse for å bli smittet.

Stopp å les nå hvis du er redd for symptomer. Her er det vanligste:

1. Influensa-lignende sykdom 3-4 uker etter smitte.

2. Rødt utslett på brystet.

3. Hvit Sopp i munnhulen/ i ganen. MERK: du kan ha blitt skremt av at noen har sagt at man får hvit tunge hvis man har HIV, alle har hvit tunge av og til, så ikke bry deg om det!

4. Man trenger ikke å få symptomer.

5. Mye plaget med sykdom.

Har du ikke merket noe av det ovenfor kan du nok ta det med ro :)

Men sjekk deg, det er det lureste, du har en begynnelse på HIV-angst, tro meg, det er ikke morsomt å ha. Når du får resultatet, som nok er negativ har du ingen bekymringer, ingenting er deiligere, merk mine ord! =)

Lykke til.

Endret av Nickless
Lenke til kommentar
(KUTTET)

Dette var en svært mystisk liste.

HVOR har du dette fra ???

Så langt min kunnskap rekker så har du ikke belegg for å se halvparten av det du kommer med, men venter spent på rapporter som viser at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
"Sex" er ganske tvetydig, hvis noen med AIDS spruter deg i rompa er det bankers at du blir infisert.

Jeg tviler sterkt på akkurat det. Risikoen ved en gangs utsettelse for smitte er nok overraskende lav for de fleste (risiko for smitte kommer som regel fra gjentatt eksponering for smitten). Wikipedia sier f.eks 0.5% for reseptiv analsex. Hvorvidt det tallet er korrekt skal ikke jeg bedømme, men selv om det virker lavt så blir det fort store andeler hvis tallene gjelder hver gang man har sex. 0.5% risiko for smitte gir ca 40% risiko hvis man har sex 100 ganger (risiko for smitte blir 1 - risiko for null smitte, dvs. 1 - 0.995^100). Dessuten, det mange ikke er klar over er at det finnes folk som i større eller mindre grad er immun mot HIV/AIDS. Dette forklarer f.eks 90% risiko (95% konfidensinterval, 84.1% - 94.5%) ved blodoverføring.

Lenke til kommentar

During this period (usually 2-4 weeks post-exposure) most individuals (80 to 90%) develop influenza or mononucleosis-like symptoms, most commonly fever, lymphadenopathy, pharyngitis, generalized rash of maculopapular[1] type, myalgia, malaise, mouth and esophagal sores, and may also include, but less commonly, headache, nausea and vomiting, enlarged liver/spleen, weight loss, thrush, and neurological symptoms.

Hmm, mener å ha hørt at som regel gir ikke HIV symptomer, men her står det noe helt annet, hvem skal man tro på?

Lenke til kommentar

1. Gå til lege og få bekreftet din mistanke av en profesjonell person!

2. Som sagt tidligere i tråden, paranoia? Hvis du angrer/angret så skulle du ha brukt det store hodet i stedet ^_~ Lurt å tenke på det neste gang

3. Nei, Serbia har IKKE noe stort antall HIV positive. Mindre enn i Norge. Grunnen til at jeg vet dett er fordi jeg er født og oppvokst der og fordi homofili blir fortsatt sett til annerledes på der. (Det er akseptert med homofili, men kun til en viss grad)

Endret av Joanna-
Lenke til kommentar
3. Nei, Serbia har IKKE noe stort antall HIV positive. Mindre enn i Norge. Grunnen til at jeg vet dett er fordi jeg er født og oppvokst der og fordi homofili blir fortsatt sett til annerledes på der. (Det er akseptert med homofili, men kun til en viss grad)

Ifølge Wiki er det like står sannsynlighet der som i Norge http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm.../HIV_Epidem.png (bare for å kværulere litt). Og når du tenker på hva sannsynligheten er for å få det i Norge så har du absolutt ingenting å bekymre deg for med mindre du hadde vært homofil, narkoman eller prostituert. Såvidt jeg har lest meg til faller du ikke innenfor noen av disse kategoriene, det samme gjelder for hun som kysset deg.

Hvis du syns folk som skriver kommer med beroligende ord og kan leve videre med det, er jo det bra :)

Hvis ikke...ta en sjekk en gang for alle, så du kan komme deg videre her i livet.

Lenke til kommentar

Ifølge Wiki er det like står sannsynlighet der som i Norge http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm.../HIV_Epidem.png (bare for å kværulere litt). Og når du tenker på hva sannsynligheten er for å få det i Norge så har du absolutt ingenting å bekymre deg for med mindre du hadde vært homofil, narkoman eller prostituert. Såvidt jeg har lest meg til faller du ikke innenfor noen av disse kategoriene, det samme gjelder for hun som kysset deg.

Hvis du syns folk som skriver kommer med beroligende ord og kan leve videre med det, er jo det bra :)

Hvis ikke...ta en sjekk en gang for alle, så du kan komme deg videre her i livet.

Beklager måten jeg formulerte punkt 3 på, ble bare utrolig opprørt av måten tråstarteren skrev innlegget. Kanksje litt for mye drama og paranoia involvert spør du meg. Hva skjedde medgode gamle turen til legen?

Lenke til kommentar
Beklager måten jeg formulerte punkt 3 på, ble bare utrolig opprørt av måten tråstarteren skrev innlegget. Kanksje litt for mye drama og paranoia involvert spør du meg. Hva skjedde medgode gamle turen til legen?

Vil tippe en begynende angst over resultatet, noe jeg ikke ser grunnen til :)

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...