Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

subdomener til nettverk

Anbefalte innlegg

Okey...

Jeg har ett lite ønske om en del ting som har med internett, dns og litt sånn å gjøre.

Prøv å svar på det du kan ;)

Jeg har:

-domene futti.org (dns serveren er ikkje min, men jeg har tilgang via webmin og BIND)

-Telenor ADSL (384/128) (kan byttes i sommer ein gang)

-servere og maskiner i nettverk med switch mellom

-en server som står som gateway, dns og dhcp for nettverket (server1)

-den andre er www, ftp, osv (server2)

-fleire pcer i nettverket (maskin1, maskin2, osv)

-gatewayen kjører nå ClarkConnect

-server2 er RedHat 8.0

-resten er windows maskiner

Jeg lurer på om det går an å få sånn at alle maskinene får hver sin .futti.org adresse? f.eks. server1.futti.org, osv... Hva må jeg gjøre for å få dette til?

Noen som har tips?

Sjekk ut http://www.futti.org/nettverk/nettverk1.jpg

Takker for alle tips... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okey...

Jeg har ett lite ønske om en del ting som har med internett, dns og litt sånn å gjøre.

Prøv å svar på det du kan ;)

Jeg har:

-domene futti.org (dns serveren er ikkje min, men jeg har tilgang via webmin og BIND)

-Telenor ADSL (384/128) (kan byttes i sommer ein gang)

-servere og maskiner i nettverk med switch mellom

-en server som står som gateway, dns og dhcp for nettverket (server1)

-den andre er www, ftp, osv (server2)

-fleire pcer i nettverket (maskin1, maskin2, osv)

-gatewayen kjører nå ClarkConnect

-server2 er RedHat 8.0

-resten er windows maskiner

Jeg lurer på om det går an å få sånn at alle maskinene får hver sin .futti.org adresse? f.eks. server1.futti.org, osv... Hva må jeg gjøre for å få dette til?

Noen som har tips?

Sjekk ut http://www.futti.org/nettverk/nettverk1.jpg

Takker for alle tips... :)

Joda, men da må hver maskin ha sin egene offesielle ip adresse. Går ut fra at gw`en din nat`er hele nettet ditt og at du kjører med lokale ip adresser. Men du kan bruke en adresse mot server1. Du kan jo også så klart sette opp med de lokale ip`ene men da vil det bare funke lokalt hos deg.

Gåt ut fra at telenor ikke gir up mer enn en ip til private?

Edit: Om du skal ha web kan du la hostnavnene peke mot din ip (offesielle) og bruke vhost i apache.

Nei til nat!

Lenke til kommentar

Joda, men da må hver maskin ha sin egene offesielle ip adresse. Går ut fra at gw`en din nat`er hele nettet ditt og at du kjører med lokale ip adresser. Men du kan bruke en adresse mot server1. Du kan jo også så klart sette opp med de lokale ip`ene men da vil det bare funke lokalt hos deg.

Gåt ut fra at telenor ikke gir up mer enn en ip til private?

Nei til nat!

Det stemmer det. Men det jeg tenkte på var å få gatewayen til på en måte å redirecte alle requests til f.eks. server2.futti.org til den lokale ipen f.eks 192.168.0.2. Det er vel kanskje muligt det eller?

Lenke til kommentar

Da må du eventuelt kjøre forskjellige porter og NAT og hvis NS støtter port forwarding så burde ikke det være noe prob.

EDIT: Leste posten litt nøyere igjen... Hmmm, det blir isåfall ganske begrenset. Jeg tenkte hvis du skulle kjøre ftp.futti.no så gikk det til en maskin, og www.futti.no til en annen osv. så er ihvertfall ikke det noe prob. Hvis du skal ha 100% tilgang på hver maskin så trenger du flere IP'er. Men har du det kan du selvsagt bruke *.futti.no og kunne adressere hver enkelt maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...