dan83 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 hei, hva tror dere blender f5 på et ultrazoom (med sensor 1/1.7) vill tilsvare på et dslr? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Dette kan jeg egentlig ikke noe om, men (så vidt meg bekjent) har ikke blender noe med sensor å gjøre, men brennvidde... Altså f/5 på kampakt/superzoom = f/5... EDIT: diameteren hvert blendertrinn er ikke en konstant størrelse uansett brennvidde... Endret 29. mars 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Dette er kan jeg egentlig ikke noe om, men (Så vidt meg bekjent) har ikke blender noe med sensor å gjøre, men brennvidde... Altså f/5 på kampakt/superzoom = f/5... vell, skulle jo tro at det har en sammenheng, siden liten sensor gir mer dybe skarphet...selv ved stor blender åpning(feks f2,8). Jeg merker i hvert fall at jeg får nok dybde i landskap med f5, men når det gjelder et dsrl, så regner jeg vell at man må bruke enda mindre blender, som f8 eller mindre!? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Det er endel forskjell ja. Husker ikke nøyaktige tall, men f.eks fullformat vs 1.5crop er ca. 1 1/2 - 1 3/4 fstopp i forskjell i dybdeskarphet. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Dette er kan jeg egentlig ikke noe om, men (Så vidt meg bekjent) har ikke blender noe med sensor å gjøre, men brennvidde... Altså f/5 på kampakt/superzoom = f/5... vell, skulle jo tro at det har en sammenheng, siden liten sensor gir mer dybe skarphet...selv ved stor blender åpning(feks f2,8). Jeg merker i hvert fall at jeg får nok dybde i landskap med f5, men når det gjelder et dsrl, så regner jeg vell at man må bruke enda mindre blender, som f8 eller mindre!? Men dette går igjen på cropfaktor... PS! jeg er ikke noen mester innen dette, rett meg gjerne Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Det går på cropfaktoren ja. En dslr har en cropfaktor på 1.5, mens en superzoom typisk ligger på 6 (regnes enkelt ut ved å dele oppgitt brennviddeekvivalent med fysisk brennvidde). Om jeg ikke tar helt feil, så tilsvarer dette ca. 4 blendertrinn (forskjellen mellom f/1.5 og f/6). Mao.gir f/5.6 på en superzoom ca. samme dybdeskarphet som f/22 på en crop-dslr ved samme utsnitt. Imidlertid vil man typisk være diffraksjonsbegrenset lenge før dette på begge formatene (avhengig av pikseltetthet). Jeg anbefaler sterkt Mikel Stegmanns Barnack om du vil eksperimentere med cropfaktor, brennvidde, dybdeskarphet osv... Endret 29. mars 2009 av Anew Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 hei, hva tror dere blender f5 på et ultrazoom (med sensor 1/1.7) vill tilsvare på et dslr? Med dette spørsmålet, og emnetttelen: "hva vill blender f5 tilsvare på et dslr?" så er vel svaret f/5! Du nevner virkelig ingenting om dybdeskarphet i din første post. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 hei, hva tror dere blender f5 på et ultrazoom (med sensor 1/1.7) vill tilsvare på et dslr? Med dette spørsmålet, og emnetttelen: "hva vill blender f5 tilsvare på et dslr?" så er vel svaret f/5! Du nevner virkelig ingenting om dybdeskarphet i din første post. akkurat det jeg også stusser over... Hvor vil du hen dan83? Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Blændetallet er defineret som forholdet mellem diameter af største blændeåbning og objektivets brændvidde. f/5 ved optisk brændvidde 100mm betyder således at det "hul", der slipper lys igennem til lyssensoren har en diameter på 20mm - uanset hvilken sensor der modtager lyset. f/5 for et givet objektiv vil således altid være f/5 - uanset sensor. Det skal bemærkes at de fleste kompaktkameraer og superzooms ikke angiver objektivets optiske brændvidde men den "ækvivalente brændvidde" (korrigeret for det aktuelle kameras sensorstørrelse). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg merker i hvert fall at jeg får nok dybde i landskap med f5, men når det gjelder et dsrl, så regner jeg vell at man må bruke enda mindre blender, som f8 eller mindre!? Ut i fra dette ser jeg det som rimelig åpenbart hva det spørres om. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg merker i hvert fall at jeg får nok dybde i landskap med f5, men når det gjelder et dsrl, så regner jeg vell at man må bruke enda mindre blender, som f8 eller mindre!? Ut i fra dette ser jeg det som rimelig åpenbart hva det spørres om. Her er det nok brennvidden som slår til. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg merker i hvert fall at jeg får nok dybde i landskap med f5, men når det gjelder et dsrl, så regner jeg vell at man må bruke enda mindre blender, som f8 eller mindre!? Ut i fra dette ser jeg det som rimelig åpenbart hva det spørres om. Her er det nok brennvidden som slår til. Tja... det kommer an på hvem som kom først av høna og egget. Den lille bildebrikken fordrer kort brennvidde, som gir liten fysisk blenderåpning, som gir "spiss" lyskonus, som gir stor dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå