Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 320i - Lett turbokonverterbar?


Jakke

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd seg på dette? Orker ikke tråle gjennom Google for å finne det, er så mye urelevant bs der.

 

Må vel ha:

Forsterket toppakning

Smidde råder

Smidde stempler

Annen eksosmanifold eller grenrør

Oljesystem må legges opp for det

Chip (om det finnes ferdige?) eller sprut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har gjort dette før er det vel like greit å gå for et lavbudsjett oppsett med brukte deler, da kan du selvsagt ikke regne med de store effektøkningene, men det koster mindre. Første gangen er det greit å ikke satse altfor mye kr.

 

Itilleg vil jo girkasse\drivverk være en begrensning, mer effekt= mer slitasje og fare for havari.

 

Dobbel orginal, eventuelt tykkere pakningen. Eventulet dreie av stemplene for å senke kompresjonen.

Annen eksosmanifold eller grenrør

Oljesystem må legges opp for det

Chip (om det finnes ferdige?) eller sprut

Endret av trra
Lenke til kommentar

Joda, men skal ikke opp i mer enn 200-225 kanskje. Er snakk om hva, kanskje 0.5 bar trykk da? Er ikke interessert i mega-trimming her, det tar jeg når pengboka sier ja til Supra (det sier det vel aldri, er vel jeg som sier det da ;))

Lenke til kommentar

320i ble jo levert med mange forskjellige motorer.

 

Smidd innmat, sterkere toppakning og sånt blir nok overkill hvis du ikke skal fôre motoren med mer enn 0,5bar overtrykk. Skulle ikke forundre meg om det originale innsprøytningssystemet til og med klarer å holde følge.

 

http://www.pure-pf.com/phpBB2/index.php

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=22326

Endret av eab
Lenke til kommentar

Uansett hvordan du vrir og vender på dette, blir det dyrt!

Lavt ladetrykk kan du nok kjører på org. innemat (0,3bar), men for å hente ut mer må du nok bytte litt stæsh..

 

Du må også huske på at motoren får nok bensin, derav større dyser og datasprut. Dette koster... :(

 

Bremser kan dessuten være greit å få oppgradert, når du først får mer pulver i bilen...

 

www.bimmers.no er det beste forumet for slike spørsmål. Der er det mange som har turbokonvertert 320/325/328/m3 osv..

 

Vurdert kompressor?

Lenke til kommentar
Lavt ladetrykk kan du nok kjører på org. innemat (0,3bar), men for å hente ut mer må du nok bytte litt stæsh..
Seriøst, er org. bmw-motorer så dårlige at de ikke tåler mer trykk enn det?

 

Vurdert kompressor?

Hvorfor skulle kompressor være bedre? Hvis man ikke kan kjøre mer enn 0,3bar uansett liksom.

Lenke til kommentar

Liker ikke kompressordraget liksom. Å sitte på en rekke-4 1,6 med kompressor kjennes ut som en V6 3,0 for meg.

 

Men når turboen slår inn. oooh. Og regner med man får bra med moment på en 2 liter rekke-6 med turbo?

Lenke til kommentar

Jo, innmaten til 320 tåler betraktelig mer enn 0,3 bar, MEN hvis du vil ha en driftsikker bil så mener jeg at man ikke bør lade mer enn 0,3-0,4 på en std motor.

 

Turbo: Ting tar tid...! rett og slett..

Kompressor: Hjelper deg i starten, før rekke6ern tar over jobben..

Valget ender på hva du liker!

 

Senk komp. og hev trykket :) GL

Endret av %Username%
Lenke til kommentar

Kan du ikke kjøpe deg en ferdigtilpassa motor på f.eks autodb? Det er jo dårlige finans-tider for landets rånere, som sikkert sitter med postkassa full av innkassovarsler fra lindorf.

 

Du kan jo være heldig å få en motor som noen har kasta bort alle feriepengene sine på - og ca. 1 måneds arbeid for rundt 5 laken...

Lenke til kommentar

Er VELDIG vanskelig å få godkjent et slikt bygg. Bare se på Supra, en japansk supra er uregistrerbar i Norge, fordi den har andre instillinger enn den europeiske, og da mindre hester.

 

Vet det finns papirer på Honda Civic med turbo som er godkjent, men vil ikke ha feilhjulstrekk... Og uansett så er den eneste fine Hondaen S2000 :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...