Kaksa Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Har egentleg bestemt meg for å gå til innkjøp av eit EOS450D no. Tenkte då å ta med kit-linsa, siden det er så lite å spare på å velge den vekk. Men så er det spørsmålet om kva eg treng av anna utstyr? Skal med tida ta medmeg kameraet under vatn. (Treng berre tilgang til 14200kr ekstra for undervannshus først.) Til sommaren skal eg på øyhopping i Hellas, med utangspunkt i Santorini, ville dere hatt med dere kameraet då? Og kva bør eg ha av utstyr til ein slik tur? Av objektiv så tenker eg litt på eit med ca 70-300 i brennvidde. Men korleis det blir å bruke dette til makro? *Blei litt rotete post, men føler meg heilt framad i denne utstyrsjungelen* Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Et must er minnekort,ikke kjøp noe billig ræl men ta noen gode kort for eksempel Sandisk ekstreme III vil anbefale og kjøpe to eller flere kort på rund en 4gb så er du sikker på at noen bilder er sikret hvis uhellet er ute på den ene måten eller den andre. Et par ekstra batterier er heller ikke og forakte,heller slå to fluer i en smekk og ta med handgreppet i samme slengen. Når det gjelde objektiver ville jeg heller kjøpt 55-250 IS istede for 70-300 går for og være veldig god i forhold til prisen,du kan i tillegg kjøpe noen mellomringer for og få nærmere nærgrense. Siden du sier øyhopping ville jeg også tatt med et godt sirkulært polariseringsfilter for og unngå refleksjoner fra vann. En vidvinkel kan også være aktuell hvis du skal ta bilder av bygninger og museumsgjenstander. Men du er nok nødt for og bruke ekstern blits hvis du har behov for det med disse objektivene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Men så er det spørsmålet om kva eg treng av anna utstyr?Skal med tida ta medmeg kameraet under vatn. (Treng berre tilgang til 14200kr ekstra for undervannshus først.) Til sommaren skal eg på øyhopping i Hellas, med utangspunkt i Santorini, ville dere hatt med dere kameraet då? Og kva bør eg ha av utstyr til ein slik tur? Av objektiv så tenker eg litt på eit med ca 70-300 i brennvidde. Men korleis det blir å bruke dette til makro? *Blei litt rotete post, men føler meg heilt framad i denne utstyrsjungelen* Utstyr: kamerasekk/veske, ThinkTank/Lowepro kan du se nærmere på f.eks, etterhvert kan du se på ekstern blits (Canon sine er bra), samt tipod (les: stativ, koster så mye du føler for... de fleste kan brukes, dyrt=høyere kvalitet). Minnekort, koster ingenting men gå for Lexar eller Sandisk (resten er somregel skrot) Øyhopping: Selvsagt tar du med minimum kamerahus + KIT objektiv... ikke noe å lure på. Tele: 70-300mm er et greit allaround telezoomobjekiv. Canon sine er nok best, men Sigma kan du også titte på. Her bør du gå for noe med bildestabilisering, ellers vil du angre. Fungerer forøvrig ikke til makro. Endret 29. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) ...Skal med tida ta med meg kameraet under vatn. ... Til sommaren skal eg på øyhopping i Hellas, med utangspunkt i Santorini, ville dere hatt med dere kameraet då? Og kva bør eg ha av utstyr til ein slik tur? ... Ja, jeg ville tatt med meg kamera på reise. Et lite et. Når man skal bære alle sine eiendeler, er et lite kamera å foretrekke. -Reiser du for å fotografere (dSLR), eller skal du fotografere på reisen (kompakt)? Jeg var selv på øyhopping i Hellas med SLR og kamerabag i min ungdom. Kameraet var enten langt nede i sekken/bagen, eller igjen på hotellet når jeg ville ta bilde. -Eller det hang som et lodd rundt halsen når det ikke var i bruk. Jeg forbannet den der store kamerabagen, og kjøpte et kompaktkamera til neste tur. Siden har jeg alltid brukt et kompaktkamera på mine reiser. Jeg sier ikke at du ikke skal kjøpe dSLR, men at det også er kjekt å ha et lommekamera. -Og på reise er det ene kjekkere å ha enn det andre. Kamera under vatn. -Hvor dypt skal du? -Hvor mye skal det brukes? Endret 29. mars 2009 av Ronny1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Her er det mange erfaringer, pleier slepe med meg D3 og 24-70mm f/2.8 + litt fastoptikk på turer. Ja, det veier - men aldri vært noe problem... kamera bør forøvrig ligge på toppen av sekken, eller plassert på en annen lett tilgjengelig måte. Men skal ikke si meg uenig i at for 90% av folk er nok kompaktkamera det beste alernativet, bare synd bildene blir så kjipe i forhold Lite tips for reiser i tvilsomme strøk: Kjøp et lite belte med en liten lomme som du har plass til kopi av pass og kopi av billetter (obligatorisk i sør amerika, hvor man blir ranet minimum 1 gang). Stæsj litt cash en lur plass (f.eks i sokken eller skoen). Endret 29. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Har ein kompiss som har Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM og såklart anbefaler dette. Det er litt dyrt i forhald til 55-250mm til Canon. Men på meg så virker det som om det blir litt skarpere bilder i forhald 55-250. (Har sett litt på flickr). Så trur eg skal starte med eit av desse objektiva, men hvilket?? Eg har eit eldre kompaktkamera (Fujifilm F10), så om eg ikkje tar med meg speilrefleks til Hellas, så er det dette kameraet som må brukast istaden. (Muligens ha med dette i tilleg til speilrefleksen). Når det kjem til dykkinga (som ikkje blir prioritert i første omgang), så dykker eg ned til 40meter. Så undervannshus koster ca 14200kr. Men det blir som sagt ikkje i denne omgangen. Slikt sirkulert polareringsfilter, det er vel slikt som er veldig greitt å ha for å beskytte objektivet også? Bør eg kjøpe slik "solcaps" også, for å unngå lense-flare eller kva det heiter på fagspråket? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Slikt sirkulert polareringsfilter, det er vel slikt som er veldig greitt å ha for å beskytte objektivet også? Slikt filter bør etter mitt syn kun benyttes for å oppnå ønsket effekt på solfylte dager eller for å minimere egen refleksjon i f.eks vindu, egener seg veldig dårlig som beskyttelse. Beskyttelsesfilter bør være UV eller vanlig glass, beskyttelsesfilter er etter mitt syn fullstendig unødvendig, eneste du oppnår er dårligere bildekvalitet og øker sannsynlighet for ghosting/flare. Bør eg kjøpe slik "solcaps" også, for å unngå lense-flare eller kva det heiter på fagspråket? Uten tvil ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå