Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tips til presentasjon om I-land og U-Land

Anbefalte innlegg

Jeg har en presentasjon som skal være ferdig til neste fredag.. og jeg skal snakke om et i-land og u-land.. Og da har jeg tatt for meg Singapore (jaja, det er et NIC land, men det er lov) og Nauru.. Jeg har tatt med det meste, som f.eks: Hva landene tjener på, befolkning, økonomi, personlige meninger, refleksjoner og hvorfor de er I-land & U-land..

Men jeg føler at det er noe som mangler, er det noen som har et tips om hva som kan sette en ekstra spiss på presentasjonen for å gjøre den bedre?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde noe lignende for ikke så lenge siden, og ett tips kan jo være å vise noen bilder som illustrerer forskjellen. Ikke nødvendigvis holde en lang tårevåt remje om et bilde av en 5-åring med AIDS som har mistet 19 personer i slekta, men gjerne av hus, bygninger o.l.

Jeg viste f.eks. ett bilde av en Nigeriansk operasjonssal, og spurte om noen så hva det var. De fleste gjettet ting som bord, benk, og slike ting, men så viste jeg den norske varianten. :)

Lenke til kommentar

Siden du har med de økonomiske forskjellene i landene, burde dette være vist på en oversiktelig måte med diagrammer. Hvis publikum bare hører deg nevne tallene vil de ikke bli særlig overrasket for da er det vanskelig å se forskjellene, men dette blir som sagt mye lettere dersom du setter alle tall og forskjeller i forhold til økonomi og folketall opp i diagrammer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde presentasjon om dette på VKI, fikk 6-er. Det jeg i hovedsak tok med i presentasjonen:

- Kort introduksjon. Hva er et U-land? Hva er et I-land?

- Snakket litt om HDI, og viste kart hvor landene var farget etter hvor på indeksen de ligger. Et slikt kart finner du garantert på sidene til FN. Sikkert også i læreboken din, for den saks skyld. Viste også det kartet hvor jordkloden er delt nokså midt på ekvator, mellom rik og fattig (husker ikke hvem som lagde det, men det er en ganske kjent illustrasjon).

- Er alle i U-land fattige? Viste bilde av forretningsstrøket i Saõ Paulo, og "den rike delen" av Johannesburg - og forklarte litt om at det ikke er svart-hvitt, at det finnes fattige i Norge (alt er relativt, ingen som sulter her, men det er forskjeller), og rike i [sett in random utviklingsland her]. Forklarte litt om MUL- og NIC-land.

- Konklusjon.

Tok sånn ca. 20 minutter. Fikk skryt av sensor, fordi jeg viste at det ikke var polarisert, og ikke alle i den 3. verden var fattige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...