Ruduz Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hei! Har en 1997 Renault Laguna som jeg sliter litt med... Greia er at jeg rett og slett ikke får start. I går da jeg var ute å kjørte, startet jeg opp etter å ha stått på en parkeringsplass. Den startet fint, men da jeg triller meg bakover å skulle til å kjøre, så stoppet motoren... Jeg prøvde å starte opp igjen. Den tente litt, også stoppet den igjen. Det samme gjorde jeg noen ganger til ingen nytte. Det skal dog sies at det var litt lite bensin på tanken, kan jo ha ført til kondens. Men jeg hadde jo brukt bilen før på dagen.... Jeg fylte opp tanken (der jeg sto litt dårlig plassert) med noen liter bensin, samt litt kondensfjerner... Men jeg fikk heller ikke start etter det.. Bilen ble tauet hjem til meg, og jeg prøvde å starte igjen idag men ingen ting.. Den går bare på starteren, virker nesten som om det ikke er noe bensin der... Jeg sjekket pluggene i går, de så "normale" ut og var ikke spesielt bløte. Tørket disse og prøvde igjen uten resultat. Dette har skjedd en gang før, men da fikk jeg start igjen etter at bilen hadde stått et par dager.. Hva kan dette skyldes? Kan det være bensinfilter som er tett eller noe slikt? Hva bør jeg sjekke og hvordan..? Takker så meget for svar... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Kan høres ut som startsperre ja. Prøv reservenøkkelen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hvis det er startsperre har du en rød LED i midtkonsollen som blinker kjapt. Dersom det ikke er startsperra som stopper skal den lyse konstant etter at tenning er slått på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Kan være mye, men dersom det er startsperren, skal en lampe i dashen vise dette. Det første du må finne ut er om problemet er i tenningsanlegget eller bensintilførselen. Sjekk om du har gnist på pluggene når du trekker på starteren. Lenke til kommentar
Ruduz Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Kan være mye, men dersom det er startsperren, skal en lampe i dashen vise dette. Det første du må finne ut er om problemet er i tenningsanlegget eller bensintilførselen. Sjekk om du har gnist på pluggene når du trekker på starteren. Hei. Da har jeg prøvd ut litt, og kan ikke finne noe LED som lyser når jeg har tenningen på. I dag prøvde jeg å starten den igjen, og den tente faktisk litt. Den tente 3-4 forsøk. Men etter en stund slutten den å tenne igjen. Vi sjekket om det var gnist i pluggen, det gnistret som bare det . Jeg personlig (har ikke så utrolig mye greie på bil egentlig) misstenker noe bensintilførsel.. Noen som vet hvordan jeg kan sjekke det, og hvor ligger bensinfilteret, samt bensinrøret som går inn til motoren hen? Helt på høyre side av motoren var det to stk ledninger som stakk inn i motoren, vet ikke om dette var bensinrør... Isj.. *frustrert* Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Siden det var lite bensin, kan du ha fått sugd med deg noe bunnslam. Bytt derfor filter. Det sitter som regel bak ved tanken et sted. Iallefall en billig del å begynne med og som er greit å bytte uansett. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Filteret sitter på undersiden av tanken, sånn ca. midt under. Du må jekke opp bak og krype under bakfra for å komme til. Det finnes flere varianter av motorer i den bilen, så det er ikke mulig å si noe generelt om hvor bensinrør kommer frem. Du kan sjekke om bensinpumpa går. Den skal du høre dure i ca. 2 sekunder etter at tenningen slås på. Ellers kommer du til den via bagasjerommet i en luke i gulvet rett bak baksetene. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 De fleste bensinpumper ryker fordi tanken har gått tom. Bensinen er den eneste kjølingen pumpa har så uten den går det fort varmt og stopper. Uansett så har jeg opplevd en rar ting på de bilene her 2 ganger. Du har en sånn rød knapp som regel ved venstre fjerbein i motorommet. Det er en sånn velte bryter som kutter bensin tilførselen ved eventuell velt så du ikke brenner opp. Har opplevd at den løser ut helt uten videre før. Prøv og trykk på den. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Du har en sånn rød knapp som regel ved venstre fjerbein i motorommet. Det er en sånn velte bryter som kutter bensin tilførselen ved eventuell velt så du ikke brenner opp. Har opplevd at den løser ut helt uten videre før. Prøv og trykk på den. Jeg har fundert litt på den røde "knappen" jeg har i '04 Kangooen min, tenkte kanskje det var nødstopp eller noe, men da er det altså en veltebryter? Veit du hvordan denne fungerer? Lenke til kommentar
Ruduz Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 De fleste bensinpumper ryker fordi tanken har gått tom. Bensinen er den eneste kjølingen pumpa har så uten den går det fort varmt og stopper. Uansett så har jeg opplevd en rar ting på de bilene her 2 ganger. Du har en sånn rød knapp som regel ved venstre fjerbein i motorommet. Det er en sånn velte bryter som kutter bensin tilførselen ved eventuell velt så du ikke brenner opp. Har opplevd at den løser ut helt uten videre før. Prøv og trykk på den. Jepp, da har vi fått skiftet bensinfilteret. Var jo egentlig ei grei jobb, for det var ikke mye søl der. Det kom i alle fall ikke noe bensin ifra den ledningen fra venstre, som jeg regner med er ifra tanken. Vet ikke om det skal komme noe bensin ut der når man kobler dette ifra? Har i alle fall ikke fått start/tenning ettre dette skifte. Før når jeg har skrudd på tenningen, har det jo kommet en lyd ifra bensinpumpen som varer i et par sekunder. Det gjør det ikke når jeg jeg skrur på tenningen nå. Vet ikke om denne lyden kommer kun etter motoren har vært i gang, eller om den gjør det hele tiden uansett hvor mange ganger man setter på tennignen uten at motoren starter.. Skal sies at jeg har kjørt mye rundt med lite bensin på tanken... Men ikke hele tiden riktig nok:) Bilen har nå gått 240 snart, har hørt at levetiden på pumpene er rundt 250.. Men er jo ikke sikkert pumpen har gått heller .. Prøvde å finne denne "røde" knappen, men slet litt å finne den. Hvor sånn spesefikt er det den er plassert? Bilen er jo rød, så ved ikke om dette gjør det vankseligere å finne knappen Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Du har en deffekt bensinpumpe, deffekt ledningsnett/relè for den eller den er deaktivert. Den skal lage lyd fra seg i to sekunder etter at tenningen er slått på. Den "røde knappen" er ikke rød, men det er to gule ledninger med en gummihette på (svart). Du ser den fremst (sett forfra) om du åpner foran (panser). Du skal bare trykke inn gummihetta på den. Prøv den før du prøver å feilsøke bensinpumpa, da den som altså nevnt tidligere stopper pumpa. Endret 1. april 2009 av gxi Lenke til kommentar
Ruduz Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Du har en deffekt bensinpumpe, deffekt ledningsnett/relè for den eller den er deaktivert. Den skal lage lyd fra seg i to sekunder etter at tenningen er slått på. Den "røde knappen" er ikke rød, men det er to gule ledninger med en gummihette på (svart). Du ser den fremst (sett forfra) om du åpner foran (panser). Du skal bare trykke inn gummihetta på den. Prøv den før du prøver å feilsøke bensinpumpa, da den som altså nevnt tidligere stopper pumpa. Okei. Skal ut å måle spenningen på pumpa nå... Den knappen finner jeg fremdeles ikke Det var noe som ligna som satt på dynamoen, men vet ikke om det var dette.. Knappen befinner seg på høyre side sett forfra? Lenke til kommentar
Ruduz Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Se vedlagt bilde. ' Aahh okkei.. hmm den har ikke jeg gitt. Men takk for illustr. Litt rart egentlig, hvis det er samme bil. Men. Samme det egentlig FOR JEG FIKK START!! ) Er ikke helt sikker på hvorfor, men vi skulle måle spenningen på pumpa. Da tenkte jeg skulle vri og dytte litt på ledningen inn til pumpa. Jeg prøvde tenningen, og visps!! der kom den deilige lyden ifra pumpa og bilen startet med en gang!! Om det er dårlig kontakt i pumpa, eller om det er den dingsen som jeg trykket på inni motor rommet (som ikke ligner den på bildet) som gjorde at dette startet, vet jeg ikke! Jeg takker uansett mye for hjelpen!" Fikk i alle fall byttet bensinfilter ... Jaja.. Dukker det opp noe mer, så legger jeg nok inn noe i tråden her Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Rens kontakten skikkelig til bensinpumpa da. Det er umulig å faktisk se om det er noe nedi pluggen, så ta noe rensestoff, uansett hva det er, om så zalovann, og spray/spyl det nedi pluggen og kontakten. Kan være en fordel å bruke noe som er beregnet for formålet, og bare sette kontakten rett på igjen. Det er fullt mulig at den knappen kan være lokalisert et annet sted. Jeg tok bilde rett fra min Laguna 1997 kombisedan 1.8/8V. Den bruker å stå et sted bakerst i motorrommet i vertfall (sett bakfra). Lenke til kommentar
Ruduz Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Rens kontakten skikkelig til bensinpumpa da. Det er umulig å faktisk se om det er noe nedi pluggen, så ta noe rensestoff, uansett hva det er, om så zalovann, og spray/spyl det nedi pluggen og kontakten. Kan være en fordel å bruke noe som er beregnet for formålet, og bare sette kontakten rett på igjen. Det er fullt mulig at den knappen kan være lokalisert et annet sted. Jeg tok bilde rett fra min Laguna 1997 kombisedan 1.8/8V. Den bruker å stå et sted bakerst i motorrommet i vertfall (sett bakfra). Ja, okei. Da er det sikkert litt forskjellig ser det ut til .. Fant ut av at under den hetta som jeg drev å trykket på, bare var en skrue som var dekket til. Så da var nok det bare psykisk Jepp, vi spylte litt rustfjerner på kontakten inn til pumpa så nå er det kontakt. Den starter i alle fall.. MEN Er det ikke det ene,, så er det det andre.................. det skulle jo selvfølgelig ikke være så enkelt. Da vi fikk start, begynte pluttselig airbag lampen å lyse. Jeg prøvde å finne en sikring til denne i sikringsboksen, men der var det ikke noe sikring til den.. Ikke beskrevet på deksjelet i alle fall. Sjekket også div andre sikringer, men de fleste så ut til å være i orden. Jeg kjørte bilen helt hit til Oslo (ca 14 mil hjemmeifra) . Men da jeg skulle ut å kjøre en liten tur i går, begynte i tilegg batterilampen og STOP lampen å lyse......... Batteriet er nytt, så nå har jeg ikke peiling og er igjen litt frustrert....... Tør i alle fall ikke å kjøre denne bilen ut å risikere å bli stående i et stresset kryss i Oslos gater... ----- Hva kan dette være tro.............? Endret 3. april 2009 av Ruduz Lenke til kommentar
VeronikaJeanette Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Sjekk ledningene inn til dynamoen. Kan hende den lader dårlig. Og bilen er jo såpass mange år, at de kan ha blitt dårlige Lenke til kommentar
rublings Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Det at batterilampen lyser har ikke noe med selve batteriet å gjøre. Det betyr at batteriet ikke lader, noe som igjen betyr at dynamoen din ikke gjør jobben sin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå